لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

آکسفورد درباره پرونده تحصيلی مهدی هاشمی تحقيق می کند


 مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی
مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی
به دنبال گزارش روزنامه گاردین درباره پرونده تحصيلی مهدی هاشمی و متهم شدن وی به کمک گرفتن از دیگران برای دریافت پذیرش از دانشگاه آکسفورد در مقطع دکتری، فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی با صدور بیانیه‌ای این اتهام‌ را رد کرده و گفته است، روند پذیرش وی «بر اساس استانداردهای معمول» طی شده است.

روزنامه گاردين نوشته بود: مهدی هاشمی اکتبر سال گذشته در دانشکده مطالعات شرقی در دانشگاه آکسفورد پذيرفته شده است و موضوع پیشنهادی وی برای رساله دکترا، قانون اساسی ايران است.

کاوه موسوی، پژوهشگر مرکز حقوق اجتماعی دانشگاه آکسفورد آقای هاشمی را متهم کرده است که شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه آکسفورد را نداشته و پروپوزال دکترا (طرح رساله دکترا) پيشنهادی او برای ورود به دانشگاه، توسط افراد ديگری نوشته شده است.

مهدی هاشمی با رد اين اتهامات در بيانيه ای که در اختيار سرويس جهانی بی بی سی قرار داده، می گويد که تمامی مراحل آزمون، بر اساس استانداردهای معمول طی شده، و اتهامات اخير را توهينی به دانشگاه آکسفورد دانسته است.


کاوه موسوی در گفت وگو با راديو فردا در خصوص پيگيرهايش درباره وضعيت تحصيلی مهدی هاشمی گفته است:«وقتی در نوامبر سال گذشته خبر پذيرفته شدن مهدی هاشمی در دانشگاه اکسفورد را شيندم برای من خيلی تعجب آور بود، به عنوان يکی از اعضای اين دانشگاه دراين خصوص تحقيقاتی انجام دادم که برايم باور کردنی نبود.»

کاوه موسوی می گويد پس از آن در نامه ای به رييس دانشگاه خواستار تحقيق در خصوص ناديده گرفته شدن شرایط پذيرش برای مهدی هاشمی شده است.

کاوه موسوی يکی از دلايل خود دراين خصوص را ناکافی دانستن سطح زبان انگليسی مهدی هاشمی بيان می کند.

به گزارش روزنامه گاردين يکی ديگر از اتهامات در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره مهدی هاشمی اين است که وی در شعاع ۲۰ کيلومتری دانشگاه زندگی نمی کند.

کاوه موسوی می گويد: پس از اصرار او برای بررسی وضعيت پرونده تحصيلی مهدی هاشمی، کميته تحقيقی زير نظر سر پيتر نورث، يکی از روسای قبلی دانشگاه آکسفورد، تشکيل شده است و وی در حال حاضر در اين زمينه، تحقيقاتی انجام می دهد.

به گزارش روزنامه گاردين پيتر نورث با مقامات اداری و اعضای هيات علمی در جريان تحقيقات ده هفته‌ای خود مصاحبه و گفت و گو کرده است.

طبق اين گزارش طرح رساله دکترای مهدی هاشمی در ژانويه سال ۲۰۱۰ توسط توسط ادموند هرتزيگ و هما کاتوزيان، از اعضای هيات علمی دانشکده مطالعات شرقی مورد ارزيابی قرار گرفته است.

دکتر همايون کاتوزيان، استاد تاريخ معاصر ايران، در اين خصوص به روزنامه گاردين گفته است: که به هنگام ارزيابی اين طرح رساله دکترا، وی از نام خانوادگی بهرمانی استفاده کرده است، به همين دليل متوجه نسبت فاميلی نويسنده طرح با اکبر هاشمی رفسنجانی نشده است.

پرفسور ادموند هرزيگ از پاسخ به پرسش های روزنامه گاردين خودداری کرده است.

در همين حال، مهدی هاشمی در بيانيه خود به شبکه بی بی سی تصريح کرده است که دانشگاه آکسفورد برای پذيرش دانشجوی دکترا تنها به بررسی پروپوزال دکترا (طرح رساله دکترا ) اکتفا نکرده و با متقاضی نيز مصاحبه می کند.

مهدی هاشمی همچنين تصريح کرده است: دانشگاه آکسفورد با بررسی ليسانس از دانشگاه تهران و فوق اليسانس از دانشگاه صنعتی شريف به اين نتيجه رسيده بود که وی واجد شرايط برای اين مرحله تحصيلی است.
XS
SM
MD
LG