لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

دستيابی به توافق برای مقابله با تغييرات اقلیمی در نشست کپنهاگ


باراک اوباما در حال گفت وگو با رهبران کشورهای در حال توسعه
باراک اوباما در حال گفت وگو با رهبران کشورهای در حال توسعه
پس از يک روز تلاش های فشرده ديپلماتيک در نشست سازمان ملل متحد در زمينه تغييرات اقليمی در کپنهاگ، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه گفته است : آمريکا،چين و چند کشور ديگر به توافق قابل توجهی درباره مقابله با گرمايش زمين دست یافته اند.

در جريان مذاکرات باراک اوباما، ون جيا بائو، نخست وزير چين، مانموهان سينگ ،نخست وزير هند، و جيکوب زوما، رييس جمهوری آفريقای جنوبی، اين توافق حاصل شد و از آن به عنوان گامی تاريخی به پيش در مقابله با گرمايش زمين ياد شده است. برزيل نيز از اين توافق حمايت کرده است.

يک مقام بلندپايه دولت باراک اوباما می گويد در اين توافق همه کشور ها ملزم شده اند تا فهرست اقدامات خود را درباره مقابله با گازهای گلخانه ای که باعث گرمايش زمين می شوند اعلام کنند.

اين توافق بار ديگر بر اهداف مطرح شده در نشست سران هشت کشورصنعتی برای کاهش گازهای گلخانه ای در دراز مدت، تاکيد شده و همچنين سازوکاری را برای کمک به کشورهای فقير در زمينه تغييرات جوي در نظر گرفته شده است.

اين در حالی است که در اين توافق هيچ کشوری برای کاهش گازهای گلخانه ای تعهدی نداده است و فقط بر اين نکته کلی تاکيده شده است که همه کشورها در چارچوب توافق سران هشت کشور صنعتی برای کاهش درجه حرارت زمين همکاری کنند.

کشورهای صنعتی عضو گروه هشت در تيرماه موافقت کرده بودند تا برای کاهش دو درجه‌ای گرمای زمين و همچنين گازهای گلخانه‌ای به ميزان ۸۰ درصد تلاش کنند.

قرار است اين توافق مورد تائيد کليه ۱۹۳ کشور شرکت کننده در گفت و گوها قرار گيرد.

حمايت چين، که به عنوان يکی از منابع عمده نشر گازهای گلخانه ای است، و کشورهای ديگر در حال توسعه، امری حياتی برای این توافق ارزيابی شده است.

باراک اوباما پيش از ترک کپنهاگ گفته است اين توافق زمينه ساز اقدام جهانی برای مقابله با گرمايش زمين است، ولی کشورهای جهان می بايست اقدامات بيشتری در اين زمينه انجام دهند.

آقای اوباما روز جمعه در سخنرانی خود در نشست تغييرات جوی در کپنهاگ گفته بود :« ديگر زمانی برای از دست دادن باقی نمانده . به اعتقاد من اکنون زمان آن است که تمام دولتها و ملل جهان حول يک هدف واحد متحد شوند. ما آماده ايم تا اين توافق را همين امروز عملی کنيم ولی همه طرفها بايد در اين زمينه اقدام کرده و از خود انعطاف نشان دهند.»
.
قبل از سخنرانی در کنفرانس عمومی باراک اوباما برای گفت وگو در مورد توافق نهايی با ۲۰ تن از رهبران کشورهای جهان از جمله روسای دولتهای فرانسه ، بريتانيا ، روسيه و برزيل مذاکره کرد. در اين مذاکرات از سوی دولت چين ، وزير خارجه آن کشور شرکت داشت.

رهبران اين گروه از کشورها غروب پنجشنبه و قبل از ورود باراک اوباما به کپنهاگ ، مذاکرات خود را آغاز کرده بودند

نشست کپنهاگ برای مقابله با تغييرات جوی از روز هفتم دسامبر کار خود را آغاز کرده بود و روز شنبه نوزدهم دسامبر به پایان می رسد.
XS
SM
MD
LG