لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

اوباما:اکنون زمان مناسبی برای ایجاد وقفه در گفت و گوهای صلح است


باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا در نخستين واکنش علنی به تصميم اسرائيل برای متوقف کردن مذاکرات صلح با فلسطينيان، گفت «شايد اکنون زمان مناسبی برای ايجاد يک وقفه در اين گفت و گوها باشد».

دولت اسرائيل پنجشنبه چهارم ارديبهشت برای ابراز «خشم عميق» از پيمان آشتی ملی ميان جنبش های فلسطينی فتح و حماس، روند مذاکرات صلح با سازمان آزاديبخش فلسطين را متوقف کرد.

اين تصميم اسرائيل در آخرين هفته از مهلت ۹ ماهه روند مذاکرات صلح با فلسطينی ها اتخاذ شد. می بايست اين گفت و گوها تا روز نهم ارديبهشت، بيست و نهم آوريل، به پيمان نهايی صلح منجر می شد.

سازمان های فتح و حماس پس از هفت سال رقابت و دشمنی، چهارشنبه سوم ارديبهشت، دستيابی به يک پيمان هفت ماده ای برای آشتی ملی را اعلام کردند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل با گفتن اينکه محمود عباس رهبر تشکيلات فلسطينی «ميان صلح با اسرائيل يا با حماس بايد يکی را برگزيند»، دستور توقف مذاکرات صلح را صادر کرد.

باراک اوباما که در سفر به خاور دور بسر می برد، جمعه در يک نشست خبری در سئول، پايتخت کره جنوبی، گفت از توقف روند صلح متاسف است اما شايد زمان برای گرفتن فرجه ای در اين گفت و گوها مناسب باشد.

به گفته رييس جمهوری آمريکا، «به مقطعی رسيده ايم که اسرائيل و فلسطينی ها بايد به ارزيابی مجدد در مورد گزينه های خود بپردازند».

آقای اوباما تاکيد کرد که تنها اراده سياسی برای حل اين نزاع ديرينه کفايت نمی کند، و افزود، در شش ماه گذشته، مذاکرات هيچ نتيجه ای در برنداشته است.

باراک اوباما گفت «سخت گيری های ظاهری و تلاش برای اعلام مواضع افراطی يک چيز است و واقعيت چيز ديگر؛ هر دو طرف بايد تصميم های بسيار دشوار سياسی بگيرند تا آينده اسرائيلی ها و فلسطينی ها را برای نسل های آينده تامين کنند».

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد که دستيابی به توافق صلح در راستای منافع اسرائيل و فلسطينی هاست و به آمريکا نيز کمک می کند.

با وجود اين، آقای اوباما افزود، تمايل محمود عباس برای آشتی با حماس «به روند صلح کمک نمی کند».

پيش از سخنان اوباما، جان کری وزير امور خارجه آمريکا از توافق حماس و فتح ابراز دلسردی کرده بود.

براساس اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، آقای کری در تماس تلفنی پنجشنبه شب با محمود عباس، يادآور شده است که حماس موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی شناسد.

در همين حال، آقای کری گفته است که روند صلح هنوز با شکست روبرو نشده است، هرچند که تاييد کرد که «مذاکرات در مقطعی سخت قرار گرفته است».

براساس گزارش رسانه های اسرائيل، بنيامين نتانياهو در خصوص عواقب آشتی ملی فلسطينی ها با جان کری وزير امور خارجه آمريکا تلفنی گفت و گو کرده و تصميم اسرائيل به قطع مذاکرات صلح را به آگاهی آقای کری رسانده است.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز چهارشنبه گفته بود، اقدام حکومت فلسطينی در آشتی با حماس، سازنده نيست اما تاکيد کرده بود که با وجود فراز و فرودهای روند صلح، بايد برای رسيدن به هدف، راههايی را يافت.

دولت اسرائيل گفته است که نخست وزير اين کشور از واکنش جامعه جهانی به آشتی فتح و حماس، سرخورده شده است.

به گزارش رسانه های اسرائيل، دولت نتانياهو انتظار داشت که جامعه جهانی عليه آشتی فتح و حماس موضع سخت تری اتخاذ کند اما حتی واکنش آمريکا چندان با انتظارات اسرائيل همخوانی ندارد.

احزاب راستگرای اسرائيل آشتی ملی فلسطينی ها را محکوم کرده و آن را «طليعه تسلط حماس بر کرانه باختری» می دانند.
XS
SM
MD
LG