لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

اوباما: ايران پيشنهاد اتحاديه اروپا را بپذيرد


بارک اوباما با نیکلا سارکوزی دیدار کرد.
(عکس ازAFP )
بارک اوباما با نیکلا سارکوزی دیدار کرد. (عکس ازAFP )

باراک اوباما، نامزد حزب دمکرات برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز جمعه گفت: ايران بهتر است پيشنهاد اتحاديه اروپا برای توقف فعاليت های حساس اتمی خود را بپذيرد و منتظر رييس جمهوری آينده آمريکا نباشد.


باراک اوباما روز جمعه با نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه ديدار و درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کرد.


آقای اوباما که در يک کنفرانس خبری به همراه نيکلا سارکوزی صحبت می کرد، گفت: ايران بهتر است اکنون پيشنهاد نيکلا سارکوزی رييس جمهوری فرانسه و اتحاديه اروپا را بپذيرد و منتظر رييس جمهوری آينده نماند، چرا که، فکر می کنم، فقط فشارها بيشتر خواهد شد.


قدرت های غربی ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای خود در صدد است که سلاح اتمی توليد کند و به همين دليل از تهران می خواهند تا درقبال دریافت مشوق های اقتصادی و سیاسی، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران اين اتهامات را رد می کند و می گويد: برنامه هسته اين کشور صلح آمیز و برای توليد انرژی است.


پیام صریح به ایران


باراک اوباما روز جمعه همچنین تصريح کرد: نيکلا سارکوزی نيز موافق است که مسئله ايران، معرف وضعیت فوق العاده خطرناکی است.


ایران خردادماه سال جاری به اظهارات باراک اوباما درباره ماهیت برنامه هسته ای این کشور واکنش نشان داده و آنها را «يکسويه و غيرواقعی» خوانده بود.


آقای اوباما همچنین روز جمعه تاکید کرد: جهان بايد به ايران «پيام روشنی بدهد مبنی براين که به برنامه هسته ای غير قانونی خود پايان دهيد».


اين نامزد حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا گفت:«ما يک گزينه شفاف را به ايران ارائه خواهيم کرد: رفتار خود را تغيير دهيد و از همه منافع ارتباط با جامعه جهانی برخوردار شوید».


وی افزود: ولی اگر «به برنامه برنامه غيرقانونی هسته ای خود ادامه دهيد جامعه بين المللی به صورت يکپارچه فشارها را با قدرت افزایش می دهد و تحریم ها تشدید می شوند».


آقای اوباما تصريح کرد: «ما درباره اين که پيشرفت به آسانی محقق خواهد شد دچار توهم نيستيم».


خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، خرداد ماه گذشته بسته پيشنهادی فرانسه، بريتانيا، روسيه، آمريکا و چين همراه با آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران، را به تهران ارائه کرد.


هم اکنون قدرت های جهانی به ایران دو هفته فرصت داده اند تا به این بسته پیشنهادی به طور قطعی پاسخ دهد.


تهدید ایران


در همین زمینه، جان مک کين، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، نیز روز چهارشنبه گفته بود که ايران «ابزارهای لازم برای محو کردن اسرائيل از نقشه جهان» را در اختیار دارد.


آقای مک کین با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران در باره «محو اسرائیل از نقشه جهان»، گفته بود : برنامه هسته ای ایران، تهدیدی برای امنیت اسرائیل است.


XS
SM
MD
LG