لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

گروگانگيری در سفارت ترکيه در تل آويو پايان يافت


 انتقال فرد مهاجم به سفارت ترکیه در تل آویو به بیمارستان
انتقال فرد مهاجم به سفارت ترکیه در تل آویو به بیمارستان
يک مرد فلسطينی که روز سه شنبه با زور وارد سفارت ترکيه در تل آويو شده بود و قصد داشت با گروگان گرفتن ديپلمات ها در اين سفارتخانه تقاضای پناهندگی کند، به نيروهای اسرائيلی تحويل داده شده است.

به گزارش آسوشيتدپرس، هفت ساعت پس آن که اين فرد فلسطينی به زور وارد سفارت ترکيه شده بود، نيروهای گارد سفارت وی را تحويل نيروهای اسرائيلی دادند.

گزارش ها حاکی از آن است که این فرد مهاجم توسط نیروهای امنیتی سفارت ترکیه زخمی شده است.

منابع ترکيه می گويند اين فرد قصد داشت معاون کنسول را به گروگان بگيرد اما نيروهای گارد سفارت توانستند او را بازداشت کنند.

در همین زمینه، ایگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل، می گوید نام این مرد ندیم انجز و ساکن کرانه باختری رود اردن است. پلیس در همین زمینه گفته است این فرد فلسطینی به تازگی از زندان آزاد شده است.

وزارت امور خارجه ترکيه نیز پیشتر اعلام کرده بود این فرد با حمل چاقو و همچنين تفنگ اسباب بازی وارد سفارت ترکيه در اسرائيل شده بود و قصد داشت يک ديپلمات ترک را به گروگان بگيرد ، ولی قبل از هرگونه اقدامی بدست نيروهای گارد سفارت بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که در این حادثه به هیچ یک از کارمندان سفارت این کشور در اسرائیل آسیبی نرسیده است.

رسانه های اسرائيل پیشتر از تیراندازی در محوطه سفارت ترکیه در تل آویو گزارش هایی منتشر کرده بودند.

رسانه های اسرائيل این فرد را نديم انجز، ۳۲ ساله، است که بامداد سه شنبه درتماس با يک شبکه تلويزيونی اسرائيل گفته بود که با شباک، سازمان امنيت داخلی اسرائيل همکاری می کرده است.

رسانه های اسرائيل درگزارش های اوليه خود گفتند که نديم انجز بعدازظهر چهارشنبه خود را از شهر رام الله به تل آويو رسانده و ابتدا اجازه ورود برای حضور درون محوطه داخلی سفارتخانه ترکيه دريافت کرده بود.

شاهدان عينی مدعی شدند که صدای تيراندازی يا درگيری هايی را از درون سفارت شنيده اند.

از سی و يکم ماه مه پس از درگيری تکاوران نيروی دريايی ارتش اسرائيل با سرنشينان کشتی ترکيه ای ماوی مرمره که اصرار در رفتن به بندر غزه داشتند، ترکيه هر چند سفارت خود در تل آويو را گشوده نگاهداشته اما سفيرش را به آنکارا بازگردانده است.

معاون سفير ترکيه در تل آويو، خانم تولگا اونکو خود اندکی پس از رخداد شامگاه چهارشنبه به محل رسيده تا ازنزديک در جريان ماجرا باشد.

رسانه های اسرائيل می گويند که حضور چشمگير و غيرعادی نيروهای امنيتی که بلافاصله در اطراف سفارت ترکيه مستقر شدند برای اين است که مبادا سخن از درگير کردن پای اسرائيل دريک ماجرای جدی باشد.

اما ايگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائيل به رسانه های اسرائيلی گفت احتمال قوی می دهد که فرد فلسطينی خواسته باشد که افرادی را درون سفارت ترکيه را به گروگان گرفته باشد.

شبکه دوم تلويزيون اسرائيل نيز می گويد که فردی با تماس تلفنی به اين شبکه و معرفی خود به نام ناديم انجز گفته است که دو نفر را درگروگان خود دارد. نوار صدای او از اين شبکه پخش شد که می گويد «سفارت را به آتش می کشم».

شبکه دوم تلويزيون اسرائيل می گويد که در ساعات بامدادی امروز همين فرد فلسطينی در تماس با اين شبکه گفته بود که «همکار امنيتی اسرائيل بوده و جانش بشدت در خطر است و بايد سريعا از اسرائيل برود».

