لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

نفت و سرکوب دمکراسی


سردار جلال اوغلو رهبر حزب دموکرات، حزب مخالف دولت الهام علی يف، می گويد نفت آذربايجان چشمان غرب را بسته وآقای علی يف توانسته است ناراضيان آذربايجان را سرکوب کند زيرا غرب «تشنه و مرده» نفت آذربايجان است و نمی خواهد با دولت الهام علی یِف درافتد.


روز دوشنبه بيست و هفتم ماه نوامبر، مقام های مالياتی به بهانه پرداخت نشدن ماليات، شبکه تلويزيونی ای. ان .اس، تنها شبکه تلويزيونی مستقل اين جمهوری قفقاز را تعطيل کردند. دو روز پيش ازآن نيز پروانه شبکه تلويزيونی لغو شده بود.


نوشيروان محرّم اوف رئيس شورای ملی راديو تلويزيون آذربايجان می گويد ای. ان. اس می خواست پرچمدار دموکراسی باشد اما به قانون شکنی متهم شد. ازسوی ديگرجبهه ملی، حزب مخالف دولت، و يک روزنامه مخالف نيز بسته شده اند.


زردشت عليزاده مفسر سياسی در باکو می گويد درآمد مقام ها از نفت افزايش می يابد. او می افزايد: «آن ها روز روشن درآمدهارا به جيب می زنند و غرب هم چشمانش رابر اين رويداد ها بسته است. در اين شرايط، همه چيز دست به دست هم داده تا جامعه مدنی و رسانه ها چيزی نگويند و صدای مخالفی به گوش نرسد.»


«همه چیز دست به دست هم داده که صدای مخالفی به گوش نرسد»

چاوز و درآمدهای نفتی


ونزوئلا کشوری است که به گفته برخی از کارشناسان، اوضاعی کم و بيش شبيه به ايران دارد. مايا هرناندز تفسيرگر سياسی می گويد سياست دولت هوگو چاوز در مصرف شديد درآمدهای نفتی موجب شده است پولی برای سرمايه گذاری در ميدان های نفتی، اکتشاف و ترميم چاه های نفتی موجود نماند.


محبوبيت آقای چاوز به درآمد نفت وابسته است، درحالی که با کاسته شدن از توليد اين کالای راهبردی، درآمدهای دولت هم کم می شود و به همراه آن، محبوبيت هوگو چاوز نيز پائين خواهد آمد.


تسلط دولت چاوز بر صنعت نفت ونزوئلا و توزيع بيشتر درآمدها ی نفتی در راستای سياست های پوپوليستی و عوام گرايانه به منظور کسب پشتيبانی کم درآمدهای جامعه موجب شده که از قابليت توليد نفت کاسته شود.


تحليل گران می گويند سياست های نفتی دولت چاوز، از دو زاويه مورد تهديد قرار می گيرد. از يک طرف امسال برای نخستين بار از ظرفيت توليد نفت در اين کشور کاسته شده واين خبر بدی برای هوگوچاوز است که جلب پشتيبانی مردم را به درآمدهای سرشار نفت منوط کرده است.


از سوی ديگر، قيمت نفت، برخلاف پيش بينی آقای چاوز و تلاش اوپک در کاستن از ميزان توليد، در بازارهای جهان همچنان سير نزولی دارد. هوگو چاوز سياست بودجه بندی دولت ونزوئلا را بر پايه قيمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار تنظيم کرده است.


«سال ۲۰۰۷ برای اقتصاد ونزوئلا سالی بس دشوار خواهد بود»

مقام های نفتی در ونزوئلا توليد روزانه نفت در اين کشور نفت خيز آمريکای لاتين را ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده اند اما ناظران بازار نفت اين رقم را تنها ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه برآورد می کنند.


اين ناظران يکی از عوامل مهم کاهش توليد نفت در ونزوئلا را کم شدن ميزان سرمايه گذاری غول های نفتی خارجی در اين کشور در واکنش به سياست های دولت چاوز می دانند. راجر تيسات تحليل گر نفتی در واشنگتن می گويد سال ۲۰۰۷ برای اقتصاد ونزوئلا سالی بس دشوار خواهد بود.



هوگو چاوزدر واکنش به کاهش توليد نفت از کارگران اين صنعت خواسته است از " انقلاب" او پشتيبانی کنند و در افزايش توليد بکوشند.


نفت مانعی برای دمکراسی در ایران


موسی غنی نژاد استاد اقتصاد در گفتگو با ادوار نيوز، محمود احمدی نژاد را با هوگو چاوز همتای ونزوئلائی او مقايسه می کند و می گويد هوگو چاوز هم مانند رييس دولت ايران شرايط سرکوب سياسی و پوپوليسم اجتماعی را در سنت پرونيستی آمريکای لاتين درآميخته است.


«درآمدها ی نفتی تنها درآن دسته از کشورها ابزار سرکوب می شود که دموکراسی درآنها مستقر نشده است»

موسی غنی نژاد می افزايد:" درآمدهای نفتی نه تنها کمکی به دموکراتيک تر شدن ايران نکرده بلکه به ابزار سرکوب و دستاويزی برای ممانعت و سنگ اندازی مقابل دموکراسی ايرانی بوده است. اگر روزی قرار بر تامل باشد، بايد انديشيد که چه کنيم درآمدهای نفتی به ابزارهای محدوديت و سرکوب دموکراسی تبديل نشود".


دکتر غنی نژاد می گويد درآمدها ی نفتی تنها درآن دسته از کشورها ابزار سرکوب می شود که پيشتر دموکراسی درآنها مستقر نشده وگرنه کشورهائی مثل نروژ، بريتانيا و آمريکا که درآمدها ی سرشار نفتی دارند هنگامی به اين درآمدها دست يافته اند که همه نهادهای دموکراسی راداشته اند و از درآمد نفت برای تقويت زير بناها بهره گرفته اند.


XS
SM
MD
LG