لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

«تا رسيدن به توافق، مکه را ترک نمی کنيم»


محمودعباس و خالد مشعل بر ادامه گفت وگو ها تا رسیدن به یک توافق نهایی تاکید کردند
محمودعباس و خالد مشعل بر ادامه گفت وگو ها تا رسیدن به یک توافق نهایی تاکید کردند

محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی و خالد مشعل رهبرحماس روز چهارشنبه هفتم فوريه گفتند که تا رسيدن به توافق نهايی به مذاکرات خود در مکه ادامه خواهند داد.


محمودعباس در آغاز مذاکرات ميان رهبران فتح و حماس درشهر مکه در عربستان سعودی گفت: « تا رسيدن به توافق نهایی، اين شهر مقدس را ترک نخواهيم کرد».


خالد مشعل رهبر حماس نيز در پاسخ به اظهارات محمود عباس تاکيد کرد که بدون رسيدن به توافق نبايد عربستان را ترک کرد.


جامعه جهانی بايد واقعيت موجود در مناطق فلسطينی را به رسميت بشناسد و با آن به طور جدی وارد مذاکره شود
خالد مشعل

از زمان آغاز درگيری ميان جنبش فتح و حماس در ماه دسامبر در مناطق فلسطينی، دست کم ۱۰۰ نفرکشته شده اند.


اسماعيل هنيه نخست وزير تشکيلات خودگزدان نيز بر ضرورت دست يافتن يک توافق فراگير تاکيد کرد.


خالد مشعل در واکنش به تحريم دولت حماس توسط کشورهای غربی گفت: «جامعه جهانی بايد واقعيت موجود در مناطق فلسطينی را به رسميت بشناسد و با آن به طور جدی وارد مذاکره شود».


گفت وگوها و مذاکرات گروه های رقيب فلسطينی در شهرمکه به ابتکار ملک عبدالله پادشاه عربستان انجام می شود. ملک عبدالله، پادشاه عربستان از محمود عباس و خالد مشعل خواسته بود که در شهر مکه بر سر موضوعات مورد اختلاف يکديگر مذاکره کنند. اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگرادن فلسطينی، در اين دور از گفت وگوها حضور دارد.


پادشاه عربستان ابراز امیدواری کرد که رهبران گروه های فلسطینی به توافقی پایدار دست یابند و به خونریزی ها پایان دهند.


پادشاه عربستان، نهم بهمن ماه، درگيری گروه های فلسطينی را «شرم آور» خوانده بود که سبب تحليل رفتن اهداف فلسطينی ها شده است .


پيروزی حماس در انتخابات پارلمانی در اوايل سال ۲۰۰۶ ميلادی و مشارکت در ساختار سياسی تشکيلات خودگردان در مناطق فلسطينی، سرآغاز تنش ميان حماس و فتح شد. حماس دراين انتخابات پارلمانی ۷۴ کرسی از ۱۳۲ کرسی پارلمان فلسطينی را بدست آورد.


به دنبال تحريم کشورهای غربی در ارسال کمک های مالی به مردم فلسطين و نپذیرفتن مساله ادغام نيروهای نظامی در تشکيلات امنيتی توسط حماس اختلافات ميان طرفين اوج گرفت .


در پی بروز اين تنش ها، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی تهديد کرد که انتخابات زودرس برگزار خواهد کرد ولی اين مساله آتش برخورد های رودرو ميان شاخه های نظامی دو گروه را شعله ور کرد .


هر يک از دو گروه فتح و حماس دارای شاخه نظامی هستند که چندين هزار نيرو در اختيار دارند.
جنبش حماس اخيرا کمک هايی از ايران و ساير کشورهای اسلامی دريافت کرده و دولت بوش نيز از کنگره آمريکا خواست تا مبلغ ۸۵ ميليون دلار را برای کمک به تشکيلات خودگردان فلسطينی به رهبری محمود عباس اختصاص دهد.


XS
SM
MD
LG