لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

اوباما: اعضای ناتو با طرح دفاع موشکی موافقت کردند


نشست سران کشورهای عضو پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در ليسبون، روز جمعه آغاز شد و باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفته است که رهبران ناتو با ايجاد سيستم دفاع موشکی برای محافظت از کشورهای عضو اين پيمان در اروپا و همچنين آمريکا شمالی موافقت کرده‌اند.

باراک اوباما در این باره گفته است: «من خوشوقتم که اعلام کنم که برای نخستين بار، ما بر سر توسعه سيستم دفاع موشکی توافق کرديم که به اندازه کافی قدرتمند است و می‌تواند قلمرو کشورهای عضو ناتو و همين طور ايالات متحده را پوشش دهد.»


به گزارش رويترز، آمريکا سيستم دفاع موشکی متعلق به خود را دارد و مرتبط کردن سيستم موشکی در اروپا با اين سيستم ۲۸۰ ميليون دلار هزينه خواهد داشت.

باراک اوباما همچنين گفت: «اين (سيستم) به همه متحدان نقش می‌دهد و به تهديدهای دوران ما پاسخ خواهد داد.»

قرار است رهبران ناتو روز شنبه به هنگام حضور دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه، در اين نشست از مسکو برای پيوستن به اين سيستم دعوت به عمل آورند.

رييس جمهور آمريکا گفته است، روز شنبه با رييس جمهور روسيه درباره همکاری در اين باره گفت وگو می شود، چرا که «ما با تهديدهای مشابهی مواجه هستيم».

هرچند باراک اوباما از این تهدید های مشابه نامی نبرده است، اما در جریان استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا مقامات دولت گذشته آمریکا مقابله با تهدید ایران را هدف استقرار سپر موشکی اعلام می‌کردند.

در همين زمينه، عبدالله گل، رئيس جمهور ترکيه نیز روز جمعه پيش از سفر به ليسبون پرتغال برای شرکت در نشست ناتو، گفته بود که طرح سپر موشکی ناتو نبايد ايران را هدف بگيرد.

از سوی دیگر آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل ناتو، نيز روز دوشنبه گفته بود: پيمان ناتو «نيازی به نام بردن» از کشورهايی که طرح سپر موشکی برای دفاع در برابر آنها طراحی شده ندارد.

آقای راسموسن در اين مورد افزوده بود: «بيش از ۳۰ کشور فناوری موشکی دارند يا خواهان دستيابی به آن هستند... دليلی وجود ندارد که از کشور مشخصی نام برده شود زيرا از اين کشورها بسيار هستند.»

خروج نیروها از افغانستان


باراک اوباما که در بين دو نشست رهبران ناتو صحبت می‌کرد، همچنين گفت: نشست روز شنبه به مساله افغانستان خواهد پرداخت. دبيرکل پيمان ناتو نیز روز جمعه بر واگذاری مسئوليت تامين امنيت در افغانستان به نيروهای افغان بر اساس برنامه ناتو تاکيد کرده است.

اين در حالی است که برخی از اعضای ناتو و مقامات وزارت دفاع آمريکا در خصوص واگذاری مسئوليت تامين به نيروهای افغان تا سال ۲۰۱۴ به دليل ضعف دولت افغانستان و تهديد طالبان ابراز ترديد کرده‌اند.

آندرس فوگ راسموسن تاکيد کرد که چنين هدفی واقع‌بينانه است و نيروهای ائتلاف باید تمرکز را بر آموزش نيروهای افغان قرار دهند.

آقای راسموسن دراين زمينه گفت: «فردا اعلام خواهيم کرد ما روند انتقال را درآغاز سال ۲۰۱۱ شروع کرده و اين واقع بينانه خواهد بود که اين روند تا پايان سال ۲۰۱۴ به اتمام برسد.»

جف مورل، معاون مطبوعاتی پنتاگون، روز پنجشنبه سال ۲۰۱۴ را برای خروج نيروهای آمريکايی از افغانستان «يک هدف آرمانی» توصيف کرد که به گفته او نبايد از آن به عنوان ضرب‌الاجل ياد کرد.

طبق اين طرح در طول چهار سال آينده ۱۵۰ هزار نيروی خارجی از افغانستان به تدريج خارج خواهند شد؛ نزديک به ۱۰۰ هزار تن از اين نيروها را سربازان آمريکايی تشکيل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG