لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

هنيه: دولت وحدت ملی فلسطينی در دو روز آينده معرفی می شود


اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت حماس در نوار غزه، شنبه دهم خرداد گفت، دولت وحدت ملی فلسطينی با مشارکت حماس و فتح، در «يکی دو روز آينده» معرفی می شود، چرا که «آشتی ملی فلسطينی، يک روند برگشت ناپذير است».

سخنان آقای هنيه تاييد اظهارات سران جنبش فتح است که گفته اند دولت وحدت ملی در روزهای آينده، و به احتمال زياد روز دوشنبه دوازدهم خرداد، در آيينی در برابر محمود عباس در رام الله سوگند ادا می کند.

محمود عباس روز پنجشنبه هشتم خرداد، رامی حمدالله را به عنوان نخست وزير مکلف، مامور تشکيل دولت وحدت ملی کرد و برای وی در انجام اين مهم آرزوی موفقيت کرد.

مقامات فتح گفته اند که معرفی دکتر حمدالله در مقام نخست وزير مکلف پس از آن امکانپذير شد که حماس از اصرار خود برای انتصاب زياد ابو عمر در مقام وزارت خارجه در دولت وحدت ملی عدول کرد.

براساس گزارش ها، حماس اين نرمش را نشان داده است که رياض المالکی در مقام وزارت خارجه بماند.

آقای المالکی در سالهای گذشته در دولت های سلام فياض و رامی حمدالله، وزير امور خارجه تشکيلات خودگردان فلسطينی بود.

ابومازن (محمود عباس) بر سر ابقای رياض المالکی در پست وزارت خارجه اصرار داشت.

عزام الاحمد، عضو ارشد کميته مرکزی جنبش فتح در روزهای گذشته با سفری ديگر به غزه، بر سر آخرين جزييات تشکيل دولت وحدت ملی، با سران حماس به توافق رسيد.

اسماعيل هنيه شنبه دهم خرداد، در همين حال، وجود برخی اختلاف های باقيمانده با فتح را، بدون وارد شدن به جزييات اين اختلاف ها، تاييد کرد ولی گفت اين امر مانع از تحقق آشتی ملی نمی شود.

فلسطينی های هر دو جناح می گويند، دولت حماس که در هفت سال اخير حاکم بلامنازع غزه، بدون مشارکت جنبش فتح، بوده است، پس از معرفی دولت وحدت ملی، کناره گيری خواهد کرد.

آقای عباس در روزهای گذشته تاکيد کرد که دولت جديد فلسطينی از نيروهای تکنوکرات و بدون تعلق سازمانی به تشکل های فلسطينی، تشکيل می شود.

ابومازن تاکيد کرده است که او «کلام آخر» را در دولت جديد بيان می کند؛ سران حماس اين گفته را تاييد کرده اند.

فتح و حماس ماه گذشته، پس از هفت سال اختلافات عميق، پيمان آشتی ملی را امضاء کردند.

در يک ماه اخير، فتح زندانيان حماس در کرانه باختری را آزاد کرده و حماس نيز زندانيان وابسته به جنبش فتح در باريکه غزه را رها کرده است.

حماس و فتح به يک سری اقدامات ديگر حسن نيت متقابل نيز دست زده اند؛ برای نخستين بار در هفت سال گذشته، روزنامه های چاپ قدس شرقی و کرانه باختری در نوار غزه توزيع شده و در برابر، روزنامه های وابسته به حماس که در غزه منتشر می شود، در کرانه باختری توزيع می گردد.

حماس همچنين ويلای توقيف شده محمود عباس در ساحل غزه را به نيروهای اعزامی گارد رياست جمهوری فلسطين، که از کرانه باختری به غزه رفته بودند، تحويل داد.

حماس تاييد کرده است که نيروهای گارد رياست جمهوری زير فرمان محمود عباس به زودی کنترل گذرگاه الرفح، در ميان غزه و مصر، را برعهده خواهند گرفت.

سران حماس موافقت کرده اند تا مصر با تشکيل يک کميته ويژه، ساختار نوين نيروهای امنيتی فلسطينی در کرانه باختری و غزه را تعيين کند.

حماس اميدوار است که با اعلام تشکيل دولت وحدت ملی، رنج فلسطينی های محصور در غزه کاهش يابد و مصر گذرگاه الرفح را که در ده ماه اخير عمدتاً بسته بوده است، بروی تردد دو جانبه بگشايد.

رسانه های فلسطينی در دو روز گذشته خبر دادند که مقامات فتح و حماس، دعوت رسمی دولت آمريکا از رامی حمدالله را برای سفر در آينده نزديک به واشينگتن برای ملاقات با دولتمردان آمريکا، نشان حمايت عملی آن کشور از تشکيل دولت وحدت ملی است.

واشينگتن تاييد کرد که دکتر حمدالله را به سفر به آمريکا دعوت کرده است.

دولت آمريکا ماه گذشته ابتدا از آشتی فتح با حماس ابراز ناخشنودی تلويحی کرد اما بعدا سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت واشينگتن اين دولت را بر اساس عملکرد آن قضاوت خواهد کرد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير راستگرای اسرائيل، در اعتراض به آشتی فتح و حماس، مذاکرات سياسی اسرائيل و فلسطينی را متوقف کرد و گفت، ابومازن ميان آشتی با حماس يا صلح با اسرائيل يکی را انتخاب کند.
XS
SM
MD
LG