ناديم انجز در تماس بامدادی به تلويزيون اسرائيل گفته بود «اگرکسی به درخواست من رسيدگی نکند، به يک سفارتخانه رفته و آنجا را با خودم به آتش می کشم».

پليس اسرائيل می گويد که مسوولان سفارت خانه ترکيه در تل آويو به نيروهای پليس اسرائيل اجازه نمی دهند که درون سفارت برود و نيروهای اسرائيلی با توجه به اينکه سفارت خاک ترکيه محسوب می شود، فعلا از ورود به محوطه داخلی سفارت خودداری کرده اند.

مقامات اسرائيل می گويند که مديرکل وزارت خارجه اسرائيل به محل رسيده و از بيرون ساختمان، همراه با فرمانده پليس تل آويو درحال سنجش اوضاع است.

شبکه دوم تلويزيون اسرائيل می گويد که آن فرد اصرار داشت که بايد کشوری پيدا شود که سريعا به او پناهندگی سياسی بدهد.

به گفته اين شبکه تلويزيونی اسرائيل، آن تماس گيرنده گفته بود که ازسوی نهادهای امنيتی تشکيلات خود گردان فلسطينی نيز در کرانه باختری تحت تعقيب است.

درتماس بامدادی او گفته بود که هم رهبران اسرائيلی قاتل هستند و هم محمود عباس، رهبرتشکيلات خودگردان فلسطينی.

راديوی اسرائيل به نقل از منابع خبری فلسطينی در رام الله گفته است که مردم اين شهر ناديم انجز را اکثرا بعنوان فردی که دچار اختلالات روحی است، می شناسند.

رسانه های اسرائيلی می گويند که ناديم انجز به اين دليل که دارای مجوز قانونی اقامت دراسرائيل نبود، اخيرا دستور گرفته بود که وارد خاک اسرائيل نشود يا از حق کار دراسرائيل برخوردار نباشد.

يک زن وکيل اسرائيلی به نام آويتال خورف به روزنامه هاآرتص گفت که موکلش نسبت به ممنوع شدن ورود او به خاک اسرائيل خشمگين بود.

يک وکيل عرب اسرائيلی نيزبه نام شفيع ابوانی به خبرگزاری ها گفته است که ناديم انجز موکل اوهم هست و در ساعات اخير تلفنی با موکلش که درون سفارت ترکيه است، درتماس بوده است.

روزنامه های هاآرتص و معريو اسرائيل می گويند که ناديم انجز در سال ۲۰۰۶ نيز در حالی که مسلح بود، به سفارت بريتانيا در تل آويو رفته و درخواست پناهندگی کرده و در آنجا بست نشسته بود اما آن ماجرا با تسلط نيروهای اسرائيلی بر انجز پايان يافته بود.

نظر به بحران مناسبات اسرائيل با ترکيه در سه ماه اخير و تشکيل کميسيون های تحقيق از سوی دبير کل سازمان ملل و شورای حقوق بشر آن سازمان برای روشن شدن ابعاد ماجرای درگيری نظامی اسرائيل با سرنشينان کشتی ترکيه ای ماوی مرمره، بروز رخدادی ديگر که اين مناسبات را بيشتر متزلزل کند، با حساسيت زياد تلقی می شود.

همکاری فلسطينی ها با سازمان امنيت داخلی اسرائيل به مفهوم خبرچينی آنها عليه اعضای سازمان های مسلح فلسطينی در کرانه باختری و نوار غزه است.

«همکاران» فلسطينی نهادهای اطلاعاتی و امنيتی اسرائيل، افرادی منفور درميان فلسطينی ها شناخته می شوند و هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه، موارد زيادی از اعدام آنها طبق حکم دادگاههای تشکيلات خود گردان فلسطينی يا دادگاههای شرعی وابسته به دولت حماس در غزه صورت گرفته است.

سفارت ترکيه درخيابان «هيارکن» يک محله نسبتا گران تل آويو درنزديکی ساحل دريای مديترانه قرار دارد.

درهفته نخست ماه ژوئن شماری از اسرائيلی ها دربرابر سفارت ترکيه تظاهرات کردند تا به تظاهرات گسترده ای که در شهرهای ترکيه عليه اقدام تکاوران دريايی اسرائيل برگزار شده بود، پاسخ دهند.
XS
SM
MD
LG