لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

رويارويی رامنی-اوباما؛ نقش ايران در تعيين برنده انتخابات


میت رامنی (راست) و باراک اوباما
میت رامنی (راست) و باراک اوباما
با انجام انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه در ايالت تگزاس و بدست آوردن ۱۵۵ رای تازه، ميت رامنی رقم نمايندگان خود در کالج انتخاباتی را از شمار مورد نياز ۱۱۴۴ عبور داد و تکليف نامزدی جمهوری خواهان برای مقابله با برک اوباما در انتخابات ماه نوامبر آينده را قطعی ساخت.

مطابق تازه ترين گمانه زنی های افکار عمومی در آمريکا، ميت رامنی اينک شانه به شانه برک اوباما قرار داشته و از شانس خوبی برای راه يافتن به کاخ سفيد در انتخابات ۵ ماه آينده برخوردار است.

طی چند هفته آينده و تا پيش از برگزاری کنگره حزب جمهوری خواه در ماه اوت آينده، علاوه بر شرکت در مراسم مربوط به گردآوری کمک های مالی، بخشی از اوقات روزانه رامنی صرف گفتگو با شخصيت هايی خواهد شد، بمنظور يافتن چهره ای که معاونت او را در انتخابات عهده دار شود.

ميت رامنی دولت اوباما را به کم کاری در زمينه های اقتصادی، تعلل در ايجاد اشتغال، و بازگرداندن رونق به عرصه های توليد و تجارت متهم ساخته و وعده ميدهد که در صورت انتخاب شدن به مقام رييس جمهوری، نقش رهبری آمريکا در جهان را بار ديگر تثبيت خواهد کرد.

يکی از مشکلات عمده رای دهندگان محافظه کار آمريکايی با ميت رامنی اين است که آنها وی را به اندازه کافی در سمت و سوی خود نميبينند. در عين حل بستگی های رامنی به سياستها و ديدگاههای محافظه کاران در اندازه ای است که رای دهندگان معتدل را از حمايت وی بازميدارد.

در عين حال کارنامه او در مقام فرمانداری ايالت ماساچوست، کارنامه موفقی است. رامنی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ در مقام فرماندار، موفق شد از راه کاهش هزينه ها، ۱.۵ بيليون دلار کسری بودجه ايالت ماساچوست را تامين کند. او همچنين در سال ۲۰۰۸ قانون تامين اجتماعی و بيمه درمانی ايالت ماساچوست را تصويب و به موقع اجرا گذاشت.

نامزد حزب جمهوری خواه برای مقابله با اوباما در انتخابات آينده، از حمايت شرکتهای نفتی و بخش بزرگی از صاحبان توليد و تجارت آمريکا برخوردار است.

او معتقد است که طی ۳ سال و نيم گذشته در جهت کاهش وابستگی آمريکا به نفت خام وارداتی غفلت شده و از اين جهت وعده ميدهد که زمينه افزايش توليد داخلی را فراهم خواهد ساخت. راه حل ديگر رامنی برای تامين کمبود منابع انرژی در آمريکا افزايش استخراج ذغال سنگ است.

رامنی با قانون بيمه های درمانی آمريکا که در نتيجه تلاش پيگير اوباما و حمايت حزب دمکرات در سال ۲۰۱۰ به تصويب رسيد مخالف است و الگوی مورد نظر خود در ايالت ماساچوست را ترجيح ميدهد. او وعده داده که در صورت انتخاب شدن به مقام رييس جمهوری، برای لغو قانون ياد شده اقدام خواهد کرد.

در زمينه سياست خارجی، رامنی مخالف ميدان دادن به روسيه، و باز گذاشتن دست پوتين برای مداخله در امور خاورميانه است. در مورد ايران او تهديد کرده که بمنظور متوقف ساختن برنامه های اتمی جمهوری اسلامی، از نيروی نظامی استفاده خواهد کرد.

رامنی طی ماههای اخير به دفعات اوباما را به انفعال در برابر جمهوری اسلامی متهم ساخته. سخنان دو روز گذشته پانه تا وزير دفاع آمريکا در مورد آماده بودن طرح حمله نظامی عليه ايران در حقيقت تکرار خواسته های ميت رامنی است که در ماه مارس گذشته تاکيد کرده بود، دولت آمريکا در مورد استفاده از گزينه نظامی عليه ايران و در دست بودن طرح اجرايی آن قصور کرده است.

در نقطه مقابل جمهوری اسلامی، رامنی مدعی است که دولت اوباما در حمايت از اسرائيل به اندازه کافی جدی نبوده است. دولت کنونی اسرائيل، رامنی را به عنوان رييس جمهور آمريکا بر برک اوباما ترجيح ميدهد. نتان ياهو در فرصت های مختلف از ابراز علاقه نسبت به ميت رامنی پرهيز نکرده است.

ميت رامنی طی چند روز آينده بمنظور ديدار و مذاکره با رهبران اسرائيل عازم تل اويو خواهد شد. طی آخرين ديدار نتانیاهو از واشنگتن نيز نخست وزير اسرائيل فرصت ديدار با رامنی را از دست نداد.

اوباما در شرايط کنونی مخالف داخل شدن در يک جنگ نا خواسته عليه ايران است. اما درصورت عقب ماندن از نامزد جمهوری خواهان و در خطر ديدن شانس تجديد انتخاب، ممکن است مشارکت در يک حمله محدود نظامی عليه ايران را عاملی در جهت افزايش اقبال رای دهندگان آمريکايی از خود ببيند.
XS
SM
MD
LG