لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

اوباما: آمريکا با گذشت ۱۰ سال از حملات يازدهم سپتامبر قوی تر شده است


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه دهم سپتامبر، گفت: آمريکا با گذشت ۱۰ سال از حملات يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ قويتر شده است و «القاعده» در مسير شکست قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، باراک اوباما در آستانه دهمين سالگرد حملات يازدهم سپتامبر که درحدود سه هزار کشته برجای گذاشت، گفت که تلاش بی امان آمريکايی ها يک دهه پس از اين حملات باعث شده است تا آمريکا قويتر شود.

باراک اوباما در برنامه راديويی هفتگی خودگفت:« با تشکر از تلاش های خستگی ناپذير نظاميان، نيروهای اطلاعاتی و کارشناسان امنيت داخلی، بدون ترديد بايد گفت: آمريکا قويتر شده است و القاعده درمسير شکست قرار گرفته است.»

باراک اوباما همچنين گفت:«آری، ما با يک دشمن مصمم روبرو هستيم، و اشتباه نکنيد -- آنها تلاش خواهند کرد که دوباره به ما ضربه بزنند. ولی همانطور در اين آخر هفته بارديگر نشان داديم ، ما همچنان هوشيار هستيم.».

رييس جمهوری آمريکا اضافه کرد:«در سراسر خاور ميانه و شمال آفريقا، نسل جديدی از شهروندان نشان دادند که آينده متعلق به کسانی است که می خواهند بسازند، نه انان که می خواهند ويران کنند.»

قرار است باراک اوباما روز يکشنبه در دهمين سالگرد يازدهم سپتامبر از محل اين حملات در نيويورک، واشينگتن و پنسيلوانيا بازديد کرده و نسبت به قربانيان اين حادثه ادای احترام کند.

اين در حالی است که در آستانه دهمين سالگرد رويداد تروريستی يازده سپتامبر ، انتشار گزارش هايی در خصوص احتمال حملاتی به نيويورک و واشينگتن باعث شده است تا تدابير امنيتی در اين دو شهر به شدت افزايش يابد.

طی روزهای اخير رسانه های خبری آمريکا به نقل از منابع امنيتی اعلام کردند، براساس اطلاعاتی که از شنود نيروهای القاعده به دست آمده است اين گروه طرحی برای حملات تروريستی در سالگرد يازدهم سپتامبر در نيويورک و واشينگتن دارد.

طبق اين گزارش ها اين طرح احتمالا شامل بمبگذاری در روز سالگرد اين حملات است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، آژانس های اطلاعاتی آمريکا روز شنبه اعلام کرده اند، شواهد معتبری از اين که القاعده نيروهايی برای انجام عمليات، مقارن با سالگردحوادث يازدهم ، به آمریکااعزام کرده است به دست نياورده اند. ولی با اين حال مقامات می گويند وضعيت هشدار برای مقابله با هرگونه اقدام احتمالی پا برجا خواهد بود.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادی، نيروهای وابسته به سازمان القاعده چهار هواپيمای مسافربری را ربودند، دو هواپيما را به مرکز تجارت جهانی در نيويورک و يکی را به ساختمان پنتاگون، در حومه واشنگتن، کوبيدند. چهارمين هواپيما در ايالت پنسيلوانيا سقوط کرد.

در اثر اين حملات حدود سه هزار تن کشته و شش هزار تن نيز زخمی شدند. اسامه بن لادن، که از او به عنوان طراح حملات يازدهم سپتامبر ياد می‌شود، چندی پيش توسط نيروهای آمريکايی در محل زندگی‌اش در پاکستان کشته شد.
XS
SM
MD
LG