لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

مشرف نخست وزیر دولت انتقالی را معرفی کرد


ژنرال پرويز مشرف روز پنجشنبه پانزدهم نوامبر، رييس مجلس سنا را به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی معرفی کرد.
ژنرال پرويز مشرف روز پنجشنبه پانزدهم نوامبر، رييس مجلس سنا را به عنوان نخست وزیر دولت انتقالی معرفی کرد.

همزمان با پايان دوره پارلمان پاکستان، ژنرال پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور، روز پنجشنبه پانزدهم نوامبر، رييس مجلس سنای را به عنوان رييس دولت انتقالی معرفی کرد.


ساعاتی پيش خاتمه دوره پنج ساله پارلمان پاکستان، ژنرال مشرف میان محمد سومرو، ۵۷ ساله و بانکدار سابق، از اعضای حزب حامی خود، حزب مسلم ليگ، را به عنوان نخست وزير دولت انتقالی معرفی کرد.


دولت انتقالی وظيفه برگزاری انتخابات پارلمانی را در اين کشور برعهده خواهد داشت و آقای سومرو روز جمعه مراسم ادای سوگند خود را برگزار خواهد کرد.


در همين حال، ژنرال مشرف تاکيد کرد پس از آنکه دادگاه عالی اين کشور دوره جديد رياست جمهوری او را تاييد کرد، وی از سمت خود به عنوان فرمانده کل ارتش کناره گيری خواهد کرد.


همزمان با این تحولات مقام های دولت پاکستان اعلام کردند که بازداشت خانگی بی نظير بوتو، نخست وزير پيشين ، پایان یافته است. هرچند بازداشت خانگی خانم بوتو لغو شده است اما همچنان نیروهای پلیس در اطراف محل مسکونی وی حضور دارند.


ساعاتی پيش خاتمه دوره پنج ساله پارلمان پاکستان، ژنرال مشرف میان محمد سومرو، ۵۷ ساله و بانکدار سابق، از اعضای حزب حامی خود، حزب مسلم ليگ، را به عنوان نخست وزير دولت انتقالی معرفی کرد.

آقای مشرف که از طريق يک کودتا نظامی قدرت را در سال ۱۹۹۹ به دست گرفته است، از زمان اعلام وضعيت فوق العاده و به تعليق در آوردن قانون اساسی اين کشور، در ۳ نوامبر، هر چه بيشتر در انزوا قرار گرفته است.


ايالات متحده از پاکستان در خواست کرده است برای جلوگيری از روی کار آمدن اسلام گرايان افراطی در اين کشور مسلح به سلاح اتمی، احزاب و گروه های سياسی ميانه رو را در قدرت سهيم کند.


تلاش برای بازگردان وضعیت به حالت عادی


در همين حال، جان نگروپونته ، قائم مقام وزارت امور خارجه امريکا که قرار است روز جمعه برای مذاکره با مقام های پاکستان به اين کشور سفر کند، می گوید: در سفر به پاکستان خواهد کوشيد تا در مذاکره با مقام های اين کشور، آنها را به بازگشت روند سياسی به حالت عادی ترغيب خواهد کرد.


آقای نگروپونته گفت :«پيام ما اين است، ما می خواهيم با دولت و مردم پاکستان همکاری کنيم و بازيگران عرصه سياست در پاکستان بايد هرچه زودتر روند سياسی را به وضع عادی بازگردانند».


در همين زمينه نيويورک تايمز نوشته است :«روز چهارشنبه مقامات در جلساتی در کاخ سفيد، وزارت امور خارجه و پنتاگون در باره محتوای پيامی که آقای نگروپونته بايد به پرويز مشرف، و شايد مهمتر، به ژنرال های پاکستان ارائه دهد، به تبادل نظر پرداختند».


به نوشته اين نشريه مقامات دولت آمريکا می گويند آنها هنوز اميدوار هستند آقای نگروپونته بتواند توافق شکننده بين ژنرال مشرف و بی نظير بوتو را نجات دهد.


اما، به گزارش نيويورک تايمز، در پاکستان ديپلمات های خارجی می گویند که مشاوران و دستياران هر دو رهبر گفته اند چندان فرصتی برای اين که آنها بتوانند به توافقی برسند باقی نمانده است.


  • «هر روز، شمار کسانی که به این باور می رسند که روزهای قدرت مشرف رو به پايان است بیشتر می شود و ايالات متحده بايد تدوين طرح های اضطراری، از جمله نزديک شدن به ژنرال های پاکستان را آغاز کند».
نیویورک تایمز

نيويورک تايمز می افزايد : «چندين مقام ارشد دولت آقای بوش گفته اند با گذشت هر روز، شمار بيشتری از مقامات معتقد می شوند روزهای قدرت مشرف رو به پايان است و ايالات متحده بايد تدوين طرح های اضطراری، از جمله نزديک شدن به ژنرال های پاکستان را آغاز کند».


نيويورک تايمز به نقل از مقامات درگير در بحث ها در واشنگتن می نويسد : «دولت آقای بوش مراقب است چنين تصور نشود که سرگرم معاملات پشت پرده برای تعيين رهبر بعدی پاکستان است. يک مقام سابق گفته است دولت نمی خواهد کودتای ديگری در پاکستان را تشويق کند، اما همچنين پی می برد که مشرف بخشی از مشکل است».


نيويورک تايمز می نويسد :«چنين تغييری در نگرش دولت مهم است، زيرا ژنرال مشرف شش سال سعی کرده است خود را به عنوان بهترين گزينه غرب در برابر امکان استيلای اسلامگرايان راديکال بر پاکستان به تصوير بکشد.


اين نشريه می افزايد : در حالی که مناطق دور افتاده در شمال غربی پاکستان، همچنان به صورت پناهگاهی برای القاعده و ديگر ستيزه گران اسلامی باقی هستند، مقامات در کاخ سفيد، وزارت امور خارجه و پنتاگون اينک می گويند آنها درک می کنند که ارتش نيرویی قدرتمند برای حفظ ثبات در کشور است، و امکان اين که در صورت سقوط ژنرال مشرف، اسلامگرايان در پاکستان بقدرت برسند، زياد نيست.


نيويورک تايمز به نقل از مقام های آمريکا می نويسد: اگر ژنرال مشرف ناچار شود از قدرت کنار برود، اين کار احتمالا به وسيله فشار ملايم همقطاران نظامی او صورت خواهد گرفت که سعی خواهند کرد يک رييس جمهوری غير نظامی را بر سرکار آورند و برای تعيين نخست وزير آينده، شايد حتی خانم بوتو، خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی شوند.


با اين حال، بنا به گزارش نيويورک تايمز، ديپلمات ها همچنين هشدار دادند که برکناری مشرف ممکن است آسان نباشد. احتمال نمی رود ژنرال ها او را برکنار کنند، مگر اين که از خطوط قرمز مشخصی عبور شود، از جمله اين که اعتراضات سياسی در سراسر کشور براه افتد يا تهديد قطع کمک نظامی امريکا به پاکستان جدی شود.


XS
SM
MD
LG