لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

سفر باراک اوباما به اسرائیل و مناطق فلسطینی


باراک اوباما به همراه دیوید پترایوس بر فراز بغداد.(عکس از AFP)
باراک اوباما به همراه دیوید پترایوس بر فراز بغداد.(عکس از AFP)

باراک اوباما، کانديد حزب دمکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه به منظور گفت و گو با رهبران اسراييل وارد این کشورشد.


قرار است آقای اوباما پس از ديدار با اهود اولمرت ،نخست وزير و ساير مقام های اسراييلی، به ساحل غربی رود اردن برود و با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ملاقات کند.


باراک اوباما از راه حل «همزيستی دو دولت» در مناقشه اسراييلی – فلسطينی حمايت می کند.


هدف اصلی از اين سفرها متقاعد کردن رای دهندگان آمريکايی است که آقای اوباما از نفوذ و تماس های ديپلماتيک لازم برای رهبری در عرصه جهانی برخوردار است.


درعين حال در اين سفر سعی می شود که تفاوت سياست خارجی باراک اوباما با رقيب او، سناتور جان مک کين از حزب جمهوريخواه، مورد تاکيد قرار بگيرد.


سفر دو روزه باراک اوباما به عراق روز سه شنبه پايان يافت. در جريان اين سفر وی با رهبران دولت عراق، رهبران شورشيان سنی سابق و فرماندهان نظامی آمريکا ديدار کرد .


جدول زمانی خروج نیروها از عراق


يکی از اين موارد که روز دوشنبه در بغداد به آن اشاره شد جدول زمانی برای خروج نظاميان آمريکا از عراق بود . آقای اوباما پس از پايان ديدارش با نوری المالکی، نخست وزير عراق، ابتدا خيلی خلاصه گفت که ديدار آنها مفيد و سازنده بود:« گفت وگوهای بسيار سازنده ايی داشتيم»


  • قرار است باراک اوباما پس از ديدار با اهود اولمرت ،نخست وزير و ساير مقام های اسراييلی، به ساحل غربی رود اردن برود و با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، ملاقات کند.

اما به فاصله کوتاهی آقای اوباما اعلام کرد که نوری المالکی از برنامه خروج نظاميان آمريکا در سال ۲۰۱۰ حمايت کرده است.


اين زمانبندی با وعده آقای اوباما به رای دهندگان آمريکايی در مورد زمان خروج نظاميان آن کشور از عراق بسيار نزديک است.


او متعهد شده که واحدهای رزمی ارتش آمريکا را به فاصله ۱۶ ماه پس از آغاز رياست جمهوری در ماه ژانويه ۲۰۰۹ از عراق خارج خواهد کرد.


پس از اين ملاقات سخنگوی نوری المالکی گفت نخست وزير عراق اميدوار است که نظاميان آمريکا در سال ۲۰۱۰ خروج از عراق را آغاز کنند ولی به طرح آقای اوباما برای خروج نظاميان به فاصله ۱۶ ماه اشاره ای نکرد.


بحث در مورد زمانبندی برای خروج نظاميان آمريکا از عراق که هم اکنون يکی از موارد مهم در مذاکرات امنيتی دو کشور است به سرعت به موضوع داغ امروز در مجادله های انتخاباتی باراک اوباما و جان مک کين بدل شد.


جان مک کين که به ديدار جورج بوش، رييس جمهور اسبق آمريکا، رفته بود در سخنان خود بحث در مورد تعيين يک زمانبندی را رد کرد و گفت: نظاميان آمريکا وقتی از عراق خارج می شوند که ما در جنگ پيروز شويم. او افزود برای تثبيت دستاوردهای امنيتی در عراق لازم است که نظاميان آمريکا برای مدتی طولانی تر در آن کشور باقی بمانند.


دو نامزد مقام رياست جمهوری آمريکا در عين حال با لحنی تند در مورد نظر آقای اوباما در خصوص راهبرد جديد عمليات نظامی آمريکا و افزایش نیرو در عراق که از اواخر سال ۲۰۰۷ آغاز شده، مجادله کردند. مقامات مسئول در آمريکا دليل پيشرفت اوضاع امنيتی در عراق را همين راهبرد جدید می دانند.


جان مک کين که به شدت از اين عمليات طرفداری می کرد روز دوشنبه، گفت:« اميدوار است که رقيب او بپذيرد که ارزيابی درستی از وضعيت در عراق نداشت» .


اما باراک اوباما در عين ستايش اين عمليات، روز دوشنبه گفت که دليل موفقيت راهبرد جدید در عراق، همزمان شدن آن با رويدادهای ديگری بود که کسی آنرا پيش بينی نمی کرد از جمله تغيير موضع شورشيان سنی عليه گروههای وابسته به القاعده و کاهش حملات خشونت آميز گروههای شورشی شيعه.


آقای اوباما در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ای . بی. سی گفت: فکر می کنم اگر اين تغييرات سياسی در عراق رخ نمی داد ارزيابی من درست می بود.


ادامه مباحث داغ انتخاباتی بين دو طرف فارغ از اينکه باراک اوباما و يا جان مک کين کجا هستند نشان می دهد که ديپلماسی بين المللی و به نمايش گذاشتن توانايی رهبری در سطح جهانی تا چه حد برای هر دو اردوی انتخاباتی مهم است.


باراک اوباما مصمم است به ادعاهای جان مک کين که می گويد او تجربه کمتری در سياست خارجی دارد پاسخ دهد و ارزيابی نهايی از دستاوردهای اين سفر خارجی آقای اوباما و ديدارش با رهبران کشورهای خاورميانه و اروپا معياری خواهد بود برای سنجش اين موضوع.


او برای اثبات توانايی ديپلماتيک خود فرصت های بيشتری خواهد داشت. سفر خارجی او تا روز شنبه ۲۶ ژوييه ادامه دارد .


اهمیت سفر به اسرائیل


در اين سفرها او با رهبران اسراييل و مهمتر از آن با محمود عباس رييس دولت خودگردان فلسطين ديدار خواهد کرد. ملاقات با محمود عباس نشان ديگری است از تفاوت سياست خارجی دو نامزد رياست جمهوری آمريکا . جان مک کين در سفر ماه مارس خود به اسراييل به مناطق فلسطينی سفر نکرد.


سفرآقای اوباما به اسراييل به احتمال زياد تفاوت ديگری در سياست خارجی دو نامزد مقام رياست جمهوری را برجسته خواهد کرد و آن موضوع احتمال مذاکره با حکومت ايران بر سر فعاليتهای هسته ای آن کشور است.


دفاع باراک اوباما از احتمال مذاکره با ايران از سوی بسياری از اسرائيلي ها که ايران را يک خطر برای منطقه می دانند مورد انتقاد قرار گرفته است.


جان مک کين در آستانه سفر آقای اوباما به اسراييل در مصاحبه ای با يک شبکه تلويزيونی آن کشور گفت: وی طرفدار مجازاتهای سخت تر برای متوقف کردن تهديدهای ايران عليه اسراييل است.


پس از پايان سفر به خاورميانه، باراک اوباما راهی اروپا خواهد شد. او روز پنجشنبه ۲۴ ژوئيه به برلين و روز جمعه ۲۵ ژوئيه به پاريس خواهد رفت و با ديدار از لندن درروز شنبه ۲۶ ژوئيه به سفرهای خارجی خود پايان خواهد داد.


XS
SM
MD
LG