لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

گفت وگوی اوباما و نتانیاهو درباره آخرین تحولات ایران


بنيامين نتانياهو و باراک اوباما در دیدار تابستان گذشته
بنيامين نتانياهو و باراک اوباما در دیدار تابستان گذشته
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، شامگاه پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، به «بررسی آخرين تحولات مرتبط با ايران» پرداخته اند.

در بيانيه ای که کاخ سفيد پس از مکالمه تلفنی دو رهبر منتشر کرد، آمده است که يکی از موضوع های مذاکره، «تهديدات ايران» و «ادامه برنامه های هسته ای و نقض تعهدات بين المللی» ايران بوده است.

کاخ سفيد افزوده است که اين گونه رايزنی ها ميان رهبران دو کشور امری معمول است.

دفتر نخست وزيری اسرائيل نيز بلافاصله در بيانيه کوتاهی تنها به اعلام اين که مذاکراتی طولانی و خوب انجام شد، اشاره کرده است.

در همين حال، به گزارش رسانه های اسرائيل، آقای اوباما گفته است که ايران بايد بهای گردنکشی خود از قوانين بين المللی را بپردازد.

تماس تلفنی اوباما و نتانياهو در حالی انجام شده است که آمريکا و اسرائيل و نيز شورای امنيت و شماری از کشورهای غربی از تحول جديد در برنامه هسته ای ايران، در زمينه آغاز غنی سازی اورانيوم در تأسيسات «فردو» در دل کوههای استان قم، ابراز ناخشنودی و نگرانی کرده اند.

آقای اولی هاينونن، رييس پيشين بخش پادمان ها در آژانس بين المللی انرژی اتمی و رييس قبلی هيئت ناظران آژانس در سفرهای نظارتی به ايران، ارزيابی کرده است که اگر ايران تنها ۲۵۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده با غنای ۲۰ درصد از تأسيسات «فردو» انبار کند، می تواند در چند هفته پس از آن نخستين بمب اتم خود را بسازد.

آقای هاينونن که پس از سی سال خدمت در آژانس بين المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۰ از اين نهاد کناره گيری کرد و اکنون در دانشگاه هاروارد تدريس می کند، پنجشنبه در مقاله ای در نشريه فارين پاليسی نوشت که اورانيوم توليد شده با غنای ۲۰ درصد را به راحتی می توان به غنای ۹۰ درجه رساند هرچند که تهران هنوز نيز پس از آن به فن آوری بيشتری برای توليد بمب اتم نيازمند خواهد بود.

درهمين حال، آقای هاينونن تأکيد دارد که نظر به پيشرفت های تازه ايران، فاصله اين کشور تا نخستين بمب اتم می تواند کمتر از يک سال باشد؛ نظری که لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا نيز آن را ماه گذشته در مصاحبه با سی.بی.اس بيان کرد.

مکالمه تلفنی باراک اوباما با بنيامين نتانياهو در باره «خطرات ايران» در حالی انجام شد که پس از قتل يک دانشمند ديگر برنامه های اتمی ايران در سوء قصدی در بامداد چهارشنبه در تهران، هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا «قاطعانه» هر گونه دخالت آمريکا را دراين قتل ها رد کرد.

مهندس مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله، معاون تأسيسات غنی سازی نطنز ايران، بر اثر بمب مغناطيسی در روزهای مصادف با سالروز قتل يکی ديگر از دانشمندان اتمی ايران، کشته شد.

لئون پانه تا، وزيردفاع آمريکا گفته است که کشورش می تواند حدس هايی بزند که چه عواملی در قتل دانشمندان اتمی ايران نقش دارند اما اين ها تنها گمانه زنی است.

در اسرائيل، شيمون پرز، رييس جمهوری اين کشور، بامداد جمعه در سخنانی گفت «تا جايی که من اطلاع دارم، اسرائيل در قتل دانشمند اتمی ايران دخالتی ندارد».

