لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

پرسش های توکلی از صالحی در مورد نقش مشایی در سیاست خارجی ایران


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران
کاظم جلالی، سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، گفته است: علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران با حضور در مجلس به پرسش ها در خصوص نقش اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد در سياست خارجی جمهوری اسلامی پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی که درجمع خبرنگاران صحبت می کرد، گفت که احمد توکلی، نماينده اصولگرای مجلس، در نشست نمايندگان با علی اکبر صالحی سوال ها در خصوص نقش رييس دفتر محمود احمدی نژاد را مطرح کرد.

طبق اين گزارش احمد توکلی در خصوص نقش اسفنديار رحيم مشايی در سياست خارجی ايران، سفرهای خارجی و همچنين و ديدارهای وی با مقامات خارجی پرسش هايی را مطرح کرد.

احمدی توکلی پرسيده است:« تعداد اين سفرها و ملاقات ها و موضوع هر يک چه بود؟ آيا ملاقات با خارجيان با حضور نماينده رسمی وزارت امورخارجه صورت گرفته است؟ اگر جواب برای همه موارد مثبت نيست وزارتخانه چگونه از سير امور مربوط در جهت مصالح و سياست های تاييد شده مطمئن می شده است؟»

کاظم جلالی می گويد:وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سوالهای احمد توکلی گفته است از زمانی که وی مسئوليت وزرات امورخارجه را برعهده گرفته است سفرهای اسفنديار رحيم مشايی در قالب همراهی با رييس جمهور ايران بوده و وی سفری به تنهايی نداشته است اما در زمانی که وی معاون رئيس جمهور بوده سفرهای متعددی داشته است.

سخنگوی کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی اضافه کرده است:«علی اکبر صالحی همچنين گفت که (اسفنديار رحيم) مشايی هيچگونه دخالتی در دستگاه سياست خارجی و وزارت امورخارجه در زمانی که من وزير بودم نداشته است و در زمان من هيچگونه موازی کاری نشده است.»

طبق اين گزارش احمد توکلی همچنين پرسيده است: آيا در سفرها و ملاقاتی های خارجی که اسفنديار رحيم مشايی داشته است نمايندگان وزارت امورخارجه حضور داشته‌اند يا خير؟ و آيا گزارشهای آن موجود است؟

کاظم جلالی می گويد: قرار شده است وزارت امور خارجه ايران در ظرف چند روز آينده با بررسی گزارش های خود به اين پرسش احمد توکلی پاسخ بدهد.

حضور اسفنديار رحيم مشايی درعرصه سياست خارجی ايران با واکنش های تند اصولگرايان منتقد دولت همراه بوده است.

محمود احمدی نژاد سال گذشته اسفنديار رحيم مشايی، حميد بقايی، محمد مهدی آخوندزاده و ابوالفضل ظهره وند را به سمت «نمايندگان ويژه رئيس جمهوری» در امور خاورميانه، آسيا، دريای خزر و افغانستان منصوب کرد. اين اقدام محمود احمدی نژاد به عنوان موازی کاری با دستگاه ديپلماسی ايران ارزيابی شد.

به دنبال تشديد حملات منتقدان اصولگرای دولت از اقدام محمود احمدی نژاد، وی در نهايت مجبور شد عناوين اين افراد را تغيير دهد. محمود احمدی نژاد در شهريورماه سال ۱۳۸۹ اين افراد را به عنوان مشاورين خود منصوب کرد.

اما به دنبال تشديد اختلافات رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمد ی نژاد بر سر ادامه کار حيدرمصلحی، وزير اطلاعات، در دولت دهم و در نهايت ابقای وزير اطلاعات توسط آيت الله خامنه ای، هوادارن رهبر جمهوری اسلامی حمله به آنچه که جريان انحرافی در دولت می نامند، را تشديد کردند. از منظر هواداران رهبر جمهوری اسلامی اسفنديار رحيم مشايی از افراد اصلی اين «جريان انحرافی» در دولت دهم محسوب می شود.

علی اکبر صالحی پيشتر به دليل انتصاب محمد شريف ملکزاده به عنوان معاون وزير امور خارجه تا آستانه استيضاح توسط مجلس پيش رفت. اما درنهايت با استعفای محمد شريف ملکزاده، استيضاح کنندگان در مجلس نامه خود را پس گرفتند.

رسانه های اصولگرای منتقد دولت از محمد شريف ملکزاده به عنوان يکی از نزديکان اسفنديار رحيم مشايی نام می برند.
XS
SM
MD
LG