لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

گرجستان : روسيه يک فرودگاه نظامی در تفليس را بمباران کرد


گرجستان نیروهای ذخیره خود را به خدمت فرا خوانده است.
عکس از
گرجستان نیروهای ذخیره خود را به خدمت فرا خوانده است. عکس از

يک مقام بلند پايه گرجستان می گويد :هواپيماهای جنگنده روسيه روز يکشنبه یک فرودگاه نظامی در نزديکی فرودگاه بين المللی تفليس را بمباران کردند.


دبير شورای عالی امنيت گرجستان به خبرگزاری فرانسه گفت: جنگنده های روسی باند فرودگاه نظامی را بمباران کرد.


به گفته اين مقام دولت گرجستان هواپيمايی بر روی باند وجود نداشت.


در خواست اتحادیه اروپا از روسيه برای پذیرش آتش بس


همزمان با گسترش درگیری نیروهای روسی و گرجی، فرانسه، رياست دوره ای اتحاديه اروپا، روز شنبه از روسيه خواست تا پيشنهاد گرجستان برای برقراری آتش بس را بپذيرد.


در بيانيه ای که دولت فرانسه منتشر کرده امده است:« [رياست اتحاديه اروپا] خواستار برقراری آتش بس فوری است. [اين اتحاديه] از پيشنهاد گرجستان برای برقراری آتش بس استقبال کرده و انتظار دارد که روسيه چنين پيشنهادی را به بی درنگ بپذيرد».


اين بيانيه همچنين به روسيه هشدار داده است اقدام نظامی روسيه در منطقه می تواند بر روابط مسکو با اتحاديه اروپا تاثير بگذارد.


پيشتر دفتر نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از پيشنهاد يک طرح سه مرحله ای برای برقراری آتش بس بين نيروهای روسيه و گرجستان خبر داده بود.


رياست اتحاديه اروپا همچنين در بيانيه خود از روسيه خواسته به استقلال گرجستان احترام گذاشته و تماميت ارضی گرجستان را بر اساس مرز های شناخته شده بین المللی، به رسمیت بشناسد.


در حالی اتحادیه اروپا از روسیه می خواهد که اتش بس را بپذیرد که مقامات کرملین و وزیر دفاع روسیه می گویند آنها هیچ پیشنهادی حاکی از درخواست برقراری آتش بس از سوی میخائیل ساکاشویلی، رییس جمهوری گرجستان، دریافت نکرده اند.


دفتر مطبوعاتی دیمیتری مدودیف، رییس جمهوری روسیه، نیز اعلام کرد روسیه برای برقراری آتش بس، خواهان خروج کامل نیروهای گرجی از اوستیای جنوبی است.


  • « [رياست اتحاديه اروپا] خواستار برقراری آتش بس فوری است. اين اتحاديه از پيشنهاد گرجستان برای برقراری آتش بس استقبال کرده و انتظار دارد که روسيه چنين پيشنهادی را به بی درنگ بپذيرد».
فرانسه، رياست دوره اتحاديه اروپا

سفر کوشنر به منطقه


در همين حال، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، قرار است روز يکشنبه به گرجستان سفر کند تا از نزديک تلاش های اتحاديه اروپا برای برقراری اتش بس را هدايت کند.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز روز شنبه از روسيه خواست تا پيشنهاد گرجستان برای آتش بس را بپذيرد.


آقای ميليبند گفت: اولويت اول جامعه بين المللی توقف درگيری ها است.


سلاح های غير متعارف


در همين زمینه، يک مقام بلندپايه آمريکا روسيه را متهم کرد که در جريان درگيری های نظامی در اوستيای جنوبی از سلاح ها «غير متعارف» عليه نيروهای گرجستان استفاده کرده است.


درگيری نظامی مستقيم روسيه و گرجستان بر سر اوستيای جنوبی، يک هفته پس از عمليات تهاجمی نيروهای گرجستان عليه نيروهای جدايی طلب آغاز شد.


اين مقام آمريکا که از طريق کنفرانس تلفنی با خبرنگاران صحبت می کرد، تصريح کرد : روسيه در اين درگيری از از بمب های ۲۴ تنی استفاده کرده است که برای چنين درگيری و تهديدی کاملا غير متعارف هستند.


اين مقام آمريکايی خواستار آتش بس بی درنگ ميان نيروهای درگير روسيه و گرجستان شده است.


در همین حال، نیروهای روسی اعلام کردند که پایتخت اوستیای جنوب را تصرف کرده اند.


با ادامه درگيری ها در اوستيای جنوبی، مقام های نظامی روسيه اعلام کردند که نيروهای گرجستان از مرکز اين منطقه جدايی طلب بيرون رانده شده اند.


ژنرال ولاديمير بولديروف، يکی ازفرماندهان ارتش روسيه، روز شنبه گفت که واحدهای روسی، نيروهای گرجستان را از شهر تسخينوالی بيرون رانده اند. اما مقام های نظامی گرجستان اين ادعا را رد کرده اند.


شهر تسخينوالی پس از آغاز درگيری ها از نيمه شب پنجشنبه، ميان ارتش گرجستان و جدايی طلبان اوستيايی، تحت کنترل مجدد تفليس درآمده بود.


اين اقدام گرجستان با واکنش شديد روسيه مواجه شد و نيروهای روسی، از جمله واحدهای تانک، در حمايت از جدايی طلبان اوستيايی و تحت عنوان تامين امنيت نيروهای صلح بان و نيز اتباع روسيه عازم اين منطقه شدند.


