لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

تاکيد اوباما بر شفافيت بيشتر در برنامه شنود و نظارت اطلاعاتی


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه نهم اوت بر شفافيت بيشتر در برنامه نظارت اطلاعاتی و شنود در ايالات متحده تاکيد کرده و گفته است: «ما می توانيم شفاف تر عمل کنيم و بايد بيشتر شفاف باشيم.»

به گزارش رويترز، آقای اوباما که در يک کنفرانس خبری در کاخ سفيد با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است: با توجه به سابقه تاريخی سوء استفاده دولت ها (از قدرت )، اين يک حق است که درباره برنامه نظارت (اطلاعاتی) پرسشگری کرد، به ويژه با توجه به پيشرفت های تکنولوژيک در دوران کنونی که زندگی ما را دگرگون کرده است.»

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است که می بايست موازنه ای صحيح بين تامين امنيت جامعه و آزادی ها فردی برقرار شود. وی همچنين گفته است که نظارت بر اين برنامه گسترش خواهد يافت تا بارديگر بتوان اعتماد مردم را به برنامه ها دولت جلب کرد.

باراک اوباما با اشاره به اين که برنامه نظارت اطلاعاتی مورد سواستفاده قرار نگرفته ،‌تصريح کرده است:«اين کافی نيست که من به عنوان رييس جمهوری به اين برنامه اطمينان داشته باشم. ضروری است که مردم آمريکا نيز به اين برنامه اعتماد و اطمنيان داشته باشند.»

ادوارد اسنودن ۳۰ ساله و يکی از کارکنان سابق سی آی ای و پيمانکار سابق آژانس امنيت ملی آمريکا، پس از انتشار اسناد شنود گسترده سازمان‌های اطلاعاتی آمريکا از شهروندان اين کشور و متحدان آمريکا، به روسيه گريخت. آمريکا طی اين مدت تلاش های گسترده ای را انجام داده است تا ادوراد اسنودن را بازگرداند و محاکمه کند.

«اسنودن ميهن پرست نيست»

باراک اوباما در بخش ديگری از اين کنفرانس خبری گفته است: «فکر نمی کنم آقای اسنودن يک ميهن پرست است.»

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفته است که پيش از آن که ادوراد اسنودن اسناد محرمانه درباره برنامه نظارت اطلاعاتی و شنود را به روزنامه بريتانيايی گاردين بدهد، وی دستور بررسی و بازبينی اين برنامه را صادر کرده بود.

در ادامه آقای اوباما درخصوص روابط بین امریکا و روسیه نیز گفته است که در روابط دو کشور پس از فروپاشی شوروی هميشه «تنش» وجود داشته است. وی با این حال تصریح کرده است که بین دوکشور طی مدت در زمينه هايی هم همکاری وجود داشته، همانگونه که در برخی موارد بین دو کشور هم رقابت وجود داشته است.

رییس جمهوری آمریکا همچنین به مواردی از اختلافات بین واشینگتن و مسکو بر مسایلی همچون سوریه و حقوق بشر اشاره کرده است.

روز چهارشنبه خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که باراک اوباما ديدار از قبل برنامه ريزی شده خود را با ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، را لغو کرد. این گزارش ها دليل لغو ديدار آقای اوباما را اقدام روسيه در خصوص اعطای پناهندگی موقت به ادوارد اسنودن، بيان کرده اند.
XS
SM
MD
LG