لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

پرز: ايران می خواهد کنترل سوریه را در دست گيرد


شیمون پرز رییس جمهوری اسرائل می گوید ایران می خواهد کنترل منطقه را به دست بگیرد.
عکس از CTK
شیمون پرز رییس جمهوری اسرائل می گوید ایران می خواهد کنترل منطقه را به دست بگیرد. عکس از CTK

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، روز چهارشنبه گفت: ايران راستای تلاش خود برای «تسلط» بر خاورميانه، می خواهد کنترل سوريه را نيز به دست بگيرد.


آقای پرز در گفت وگو با راديو اروپا 1 در فرانسه با اشاره به اين که «ايران در می کوشد کنترل خاورميانه را در دست گيرد»، گفت: حماس و حزب الله دو نمايندگی ايران هستند و «اکنون تهران می کوشد تا کنترل سوريه را نيز به دست بگيرد».


شيمون پرز روز دوشنبه به دعوت رسمی نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، برای يک سفر پنج روزه به پاريس سفر کرده است.


قرار است آقای پرز روز پنجشنبه به عنوان ميهمان افتخاری نمايشگاه کتاب پاريس را افتتاح کند. به دليل حضور اسرائيل در نمايشگاه پاريس، ايران و برخی کشورهای اسلامی شرکت در اين نمايشگاه را تحريم کردند.


«نفت بزرگترين دشمن ماست»


رييس جمهوری اسرائيل همچنين تصريح کرد: که ايران با استفاده از «استعمار مذهبی» می کوشد نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و اين مايه نگرانی کشورهای همسايه عرب شده است.


  • «کشورهای عرب همسایه بيشتراز ايران و حماس می ترسند، تا از ما».
رییس جمهوری اسرائیل

شيمون پرز افزود:«اين کشورها از ايران و حماس بيشتر از ما می ترسند».


رييس جمهوری اسرائيل همچنين ايران را متهم کرد که در آمدهای نفتی خود را برای پيشبرد اهداف سياسی خود در منطقه و تروريسم به کار می گيرد.


شيمون پرز با اشاره به اين که «امروز بزرگترين دشمن ما نفت است» گفت:«علاوه بر آلودگی [که نفت توليد می کند] از ونزوئلا تا ايران از درآمد آن برای حمايت مالی از تروريسم استفاده می شود.»


نفت طی روز های اخير در بازار های جهانی به رکورد جديدی دست يافته و از مرز ۱۱۰ دلار برای هر بشکه گذشته است.


تشديد فشار بر ايران


همزمان با اظهارات شيمون پرز، وزير امور خارجه اسرائيل، نيز جامعه بين المللی را ترغيب کرد تا فشار های خود بر ايران را برای توقف فعاليت های حساس هسته ای اين کشور تشديد کند.


تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، روز چهارشنبه در سخنرانی خود برای قانونگذاران ايالت ماساچوست آمريکا، گفت:«ما برای اجتناب از در تنگنا قرار گرفتن در آينده بايد فشار بر رهبری ايران را افزايش دهيم».


خانم ليونی افزود:«سازمان ملل متحد و جامعه جهانی تاييد کرده اند که تحريم های اقتصادی، به ويژه بر بخش انرژی ايران، بهترين ابزار برای تحت فشار قرار دادن ايران برای تغيير روند خطرناکی که در پيش گرفته، است».


کشورهای غربی می گويند که ايران در صدد توسعه قابليت های توليد جنگ افزار اتمی خود است. اين در حالی است که ايران در واکنش می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و با هدف توليد انرژی است.


وزير امور خارجه اسرائيل همچنين گفت:«راه های بسياری برای تحت فشار قرار دادن ايران وجود دارد»، اما زمان در حال از دست رفتن است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.


هفته گذشته شورای امنيت سازمان ملل متحد سومين قطعنامه تحريم ايران، به دليل خودداری از توقف غنی سازی اورانيوم، را تصويب کرد.


براساس قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد تعداد بيشتری از شرکت ها و مقامات ايرانی مرتبط با برنامه هسته ای اين کشور، مشمول محدوديت خواهند شد


XS
SM
MD
LG