لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

«عقب‌نشينی نيروهای طالبان از یک منطقه حساس در پاکستان»


نیروهای طالبان در حال عقب‌نشینی از منطقه بونیر
نیروهای طالبان در حال عقب‌نشینی از منطقه بونیر
يک فرمانده نيروهای طالبان روز جمعه دستور عقب نشينی از يک دره استراتژيک در شمال شرقی پاکستان را صادر کرده است.

به دنبال تصرف دره «بونیر» در ۱۰۰ کيلومتری اسلام آباد، پايتخت پاکستان، توسط طالبان در هفته گذشته، نگرانی‌ها در باره ثبات اين کشور مسلح به بمب اتمی افزايش يافت.

مسلم خان، يک سخنگوی گروه طالبان در پاکستان، به خبرگزاری رويترز، گفته است: فرمان عقب نشينی توسط فضل‌الله، فرمانده نيروهای طالبان در دره سوآت، صادر شده است.

دولت پاکستان در توافقنامه صلحی با گروه طالبان، موافقت کرده بود تا در قبال توقف شورش‌ها، شريعت اسلامی در دره سوآت برقرار شود. اين توافقنامه صلح با انتقاد کشورهای غربی رو به رو شده بود.

مسلم خان همچنين گفت: فرمانده ما دستور داد تا نيروها بی‌درنگ از بونیر عقب نشينی کنند. به گفته اين سخنگوی طالبان هم اکنون تقريباً ۱۰۰ جنجگوی طالبان در بونیر حضور دارند.

در همين زمينه نماينده دولت پاکستان و نماينده طالبان به همراه مولانا صوفی محمد، روحانی تندرويی که ميانجيگری توافقنامه دره سوآت را برعهده داشت، به منطقه بونیر رفته تا به ستيزه‌جويان طالبان بگويند که اين ناحيه را ترک کنند.

به گزارش رويترز، شاهدان عينی می‌گويند نيروهای طالبان را در حال عقب نشينی از «بونیر» ديده‌اند.

مشخص نيست که عقب‌نشينی نيروهای طالبان به دليل هشدار نيروهای دولتی بوده يا آنها با کسب امتيازاتی از اين منطقه عقب‌نشينی کرده اند.

ژنرال اشفق کيانی، فرمانده ارتش پاکستان، در واکنش به تصرف منطقه بونیر توسط طالبان در بيانيه‌ای اعلام کرده بود که به شبه نظاميان اجازه داده نمی‌شود روش خود را به دولت پاکستان ديکته کنند يا بخواهند راه و روش زندگی خود را به جامعه مدنی پاکستان تحميل کنند.

به گفته تحليلگران بيانيه ژنرال کيانی پس از مذاکره با سران ارتش صادر شده است و می‌توان انتظار داشت که ارتش به عمليات تهاجمی در دره سوات دست بزند.

سخنگوی کاخ سفيد روز پنجشنبه از قدرت گرفتن طالبان در پاکستان ابراز نگرانی شديد کرده بود و رابرت گيتس هشدار داده بود که ناتوانی پاکستان در مقابله با تهديد اسلامگرايان افراطی، روابط دو کشور را تحت تأثير قرار می‌دهد.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا روز پنجشنبه گفته بود: رهبران پاکستان به وجود تهديد طالبان در شرايط فعلی اذعان دارند. ولی رهبران پاکستان نبايد تنها به تهديد عليه طالبان بسنده کنند بلکه بايد اقدامات لازم را برای مقابله آنان در نظر بگيرند

منطقه بونر که نزديک به يک ميليون جمعيت دارد، دروازه شهر مردان، دومين شهر بزرگ ايالت سرحد شمال غربی، پس از پيشاور، به شمار می‌آيد. بونر از روز چهارشنبه به کنترل نيروهای طالبان در آمده بود.

شبه نظاميان طالبان از دره سوآت در همسايگی بونير به اين منطقه وارد شده‌اند.
XS
SM
MD
LG