لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

اوباما: نامزد حزب دمکرات در انتخابات نوامبر خواهم بود


باراک اوباما به عنوان نخستین نامزد سیاه پوست حزب دمکرات در رقابت های حزب دمکرات شرکت خواهد کرد.
(عکس از AFP)
باراک اوباما به عنوان نخستین نامزد سیاه پوست حزب دمکرات در رقابت های حزب دمکرات شرکت خواهد کرد. (عکس از AFP)
باراک اوباما روز سه شنبه موقعيت خود را به عنوان نخستين نامزد افریقایی-آمریکایی در تاریخ حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر تحکيم کرد.

سناتور اوباما روز سه شنبه حد نصاب لازم دو هزار و ۱۱۸ نماينده برای نامزدی حزب دمکرات را به دست آورد.


سناتور اوباما در مراسم جشن پيروزی خود گفت که او نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر خواهد بود.


آقای اوباما جشن پیروزی خود را در را سنت پاول، مينه سوتا برگزار کرد. حزب جمهوری خواه آمريکا قرار است کنگره ملی خود برای انتخابات رياست جمهوری را در اين محل برگزار کند. انتخاب اين محل توسط سناتور اوباما به نوعی پيام به جان مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه تلقی شده است.


سناتور جان مک کين در ماه مارس نام خود را به عنوان نامزد حزب جمهوريخواه به ثبت رسانده است؛ اما حزب دمکرات تا کنون درگير رقابت درون- حزبی بوده است.


در همین حال هیلاری کلینتون، ديگر نامزد حزب دمکرات، شامگاه سه شنبه در سخنرانی خود اعلام کرد: به خاطر هیجده میلیون نفری که به وی رای داده اند به تلاش های خود ادامه خواهد داد.


در سخنرانی خانم کلینتون نشانه ای از اذعان به پیروزی رقیب در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات وجود نداشت.


با این حال وی تصریح کرد طی روز ها بر اساس منافع مردم، حزب و کشور درباره آینده تصمیم خواهد گرفت.


به گزارش آسوشيتدپرس، سناتور اوباما حتی پیش از آغاز شمارش آرا در دو ایالتی که انتخابات آنها در روز سه شنبه برگزار شد، نیازمند چهار نماینده دیگر بود تا حد نصاب لازم دو هزار و ۱۱۸ نماينده برای نامزدی حزب دمکرات را به دست آورد.


اين در حالی بود که تعدادی از سوپر نماينده هايی که هنوز از هيچ کدام از دو نامزد حزب حمايت نکرده بودند به حمايت از آقای اوباما پرداختند.


به گزارش سی ان. ان آقای اوباما با آغاز شمارش آرا در داکوتای جنوبی، توانست تا حد نصاب لازم دو هزار و ۱۱۹ نماينده را به خود اختصاص دهد. طبق این گزارش آقای اوباما توانست دو هزار و ۱۵۴ نماینده به دست آورد و خانم کلینتون نیز یک هزار و ۹۲۳ را کسب کند.


آخرين انتخابات مقدماتی حزب دمکرات در ايالت های داکوتای جنوبی و مونتانا روز سه شنبه برگزار شد و براساس شمارش اوليه آرا در ايالت داکوتای جنوبی هيلاری کلينتون بر باراک اوباما پيشی گرفته است.


شبکه تلويزيونی سی ان ان پیش بینی کرد که خانم کلينتون در ايالت داکوتای جنوبی به پيروزی دست خواهد يافت. اين در حالی است که تحليگران معتقدند اين پيروزی تاثيری بر سرنوشت اين رقابت ها ندارد.


به گزارش این شبکه آقای اوباما نیز در انتخابات مونتانا به پیروزی خواهد رسید.


ائتلاف احتمالی


به نظر می رسد هيلاری کلينتون برای همکاری با آقای اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی رياست جمهوری ابراز تمايل کرده است.


رسانه های آمريکايی می گويند هيلاری کلينتون در گفت وگو با يکی از اعضای کنگره نسبت به کسب معاونت سناتور اوباما در ادامه رقابت‌ها انتخابات رياست جمهوری آمريکا چراغ سبز نشان داده‌است.


باراک اوباما، ۴۶ ساله، در انتخابات های مقدماتی حزب دمکرات بيشتر از رقيب خود هيلاری کلينتون دوام آورد اين در حالی که تحليگران معتقدند که اين رقابت های شکاف های عميق جنسيتی و نژادی در حزب دموکرات ايجاد کرده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، آقای اوباما پيروزی خود را براساس تعداد نمايندگانی که از طريق انتخابات مقدماتی به دست آورده و همچنين سوپر نماينده هایی، نمايندگان انتصابی حزب، که روز سه شنبه وی را تاييد کردند، نهايی کرده است.


اين خبرگزاری همچنين گزارش داده است که یکی از اعضای ستاد خانم کلينتون گفته است که وی آماده است تا به پيروزی آقای اوباما اذعان کند.


خانم کلينتون پس از پيروزی در انتخابات پورتوريکو بار ديگر تصريح کرده بود که شانس وی برای شکست دادن جان مک کين رقيب جمهوريخواهش در انتخابات اصلی رياست جمهوری بيشتر از باراک اوباما است.


سناتور کلينتون در جمع طرفدارانش گفته بود: «من می خواهم سناتور اوباما و هوادارانش را هم مخاطب قرار دهم. کمپين هر دوی ما نشان از رکورد تازه ای از رای دهندگان داشت که خواهان در پيش گرفتن مسيری جديد برای آمريکا هستند. ما برای اين انتخابات به سختی جنگيده ايم؛ چرا که مسئله مهمی در ميان است. و ما بايد يک رييس جمهوری دمکرات انتخاب کنيم»


XS
SM
MD
LG