لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

توافق فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی


محمودعباس و خالد مشعل در مکه بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند
محمودعباس و خالد مشعل در مکه بر سر تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند

در مناطق فلسطينی، از توافق رهبران گروه های رقيب فلسطينی حماس و فتح پس از دو روز مذاکره برای تشکيل دولت وحدت ملی، با شادمانی استقبال شده است.


رهبران گروه های رقيب فلسطينی حماس و فتح روز پنج شنبه ۸ فوريه پس از دو روز گفت وگو و مذاکره در مکه در راستای پايان دادن به خشونت ها و تشکيل دولت وحدت ملی به توافق رسيدند.


محمود عباس رييس دولت تشکيلات خودگردان فلسطينی و خالد مشعل رهبر در تبعيد حماس «بيانيه مکه» را امضا کردند.


طبق این توافقنامه، محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، از اسماعيل هنيه خواسته است که مسئوليت تشکيل دولت وحدت ملی را برعهده بگيرد.


اين توافقنامه همچنين چارچوب برنامه سياسی دولت وحدت ملی را مشخص می کند. رهبران دو گروه پيشتر درباره پست های وزارتی دولت وحدت ملی به توافق رسيده بودند.


طبق این توافقنامه، محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، از اسماعيل هنيه خواست تا مسئوليت تشکيل دولت وحدت ملی را برعهده بگيرد

محمود عباس از دولت آينده درخواست کرد تا به قوانين بين المللی و معاهداتی که سازمان آزاديبخش فلسطین امضا کرده پايبند باشد.


اسماعيل هنيه نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی تاکنون از تاييد قراردادها و تعهدات سازمان آزاديبخش فلسطين خودداری کرده است.


طبق اين توافقنامه دو طرف توافق کرده اند که اسماعيل هنيه به عنوان نخست وزير تشکيلات خودگردان به کار خود ادامه بدهد.


دو گروه برسر تعیین وزاری بازرگانی و امورخارجه به توافق رسيدند و قرار است که فرد مستقلی نيز عهده دار وزارت کشور شود، ولی هنوز نامزد اين پست مشخص نشده است. براساس اين توافقنامه جنبش حماس هشت وزارت خانه و گروه فتح نيز پنج وزارتخانه را در اختيار خواهند داشت


از زمان آغاز درگيری ميان جنبش فتح و حماس در ماه دسامبر در مناطق فلسطينی، دست کم ۱۰۰ نفرکشته شده اند.


گفت وگوها و مذاکرات گروه های رقيب فلسطينی در شهرمکه به ابتکار ملک عبدالله پادشاه عربستان انجام شد. ملک عبدالله، پادشاه عربستان از محمود عباس و خالد مشعل خواسته بود که در شهر مکه بر سر موضوعات مورد اختلاف يکديگر مذاکره کنند.


پادشاه عربستان ابراز اميدواری کرد که رهبران گروه های فلسطينی به توافقی پايدار دست يابند و به خونريزی ها پايان دهند. ملک عبدالله نهم بهمن ماه، درگيری گروه های فلسطينی را «شرم آور» خوانده بود که سبب تحليل رفتن اهداف فلسطينی ها شده است.


شادمانی در غزه و واکنش محتاطانه آمريکا و اسراييل


به دنبال اعلام خبر توافق حماس و فتح برای تشکيل دولت وحدت ملی در نوار غزه مردان فلسطينی با شليک تيرهای هوايی اين دستاورد را جشن گرفتند.


پس از دو روز گفت و گو در مکه، گروههای رقيب فلسطينی حماس و فتح بر سر تشکيل دولت وحدت ملی به توافق رسيدند.


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل از اين موضوع استقبال کرد و توافق دو گروه رقيب را گامی مهم به پيش خواند. وی همچنين اظهار اميدواری کرد که اين موضوع موجب فرونشاندن خشونت های فلسطينيان شود.


ايالات متحده آمريکا در واکنش به خبر توافق فتح و حماس اعلام کرد پيش از هر اظهار نظری در انتظار جزييات اين توافق است.


واشينگتن می گويد برای حمايت آمريکا از هر دولت جديد فلسطينی، آنها بايد خشونت را محکوم کنند و حق حيات اسراييل را به رسميت بشناسند.


اسراييل نيز در نخستين واکنش خود تاکيد کرده که هر نوع توافقی بين گروه های رقيب فلسطينی بايد دربرگيرنده توافق های قبلی فلسطينيان با اسراييل باشد.


پيروزی حماس و تشديد اختلافات داخلی


پيروزی حماس در انتخابات پارلمانی در اوايل سال ۲۰۰۶ ميلادی و مشارکت در ساختار سياسی تشکيلات خودگردان در مناطق فلسطينی، سرآغاز تنش ميان حماس و فتح شد. حماس دراين انتخابات پارلمانی ۷۴ کرسی از ۱۳۲ کرسی پارلمان فلسطينی را به دست آورد.


به دنبال تحريم کشورهای غربی در ارسال کمک های مالی به مردم فلسطين و نپذيرفتن مساله ادغام نيروهای نظامی در تشکيلات امنيتی توسط حماس اختلافات ميان طرفين اوج گرفت .


در پی بروز اين تنش ها، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زودرس برگزار خواهد کرد ولی اين مساله آتش برخورد های رودرو ميان شاخه های نظامی دو گروه را شعله ور کرد .


هر يک از دو گروه فتح و حماس دارای شاخه نظامی هستند که چندين هزار نيرو در اختيار دارند.


جنبش حماس اخيرا کمک هايی از ايران و ساير کشورهای اسلامی دريافت کرده و دولت بوش نيز از کنگره آمريکا خواست تا مبلغ ۸۵ ميليون دلار را برای کمک به تشکيلات خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس اختصاص دهد


XS
SM
MD
LG