لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

اوباما: القاعده و طالبان تهديد مستقیم عليه امنيت آمريکا هستند


باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه گفت: القاعده و طالبان مشترکا مهمترين تهديد برای امنيت ملی ايالات متحده هستند.

آقای اوباما که به ايالت «ميسوری» سفر کرده بود در در شهر سنت لوييس گفت: در افغانستان و کشور همسايه اش پاکستان ما مشکلات واقعی با القاعده و طالبان داريم.

رييس جمهور آمريکا افزود: آنها مشترکا بیشترین تهديد مستقيم عليه منافع امنيت ملی ما هستند... به عنوان فرمانده کل قوا، اين وظيفه من است که مطمئن شوم (اسامه) بن لادن و همدستان او قادر نخواهند بود تا پناهگاه امنی درست کرده تا سه هزار نفر ديگر از شهروندان آمريکايی را به قتل برسانند.

اشاره آقای اوباما به قربانیانی است که در جریان حملات تروريستی يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به برج های دو قلو در شهر نیویورک کشته شدند.

وی همچنين از تصميم خود برای افزايش نيروهای آمريکا در افغانستان دفاع کرد. آمريکا در چارچوب راهبرد تازه خود در افغانستان ۲۱ هزار نيروی تازه نفس به اين کشور اعزام می کند.

در این چارچوب، مأموريت نظامی آمريکا در افغانستان تغيير می‌کند و مأموريت اين نيروها، آموزش و گسترش ارتش افغانستان خواهد بود، تا از اين طريق ارتش اين کشور قادر به حفظ امنيت باشد.

استراتژی جديد آمريکا در افغانستان در حالی اعلام شد که ميزان خشونت‌ها در اين کشور به بالاترين سطح خود پس از سرنگونی رژيم طالبان در سال ۲۰۰۱، رسيده است. ستيزه‌جويان افراطی پس از سرنگونی حکومت طالبان به وسيله نيروهای نظامی آمريکا، به مناطق مرزی با پاکستان رفته، و از آنجا حملات خود را طراحی می‌کنند.

اطمينان از آينده

آقای اوباما در صدمين روز کاری خود به عنوان رييس جمهور آمريکا به جمعيت حاضر در سالن سخنرانی خود گفت: دولت جديد کار از نو ساختن آمريکا را آغاز کرده است.

باراک اوباما افزود: ما بايد کارهای زيادی انجام بدهيم، چرا در نخستين روز کاری با چالش هايی روبه رو شديم که به لحاظ حجم و اندازه بی نظير بودند.

اشاره رييس جمهور آمريکا به بحران مالی است که این کشور را با رکود اقتصادی مواجه کرده است.

باراک اوباما تاکيد کرد که مردم در انتخاباتی تاريخی در نوامبر سال ۲۰۰۸ به او رای دادند تا حس مسئوليت پذيری را در عرصه های اقتصادی و سياسی کشور احيا کند.

رييس جمهور آمريکا خطاب به مردم حاضر در اين اجتماع گفت: «شما به اين باور داشتيد که به رغم نابرابری های بزرگ و اقتصادی که بر حباب بنا شده بود، ما می توانيم حس انصاف را در اقتصاد اعاده کنيم و زير بنا تازه ای را برای رشد پايدار و شکوفايی بنا نهيم.»

رياست جمهوری آقای اوباما در حالی وارد يکصدمين روز زمامداری خود شد که طی اين مدت با بدترين بحران اقتصادی از سال ۱۹۳۰ تا کنون دست و پنجه نرم کرد.

وی با ارائه یک طرح ۷۸۷ ميليارد دلاری محرک اقتصادی کوشيد تا با ايجاد ميليون ها شغل جديد با بحران در سيستم مالی مقابله کند.

باراک اوباما همچنين گفت: از پيشرفت هايی که تاکنون بدست آورده ايم خوشحالم، ولی هنوز راضی نيستم.

رييس جمهوری آمريکا افزود: «من به آينده مطمئن هستم، اما از وضعيت فعلی خشنود نيستم.»
XS
SM
MD
LG