يک سخنگوی نظامی اسرائيل پنجشنبه تنها گفته بود که کسی در اسرائيل بخاطر قتل اين افراد در ايران اشک نمی ريزد.

در همين حال، آريه الداد، نماينده حزب راستگرای «اسرائيل خانه ماست» در کنست، پنجشنبه به شبکه اول تلويزيون اسرائيل گفته بود که می توان با سازمان مجاهدين خلق و هر نيروی ديگری در ايران برای ضربه زدن به برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ايران همکاری کرد و افزوده بود خوشبخت آن کسی است که هدف هايش را توسط افراد ديگر تأمين می کند.

آقای الداد عضو حزب «اسرائيل خانه ماست» به رهبری آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل، است.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، پنجشنبه تأکيد کرد که ايران از مجازات عوامل اين جنايت نخواهد گذشت.

روزنامه کيهان تهران نيز پنجشنبه نوشته بود که بايد به مقابله به مثل اقدام کرد و افزوده بود که فرماندهان نظامی و مقامات اسرائيلی را به قتل رساند و تأکيد کرده بود که نيروهای «سينه چاک» حامی ايران در منطقه، آماده اجابت درخواست ايران در اين زمينه هستند.


«اوباما برای جلوگيری از ناکامی مذاکرات صلح با نتانياهو گفت و گو کرد»
کاخ سفيد در بيانيه خود در زمينه مکالمه تلفنی پنجشنبه شب بين باراک اوباما و بنيامين نتانياهو تأکيد کرد که دو رهبر در باره آخرين تماس های سياسی اسرائيلی – فلسطينی نيز رايزنی کرده و آقای اوباما «بر تعهد خود به دستيابی به صلح» تأکيد کرده است.

روزنامه هاآرتص نوشته است که آقای اوباما با نگرانی از نبود پيشرفت در روند صلح از اين که مذاکرات محدود روزهای اخير نيز با فروپاشی روبرود شود، ابراز نگرانی کرده و از آقای نتانياهو خواسته است که اين تماس ها را دنبال کند.

در روزهای اخير دو نشست ميان دو ديپلمات برجسته اسرائيلی و فلسطينی در امان، پايتخت اردن، با ميانجی گری وزير خارجه اردن، انجام شده و قرار است که در هفته پيش رو نيز دستکم نشست سومی برگزار شود هر چند که هر دو طرف اسرائيلی و فلسطينی گفته اند که سطح انتظارات شان از اين تماس ها چندان زياد نيست.

آقای عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی، نيز پنجشنبه در نشست سران جنبش فتح در رام الله، از احتمال پيشرفت در تماس های اردن ابراز دلسردی کرده و گفته بود پيشرفتی که موجب دلخوشی تازه ای شود، بدست نيآمده است.

ابو مازن تأکيد کرد که با شکست مذاکرات اردن، «همه گزينه ها بروی فلسطينی ها گشوده است».

رهبر تشکيلات فلسطينی در اين زمينه با هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا نيز تلفنی گفت و گو کرد.

در همين حال، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در پی مکالمه تلفنی باراک اوباما و بنيامين نتانياهو گفت که ممکن است ضرب الاجل ۲۶ ژانويه، ۶ بهمن، که از سوی «کوارتت»، کميته چهار جانبه حامی صلح خاورميانه، برای دستيابی به پيشرفت جدی در مورد موضوع های مرزهای نهايی و تدابير امنيتی پس از صلح تعيين شده بود، به تأخير بيفتد و مهلت برای دستيابی به پيشرفت، تمديد گردد.

اين تلاش ها در حالی است که قرار است ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، در روزهای آينده در سفر به آمريکا، در باره نتايج مذاکرات صلح اسرائيلی- فلسطينی که اين بار کشور او مبتکر و ميزبان آن است، با باراک اوباما در کاخ سفيد گفت و گو کند.
XS
SM
MD
LG