لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

واکنش وزير دفاع آمريکا به درخواست تعيين «خط قرمز» برای ايران


لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا
لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا
لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا، مباحث علنی غيرمعمول هفته جاری ميان آمريکا و اسرائيل درباره تعيين «خط قرمز» برای برنامه هسته ای ايران را رد کرده است.

آقای پانه تا در مصاحبه ای اختصاصی با مجله «فارن پالسی» آمريکا گفته است که روسای جمهوری آمريکا، نخست وزيران اسرائيل يا هر کشور ديگری، مجموعه ای از خط قرمزها را در اختيار ندارند که تعيين کننده تصميمات آنها باشد.

به گفته وی، آنچه که آنها در اختيار دارند، واقعيت هايی است که در رابطه با کشوری به آنها ارائه می شود و سپس آنها سبک و سنگين می کنند که چه نوع اقدامی برای مواجهه با وضعيت پيش آمده بايد صورت گیرد.

لئون پانه تا گفته است که تعين خط قرمزها مباحثی است که برای تحت فشار قراردادن افراد به کار می رود.

بنيامين نتانياهو هفته گذشته در سخنانی که خطاب به باراک اوباما تعبير شد، گفته بود: «آنهايی که در جامعه جهانی از گذاشتن خط قرمز برای ايران سر باز می‌زنند به لحاظ اخلاقی حق ندارند که برای اسرائيل خط قرمز تعيين کنند».

به گفته بنيامين نتانياهو تحريم ها، موجب کندی توسعه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نشده، چرا که دولت ايران هيچ گونه خط قرمز آشکاری از سوی جامعه جهانی مشاهده نمی کند.

در پاسخ به گفته های نتانياهو، خانم هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده، روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که «هيچ گونه ضرب‌الاجلی برای ايران در نظر گرفته نشده و به باور واشينگتن، گفت‌وگو هنوز بهترين شيوه برای بازداشتن جمهوری اسلامی از توليد سلاح هسته‌ای است».

آقای پانه تا در ادامه مصاحبه خود گفته است که شکاف ميان دولت باراک اوباما و نتانياهو (پيرامون نحوه مواحهه با برنامه هسته ای ايران) می تواند به سرفصل های بزرگتری نيز تبديل شود.

لئون پانه تا در ادامه گفته است که بگذاريد بگويم وقتی شما دوستانی مانند اسرائيل داريد، درباره نحوه مواجهه با مسائلی از اين دست در مباحث مختلفی درگير می شويد که بعضا در يک سيستم دموکراتيک وجود اين بحث و جدل ها به صحن علنی جامعه نيز درز می کند.

به گفته وی، آمريکا هرگز به ايران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته ای مجهز شود و ارزيابی سرويس های اطلاعاتی امريکا نيز حاکی است که ايران هنوز تصميم به ساخت بمب اتمی نگرفته است، اگرچه غنی سازی اورانيوم را ادامه می دهد.

در هين زمينه، خانم هيلاری کلينتون در مصاحبه روز ۲۰ شهريورماه خود با خبرگزاری بلومبرگ، گفته است که واداشتن رهبران حکومت ايران برای پذيرش مسيری که با تعهدات بين المللی آنها همسوست، چالش بسيار بزرگی است، وی با اين حال می گويد که در حال حاضر، گفت و گو هنوز هم بهترين روش است.

او اضافه کرد که‌ «البته همه گزينه ها همواره بر رروی ميز قرار دارند، ولی ما به گفت و گو و افزايش فشارهای تحريمی معتقديم».
XS
SM
MD
LG