لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

تلفات بمبگذاری انتحاری در اسلام آباد


انفجار در محل سخنرانی رییس سابق دیوان عالی پاکستان
انفجار در محل سخنرانی رییس سابق دیوان عالی پاکستان

پليس پاکستان روز سه شنبه اعلام کرد يک بمبگذاری انتحاری در محل تظاهرات مخالفان دولت در اسلام آباد دست کم ۱۳ کشته و ۴۰ مجروح برجای گذاشت.


به گفته پليس پاکستان اين انفجار در محل تظاهرات و سخنرانی رییس سابق دیوان عالی پاکستان که توسط پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، برکنار شد، روی داده است.


پليس تصريح کرد که انفجار پيش از رسيدن افتخار محمد چودری، رییس سابق دیوان عالی پاکستان به محل سخنرانی رخ داده است. آقای چودری پس از برکناری از ریاست دیوان عالی کشور به سمبل مخالفت با دولت پرويز مشرف تبديل شده است.


به گفته افتخار احمد، رييس پليس اسلام اباد اين انفجار يک بمبگذاری اتنحاری بوده است.


برکناری آقای چودری ۹ ماه پيش سر آغاز اعتراضات وکلای پاکستانی برای دفاع از استقلال قوه قضاييه در آستانه انتخابات در اين کشور بود و اين مخالفت ها تاکنون مشکلات جدی برای دولت پرويز مشرف ايجاد کرده است.


مراسم سخنرانی آقای چودری توسط حزب مردم پاکستان به رهبری بی نظیر بوتو، تدراک دیده شده بود.


اين تجمع در حالی برگزار شد که پیشتر وزارت کشور اعلام کرده بود که امکان فعاليت‌های تروريستی و انتحاری در اسلام‌آباد وجود دارد.


شمالی غربی پاکستان در ماه جاری شاهد موجی از بمبگذاری های انتحاری پس از عمليات ارتش پاکستان برای پايان دادن به تصرف مسجد لال توسط طلاب مسلح، بود.


در درگیری های مسجد لال در اسلام آباد دست کم صد نفر کشته شدند

نيروهای ارتش پاکستان هفته گذشته پس از آنکه مذاکرات بين مقامات پاکستانی و عبدالرشيد غازی، روحانی تندرو و رهير شورشيان، ناموفق ماند به مسجد لال حمله کردند.


دست کم ۱۰۰ نفر در درگيری بين نيروهای ارتش پاکستان و شبه نظاميان اسلام گرا که در مسجد لال سنگر گرفته اند، کشته شدند.


حمايت و انتقاد از مشرف


هفته گذشته پس از پايان يافتن عمليات عليه شورشيان در مسجد لال، صدها نفر از مردم پاکستان در تظاهراتی با شعار «مر گ بر مشرف» در شهر پيشاور شرکت کردند.


در افغانستان، نیز، منصور دادولا، يکی از رهبران طالبان اعلام کرده بود که مسلمانان بايد دست به عمليات انتحاری عليه نيروهای امنيتی پاکستان بزنند.


در مقابل، بسياری از روزنامه های پاکستان از تصميم رييس جمهوری اين کشور برای حمله به مسجد لال حمايت کردند و در مقالاتی در روز چهارشنبه نوشتند که پرويز مشرف انتخاب ديگری در مقابل شبه نظاميان مسجد لال نداشته است.


وزارت امور خارجه آمريکا نيز از تصميم مقامات پاکستانی برای حمله به شبه نظاميان پشتيبانی کرد و گفت که ارتش پاکستان چند بار پيش از حمله به شبه نظاميان هشدار داد، ولی آنها توجهی به اين هشدارها نکردند.


XS
SM
MD
LG