لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

«پاليزدار با شکايت شاکی خصوصی بازداشت شده است»


عباس پاليزدار سخنرانی خود در دانشگاه بوعلی همدان برخی از روحانيون بلندپايه جمهوری اسلامی را به فساد متهم کرده بود.
عباس پاليزدار سخنرانی خود در دانشگاه بوعلی همدان برخی از روحانيون بلندپايه جمهوری اسلامی را به فساد متهم کرده بود.

عليرضا آوايی، رييس کل دادگستری استان تهران، روز شنبه گفت: عباس پاليزدار به اتهام « افترا و نشر اکاذيب» و با شکایت شاکی خصوصی بازداشت شده است.


عباس پاليزدار در سخنرانی خود در دانشگاه بوعلی همدان در روز ۱۴ ارديبهشت برخی از روحانيون بلندپايه جمهوری اسلامی را به فساد متهم کرده بود. وی هفته گذشته توسط دستگاه قضايی ايران بازداشت شد.


در همين حال، عليرضا آوايی در کنفرانس خبری در تهران با اشاره به بازداشت آقای پاليزدار گفت:« اين فرد اواخر هفته گذشته با شکايت شاکی خصوصی بازداشت شده است».


رييس دادگستری تهران نام اين شاکی خصوص را ذکر نکرده است.


آقای آوايی همچنين گفت: «قاضی رسيدگی‌کننده به پرونده پاليزدار دستور داده است وی تا تامين قرار در بازداشت باشد.»


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، رييس دادگستری تهران همچنين گفت که آقای پاليزدار «مدعی است نشر اکاذيب نکرده است».


سخنگوی دولت: مشکوک هستيم


اظهارات عباس پاليزدار در خصوص فساد برخی روحانيون بلندپايه جمهوری اسلامی واکنش های متفاوتی را در پی داشته است.


برخی از تحلیگران سیاسی ایران آقای پاليزدار را از وابستگان به دولت محمود احمدی نژاد می دانند و این افشاگری ها را بخشی از رقابت درون جناحی اصولگرایان ارزیابی می کنند.


اين در حالی است که غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران، با رد چنين اظهاراتی روز شنبه گفت:«موضوع پاليزدار، هيچ ربطی به دولت و صحبت هايی که آقای احمدی‌نژاد درباره مبارزه ريشه‌ای با مفاسد دارند، ندارد».


آقای الهام همچنين گفت که اقدامات کسانی مثل آقای پاليزدار ممکن است به «لوث» کردن اقدامات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران بينجامد.


آقای الهام اضافه کرد:« اين روش‌ها مورد تاييد دولت نيست و حتی ما معتقديم مشکوک است و دستگاههای دولتی نيز اين مساله را دنبال می‌کنند».


عباس پاليزدار که از وی به عنوان دبير کميته تحقيق و تفحص از قوه قضاييه نام برده می شود، طی دو سخنرانی در روزهای ۱۴ ارديبهشت در دانشگاه بوعلی همدان و هفتم خرداد در دانشکده حقوق دانشگاه شيراز دستکم ۵۰ تن از مقامات ارشد و روحانيان با نفوذ جمهوری اسلامی را با ذکر نام به «فساد اقتصادی»، «رانت خواری» و در برخی موارد به «فساد اخلاقی» متهم کرده است.


علاوه بر اين، وی از يحيی رحيم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران به عنوان کسی نام برده که «احتمالا در سقوط هواپيمای حامل فرماندهان سپاه و از جمله احمد کاظمی فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران نقش داشته است.»


«برخی نمايندگان مجلس احضار می شوند»


در همين حال،علیرضا آوایی روز شنبه با اشاره به پرونده دو نماینده مجلس، در خصوص نماینده بازداشت شده، گفت:« نماينده ديگر مجلس شورای اسلامی اقوام و بستگانش شاکی او هستند و بازپرس با توجه به اسناد و مدارک ارايه شده برای او قرار صادر کرده است».


رضا جعفری، سرپرست دادسرای کارکنان دولت، نیز از احضار برخی نمايندگان مجلس شورای اسلامی به دستگاه قضايی خبر داده است.


آقای جعفری روز جمعه به ايسنا گفته بود:«به احتمال زياد در فرصت باقی‌مانده تا بررسی اعتبارنامه‌ها، يکسری پرونده‌هايی که در جريان بود رسيدگی و برخی از نمايندگان نيز در آينده احضار می‌شوند.»


رضا جعفری همچنين از بازداشت يک نماينده مجلس هفتم ايران به اتهام داشتن جرايم اخلاقی با شکايت شاکی خصوصی و مدعی العموم به لحاظ از تکاب جرايم عمومی، خبر داده است.


سرپرست دادسری کارکنان دولت هويت نماينده بازداشت شده را مشخص نکرد.


وی همچنين افزود:« اما الان مدتی است که نمايندگان مجلس هفتم دوره‌شان تمام شده و دوره‌ی جديد تا زمانی که اعتبارنامه‌هايشان تصويب نشده، نماينده محسوب نمی‌شوند که در اين فاصله قطعا پرونده‌هايی که در جريان بوده، رسيدگی می‌شود و تعدادی از نمايندگان جهت پاسخگويی به دادسرای کارکنان دولت احضار می‌شوند.»


پیشتر، بازداشت سلمان خدادادی، نماينده وابسته به جناح اصولگرايان در مجالس پنجم ، ششم ، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی، به اتهام فساد اخلاقی در آخرين روز کاری مجلس هفتم، بازتاب های بسياری را به همراه داشت، اما وی پس از يک هفته آزاد شد.


XS
SM
MD
LG