نيروهای صلح بان روسيه از سال ۱۹۹۲ ميلادی، پس از اعلام استقلال اوستيای جنوبی و درگيری جدايی طلبان آن با گرجستان، در آن منطقه مستقر شده اند.


اعلام حکومت نظامی


در همين حال، ميخاييل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، دراين کشور حکومت نظامی اعلام کرد.


وی اين اقدام را پس از تصميم شورای امنيت گرجستان در روز شنبه انجام داد.


هنوز جزييات بيشتری از اين موضوع اعلام نشده است. اما پارلمان گرجستان اين اقدام را مورد تاييد قرار داده است.


جدايی طلبان آبخازيا اعلام کردند که یک عمليات نظامی را در منطقه تحت کنترل تفليس به نام کودوری انجام داده اند.

در عين حال، آقای ساکاشويلی به روسیه پيشنهاد برقراری آتش بس در اوستيای جنوبی را داد و گفت که به اين منظور، نيروهای متخاصم بايد از هم دوری جويند.


الکساندر لوميا، دبير شورای امنيت گرجستان، در اين مورد گفت که پيشنهاد رييس جمهوری اين کشور به اين معنا است که به دنبال برقراری آتش بس، نيروهای گرجی از شهر تسخينوالی خارج خواهند شد و به تيراندازی نيروهای روسی پاسخ نخواهند داد.


وی درعين حال، گفت که احتمال دارد تفليس با در نظر گرفتن شرايط درگيری در اوستيای جنوبی خواستار کمک بين المللی نظامی شود.


از سوی ديگر، سخنگوی دولت جدايی طلب اوستيای جنوبی اعلام کرد که حدود ۱۶۰۰ غيرنظامی در درگيری های اين منطقه کشته شده اند.


پيش از اين، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، گفته بود که ۱۵۰۰ غيرنظامی کشته شده اند.
منابع مستقل هنوز اين آمار را تاييد نکرده اند.


همچنين ژنرال آناتولی نوگوويتسين، معاون فرمانده نيروهای مسلح روسيه، گفت که تاکنون دو هواپيمای روسی در جريان جنگ در اوستيای جنوبی هدف قرار گرفته و سرنگون شده اند.


پيش از آن گرجستان ادعا کرده بود که ۱۰ هواپيمای روسيه را سرنگون کرده است.


جدايی طلبان آبخازيا، منطقه ديگری که از سال ۱۹۹۲ ميلادی از گرجستان اعلام استقلال کرده است، روز شنبه اعلام کردند که عمليات نظامی را در منطقه تحت کنترل تفليس به نام کودوری انجام داده اند.


آنان ادعا کرده اند که در اين عمليات از توپخانه و هواپيما نيز استفاده کرده اند.


اما حکومت در تبعيد هوادار گرجستان می گويد هواپيماهای روسيه، دو روستای را در کودوری بمباران کرده اند.


همزمان جامعه جهانی تلاش می کند تا به درگيری ها در اوستيای جنوبی پايان دهد.


در همين زمينه، فرانسه، رييس دوره ای اتحاديه اروپا، روز شنبه اعلام کرد که قرار است يک هيئت مشترک ميانجی از آمريکا، اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همکاری در اروپا با هدف پايان دادن به درگيری ميان روسيه و گرجستان به تفليس اعزام شود.


واکنش آمریکا


همچنين وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه اعلام کرد که نماينده ای را برای کمک به برقراری آتش بس درمنطقه جدايی طلب اوستيای جنوبی به اين منطقه اعزام خواهد کرد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در گفت و گو با روسای جمهوری روسيه و گرجستان خواستار پايان دادن به تخاصم و بازگشت نيروهای دو کشور به مواضع سابق خود قبل از زمان آغاز درگيری ها در اوستيای جنوبی شد.


در اين ميان، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرد که روسيه بايد نيروهای نظامی خود را از خاک گرجستان خارج کند.


وی اعلام کرد: «ما از روسيه می خواهيم که حملات هوايی و موشکی به گرجستان را متوقف کند، به تماميت ارضی گرجستان احترام بگذارد و نيروهای نظامی خود را از خاک اين کشور خارج کند.»


در مقابل، سرگی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در مصاحبه ای بدون نام بردن از آمريکا گفت:« آنهايی که به رغم هشدارهای داده شده از اروپا، به نظامی کردن گرجستان تحت رياست جمهوری ميخاييل ساکاشويلی کمک کردند، بايد احساس مسئوليت کنند.»


وی گفت که روسيه به تامين امنيت شهروندان روسی در اوستيای جنوبی ادامه خواهد داد.


اختلافات ميان جدايی طلبان اوستيای جنوبی و گرجستان که از سال ۱۹۹۱ آغاز شده است، طی ماه های گذشته، با اعلام حمايت رسمی روسيه از جدايی طلبان اوستيای جنوبی و سرنگونی يک هواپيمای گرجستان شدت يافت.


جدايی طلبان اوستيای جنوبی در سال ۲۰۰۶، با برگزاری يک همه پرسی، استقلال اين منطقه را از از گرجستان اعلام کردند، اما هيچ يک از کشورهای جهان اعلام موجوديت اين کشور جديد را به رسميت نشناخته اند.


در اين حال، مسکو با اشاره به نمونه کوسوو و برگزاری همه پرسی استقلال در آن منطقه صربستان خواستار آن است که جامعه جهانی رفتاری مشابه در قبال اوستيای جنوبی و همچنين آبخازيا که خواستار جدايی از گرجستان است، در پيش گيرد.


XS
SM
MD
LG