لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

مسموميت عبدالله اوجلان در زندان ترکيه


عبدالله اوجلان رهبر سابق حزب کارگران کردستان ترکیه که وکلای او می گویند که دچار مسمومیت سمی شده است
عبدالله اوجلان رهبر سابق حزب کارگران کردستان ترکیه که وکلای او می گویند که دچار مسمومیت سمی شده است

وکلای مدافع عبدالله اوجلان رهبر سابق حزب کارگران کردستان ترکيه روز پنج شنبه اول مارس اعلام کردند که او در زندان ترکيه با دو ماده سمی مسموم شده است.


تيم دفاع آقای اوجلان در رم پايتخت ايتاليا نتيجه آزمايش های انجام شده در مورد موی او را منتشر کرد. اين آزمايش ها نشان می دهد که موی آقای اوجلان حاوی دوماده سمی است.


گيليانو پيساپيا وکيل ايتاليايی در کنفرانس مطبوعاتی گفت آقای اوجلان از «مسموميت در حال گسترش» رنج می برد و اين احتمال وجود دارد اين مواد سمی از طريق محيط سلول زندان وارد بدن او شده باشد.


تيم دفاع آقای اوجلان نمونه موی اورا به آزمايشگاه سمی شناسی فرستاده و به گفته دکتر پاسکال کينتس ميزان ماده کروم و فلزسمی استرونسيوم در موی آقای اوجلان بسيار بالاتر از حد معمول بوده است

آقای پيساپيا افزود:«دو احتمال ديگر نيز وجود دارد؛ مسموميت ازطريق غذا ويا مسموميت از طريق آب.»


تيم دفاع آقای اوجلان نمونه موی اورا به آزمايشگاه سم شناسی فرستاده و به گفته دکتر پاسکال کينتس ميزان ماده کروم و فلزسمی استرونسيوم در موی آقای اوجلان بسيار بالاتر از حد معمول بوده است.


ايروف دوندار، يکی ديگر از وکلای اوجلان، نيز گفت که آقای اوجلان مشکل تنفسی و پوستی دارد. او افزود آقای اوجلان به دليل درد شديد قادر نيست به درستی بخوابد.


عبدالله اوجلان رهبر حزب کارگران کردستان ترکيه «پ کا کا» در سال ۱۹۹۹ در کنيا دستگير و به زندانی در جزيره امرالی منتقل شد.


حزب کارگران کردستان ترکيه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه عليه دولت ترکيه را آغاز کرده است . اين گروه در ليست گروه های تروريستی ترکيه، اتحاديه اروپا و آمريکا قرار دارد. اين درحالی در ميان اقليت کرد در ترکيه اعضای اين گروه به مثابه «مبارزان راه آزادی» خوانده می شوند.


عبدالله اوجلان در ابتدا در دادگاهی در ترکيه به اتهام رهبری نبرد چريکی شانزده ساله برای خودمختاری کردستان ترکیه، به اعدام محکوم شد. اما اين حکم در سال ۲۰۰۲ به حبس ابد، بدون حق تخفيف تقليل يافت. او هم اکنون در زندان جزيره امرالی نگهداری می شود.


از زمان آغاز مبارزه مسلحانه حزب کارگران کردستان ترکيه تاکنون ۳۷ هزار نفر کشته شده اند. اين حزب خواهان تشکيل کشوری مسقل برای کردهای ترکيه در جنوب شرقی اين کشور است.


XS
SM
MD
LG