لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

بهای هربشکه نفت از مرز ‪ ۱۳۹‬دلار گذشت


بهای نفت روز جمعه با جهش به رکورد تازه ای رسید.
(عکس از AFP)
بهای نفت روز جمعه با جهش به رکورد تازه ای رسید. (عکس از AFP)

به دنبال اظهارات روز جمعه يک مقام اسرائيلی مبنی بر اينکه حمله نظامی به ايران «اجتناب ناپذير است»، بهای نفت در بازارهای جهانی با ثبت يک رکورد تازه از مرز ۱۳۹ دلار در هر بشکه گذشت.


به گزارش خبر گزاری آسوشيتدپرس، بهای نفت در بازار های نيويورک با افزايش خيره کننده هشت در صدی طی يک روز، به رقم ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسيد.


در همين حال شرکت موگان استانلی پيش بينی کرده است که بهای نفت به ‪ ۱۵۰‬دلار به ازای هر بشکه برسد.


از سوی دیگر افزايش بهای نفت باعث شد تا بازار سهام نيز سقوط کند و شاخص دائوجونز‪ ۴۰۰ ‬واحد افت کرد.


بهای نفت در حالی از مرز ۱۳۹ دلار و ۱۲ سنت گذشت که روز گذشته ۱۲۷ دلار و ۹۷ سنت معامله شده بود.


بهای نفت سبک و شیرین برای تحويل در ماه جولای روز جمعه در حالی به به رقم ۳۹ دلار و ۱۲ سنت برای هر بشکه رسيد که اين رقم ساعاتی قبل ۱۳۸ دلار و ۵۴ سنت بود.


بهای نفت برنت دريای شمال نیز با ده دلار و ۷۵ سنت افزايش به رقم ۱۳۷ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسيد.


در همین حال، تحليلگران شرکت مورگان استانلی، پيش بينی کردند بهای نفت تا روز چهارم جولای، به دليل افزايش تقاضا در آمريکا و کشورهای آسيايی به ۱۵۰ دلار خواهد رسيد.


چهارم جولای روز جشن استقلال آمريکاست و پيش بينی می شود ميليون ها آمريکايی در اين ايام مسافرت کنند.


اين در حال است که ادامه کاهش ارزش دلار از جمله عوامل ديگر افزايش بهای جهانی نفت ارزيابی شده است.


تحلیگران بازار نفت می گویند اظهارات شائول موفاز، يکی از معاونين نخست وزير اسرائيل، باعث شده است تا بهای نفت با جهشی یازده دلاری مواجه شود.


ايران دومين توليد کننده بزرگ نفت اوپک است و تحليگران بازار نگران آن هستند که مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی به اختلال در جريان عرضه جهانی نفت منجر شود.


شائول موفاز روز جمعه تهديد کرد که اگر ايران به گفته وی «برنامه ساخت سلاح هسته ای» را دنبال کند، با حملات نظامی اسرائيل رو به رو خواهد شد.


کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که زیر پوشش برنامه هسته ای خود در صدد تولید سلاح هسته ای است.


اين در حالی است که ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و این برنامه را فقط با هدف توليد انرژی هسته ای ادامه می دهد


شائول موفاز به روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» گفته بود: اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران دست به اقدام نظامی بزند، چنين عملياتی را با حمايت ايالات متحده آمريکا انجام خواهد داد


ايران تاکنون به تهديد اين مقام اسرائيلی پاسخی نداده است. اين در حالی که پيشتر در اواخر فروردين سال جاری ايران نيز گفته بود: در صورت حمله اسرائيل، ايران اين کشور را از «صحنه گيتی» حذف خواهد کرد.


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، جنگ لفظی ايران و اسرائيل شدت گرفته است.


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است در سال ۱۹۸۱ تاسيسات اتمی ناتمام عراق را بمباران و نابود کرد.


XS
SM
MD
LG