لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

عضو هيات رييسه مجلس: روحانی تا چهارشنبه وزير جديد را معرفی کند


پس از آن که رضا صالحی اميری، وزير پيشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان نتوانست از مجلس نهم رای اعتماد کسب کند، محمد حسن فرهنگی،‌عضو هيات رييسه مجلس روز يکشنبه پنجم آبان گفته است، دولت بايد تا روز چهارشنبه وزير پيشنهادی برای اين وزارتخانه را معرفی کند.

به گزارش « خانه ملت»، خبرگزاری مجلس، اين عضو هيات رييسه مجلس گفته است:« با توجه به اينکه وزير پيشنهادی دولت در جلسه امروز رای اعتماد نگرفت چهارشنبه هفته جاری با پايان يافتن مهلت سه ماهه سرپرستی، دولت بايد وزير پيشنهادی خود برای وزارت ورزش و جوانان را به مجلس معرفی کند.»

رضا صالحی اميری با ۱۰۷ رای موافق، ۱۴۱ رای مخالف و ۱۳ موفق نشد از مجلس برای وزارتخانه ورزش و جوانان رای اعتماد بگيرد. اما رضا فرجی دانا و علی اصغر فانی وزرای پيشنهادی دولت روحانی برای وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش در جلسه روز يکشنبه رای اعتماد گرفتند.

با اين حال،‌محمد حسن فرهنگی با اشاره به مهلت دولت برای معرفی وزير پيشنهادی ورزش و جوانان به مجلس گفت: دولت بايد در هفته جاری وزير پيشنهادی خود برای وزارت ورزش و جوانان را به مجلس معرفی کند.

وی افزوده است: در خصوص مهلت زمان معرفی وزير پيشنهادی بارها بحث شده و نظر شورای نگهبان هم اين است که مهلت سه ماهه سرپرستی برای يکبار است بنابراين هفته جاری آخرين زمان دولت برای معرفی وزير پيشنهادی وزرش و جوانان است.

اين عضو هيات رييسه مجلس تصريح کرده است: رئيس جمهور تا چهارشنبه بايد وزير پيشنهادی خود را به مجلس معرفی کند.

به گفته محمد حسن فرهنگی طبق آيين نامه بعد از معرفی وزير پيشنهادی از سوی رئيس جمهور مجلس هفته بعد از آن بايد بررسی صلاحيت وزير مربوطه را دستور کار خود قرار دهد.

درجلسه بررسی صلاحيت وزاری پيشنهاد دولت در روز يکشنبه الياس نادران،‌نماينده اصولگرای مجلس، رضا صالحی اميری را به اخذ رشوه،‌صادر کردن دستور شکنجه و دست داشتن در قاچاق متهم کرد.

الياس نادران گفت که رضا صالحی اميری در زمان مديريت‌اش در سمت مدیرکل اطلاعات خوزستان در پرونده مربوط به انفجار لوله در اين استان، باعث ضرب و شتم «عده‌ای از رزمندگان دفاع مقدس که از خادمان ملت بودند ولی با گرايش چپ» شده به طوری‌که «يکی از آنها اقدام به خودکشی کرده است.»

اين نماينده مجلس هم‌چنين آقای صالحی اميری را از «عناصر فعال فتنه ۸۸» ناميد و گفت: «اما لازم است بدانيد آقای صالحی در هر دوره‌ای به فراخور مديری که داشتند چرخش کردند. از جناب آقای ری‌شهری تا مديريت راست بر وزارت و از سال ۷۶ که اصلاح‌طلب می‌شوند و تا سال ۸۸ که در ستاد آقای موسوی حضور پيدا می‌کنند و بعد از آن خود را نماينده نظام عنوان می‌کنند و می‌گويند من از طرف نظام ماموريت داشتم و گزارش‌ها را می‌فرستادم.»

حسن روحانی دو ماه پيش مسعود سلطانی‌فر، محمد علی نجفی و جعفر ميلی منفرد را برای تصدی اين سه وزارتخانه به مجلس معرفی کرده بود که آنها موفق به کسب رای اعتماد از نمايندگان نشدند.

به دنبال رای نياوردن اين سه وزير پيشنهادی، آقای روحانی در ۲۶ مردادماه محمد جعفر توفيقی، علی‌اصغر فانی، و رضا صالحی اميری را به سرپرستی وزارتخانه‌های علوم و تحقيقات و فناوری، آموزش و پرورش، و ورزش و جوانان منصوب کرد.
XS
SM
MD
LG