لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

«آخرين اخطار» پاکستان به طلاب مسلح در مسجد لعل


احتمال حمله ارتش پاکستان به مسجد لعل افزایش یافته است
احتمال حمله ارتش پاکستان به مسجد لعل افزایش یافته است

ارتش پاکستان روز یکشنبه به عنوان «آخرين اخطار» ازطلبه های مسلح که کنترل مسجد لعل اسلام آباد را در دست دارند، خواست تا تسلیم شده و اين مسجد را تخليه کنند


به گزارش خبرگزاری رويترز، با صدور اين اولتيماتوم به نظر می رسد ارتش پاکستان برای حمله نهايی به طلبه هايی که مسجد لعل را در اختيار دارند آماده می شود.


به گفته مقام های نظامی پاکستان برخی از طلبه‌های مسلح اين مسجد با القاعده ارتباط دارند. رهبری اين طلبه‌ها را عبدالرشيد قاضی ، نايب امام جماعت مسجد لعل برعهده دارد.


طی بحران شش روزه تصرف مسجد لعل اسلام‌ آباد توسط اسلامگرايان تندرو و محاصره اين مسجد به وسيله نيروهای امنيتی تاکنون هفتاد نفر کشته شده اند.


مسجد لعل يا سرخ شش روز است که در محاصره ارتش قرار دارد و به نظر می رسد که کشته شدن یک کوماندوی پاکستانی، عزم دولت را برای حمله همه جانبه عليه اين افراد جزم تر کرده است.


روز شنبه نيروهای امنيتی پاکستان کوشش کردند تا ديوار مدرسه دينی دختران را منفجر کرده و صدها زن و کودکی که داخل اين محل هستند را بيرون بياورند. در اين عمليات يک فرمانده نظامی پاکستان کشته شد.


پس از کشته اين افسر ارتش پاکستان، پرويز مشرف، رييس‌جمهوری پاکستان، به افراد مسلح در اين مسجد هشدار داد «يا تسليم شوند يا کشته خواهند شد».


وی افزود که دولت تاکنون برای اينکه صدمه ای به زنان و کودکانی که در مسجد لعل توسط عبدالرشيد قاضی، روحانی تندرو به گروگان گرفته شده اند وارد نيايد، از خود خويشتنداری نشان داده است.


ارتش پاکستان تاکنون تعدادی از اسلام گرایان تندرو را دستگیر کرده است اما همچنان مسجد لعل در اختیار اسلامگرایان است.

اين روحانی تندرو اعلام کرده که هواداران وی «شهادت» را به تسليم شدن ترجيح می دهند.


اين افسر ارتش پاکستان که نام او «هارون اسلام» اعلام شده است روز يکشنبه، هشتم ژوئيه در درگيری با طلاب شبه نظامی مستقر در اين مسجد کشته شد. مسجد لعل در حال حاضر در محاصره ارتش پاکستان است.


وی در عملياتی برای منهدم کردن بخشی از ديوار مسجد به منظور آزادی گروگان ها شرکت کرده بود.
به گفته ژنرال وحيد ارشد، سخنگوی ارتش، شبه نظاميانی که در مسجد لعل سنگر گرفته اند به نيروهای ارتش شليک کرده و دو کوماندو را زخمی کردند.


آقای ارشد در مورد کشته شدن کوماندوی پاکستانی گفت: «وی سعی کرد که بخشی از ديوار مسجد را برای رهايی زنان و کودکانی که به دست تندروهای اسلامی به گروگان گرفته شده اند، منفجر کند.»


از سوی ديگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو نفر از فرماندهان «گروه غير قانونی حرکت اسلامی» که با القاعده در ارتباط هستند در داخل اين مسجد محاصره شده، قرار دارند.


گفته می شود که گروه حرکت اسلامی مسئول قتل دانيل پرل، خبرنگار روزنامه وال استريت در سال ۲۰۰۲ است.


تلاش برای «حاکم شدن قوانين اسلامی»


بحران مسجد لعل، به دنبال هواداری اسلام گرايان تندرو از اجرای طرح «امر به معروف و نهی از منکر» و مخالفت آنها با قوانين عرفی، در پايتخت پاکستان آغاز شد.


اسلام گرايان اين مسجد که تعداد زيادی شبه نظامی در اختيار دارند، از ماه ها پيش برای آنچه «حاکم شدن قوانين اسلامی» در پاکستان می خوانند، با دولت مرکزی درگير شده بودند.


اين کشمکش های طولانی مدت ميان دولت مرکزی پاکستان و جنبش اسلامی که مشی شبيه به طالبان دارد، روز سه شنبه سوم ژوئيه، در مسجد لعل به خشونت کشيده شد.


درهمين ارتباط، چند تن از نمايندگان زن از احزاب تندروی مذهبی در پارلمان پاکستان، روز شنبه هفتم ژوييه، با برگزاری يک راهپيمايی در نزديکی ساختمان پارلمان از دولت اين کشور خواستند برای پايان دادن مسالمت آميز به بحران مسجد لعل، با عبدالرشيد قاضی وارد مذاکره شود.


بحران مسجد لعل، می تواند خطراتی را برای پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، به همراه داشته باشد که تاکنون چند بار از سوءقصد جان سالم به در برده است.


از جمله، به گزارش خبرگزاری ها، هواپيمای حامل رييس جمهوری پاکستان، روز جمعه، ششم ژوييه، درحال برخاستن از يک فرودگاه نظامی درشهر راولپندی، هدف تيراندازی قرار گرفت، اما آسيبی نديد.


XS
SM
MD
LG