لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

پرسپوليس قهرمان جام حذفی فوتبال ايران شد


تيم پرسپوليس تهران با وجود شکست يک بر صفر در مسابقه برگشت پايانی جام حذفی در خانه ملوان بندر انزلی، در حالی با مجموع چهار بر سه به پيروزی و قهرمانی رسيد که جو ورزشگاه انزلی به تشنج شديدی کشيده شد و مراسم اهدای جام قهرمانی به طور کامل انجام نگرفت.

در نيمه نخست بازی، پرسپوليس تحت تاثير کامل بازی تهاجمی ملوان و ضعفهای دفاعی اش بود – ضعفهايی که همراه با مصدوميت زودهنگام مجتبی شيری و کندی هادی شکوری در دفاع چپ به گل زودهنگام ملوان منجر و فشار روانی بر پرسپوليس دو چندان شد.

در دقيقه ۱۹ بازيکنان برتر ملوان اغاز کننده و تمام کننده حرکتی بودند که به گل برتری ملوان انجاميد: توپ توسط کاپيتان پژمان نوری در جناح راست به حيدری رسيد. حيدری از راست بر دفاع پرسپوليس برتری نشان داد و توپ را برای مهرداد اولادی به خوبی سانتر کرد. گلزن ملوان با پرش و ضربه زيبای سر مدافع و دروازه بان پرسپوليس را محروم کرد.

در ورزشگاه تختی انزلی جای خالی به چشم نمی خورد و تعداد تماشاگر بيش از ۲۰۰۰۰ نفر گزارش شد. هدايت ممبينی در داوری اين بازی به مانند مسابقه رفت با مشکلی رو به رو نبود و هيچ بازيکنی اخراج نشد. (داوری مسابقه رفت با محمد فغانی بود.)

در نيمه ای که سپيدجامگان ملوان حتی فرصت يک بار خطر آفرينی به کاپيتان وحيد هاشميان و اشپيتيم آرفی ندادند، خط ميانی تيم پرسپوليس نيز تحت تاثير درخشش پژمان نوری، محسن مسلمان و پررنگ بود. در ميان مدافعان ملوان هادی تامينی با بازگشت از محروميت سازمان محکمی به تيمش داده بود.

با مصدوميت زودهنگام شيری، وحيد هاشميان خيلی زود بازوبند کاپيتانی پرسپوليس را تسليم سپهر حيدری کرد.

در نيمه مربيان تيم پرسپوليس شکل مطلوبتری به خود گرفت، اما ملوان چند بار ديگر خطر آفرين شد.

ديدار رفت اين دو تيم در ورزشگاه آزادی چهار بر دو به سود پرسپوليس به پايان رسيده بود.

تيم پرسپوليس با اين بازيکنان به جام حذفی دست يافت: عليرضا حقيقی – سامان آقازمانی، مجتبی شيری (از دقيقه ۱۱ سپهر حيدری)، عليرضانورمحمدی، هادی شکوری(از دقيقه ۸۳ سعيد حلافی) – حسين بادامکی، محمد نوری، حميد علی عسگری - اشپيتيم آرفی (از دقيقه ۵۴ اميرحسين فشنگچی) و وحيد هاشميان (کاپيتان).
سرمربی: علی دايی.

حاشیه بازی

به گزارش ايسنا «در آستانه برگزاری مراسم اهدای جام حذفی به تيم پرسپوليس، فضای ورزشگاه به تشنج کشيده شد».

تماشاگران حاضر در ورزشگاه تختی انزلی با شکستن صندلی‌ها و پرتاب به درون زمين و پرتاب نارنجک فضای استاديوم را متشنج کردند. سيمای جمهوری اسلامی از پخش مراسم اهدای جام و حواشی آن تصويری پخش نکرد و به محض پايان مسابقه اقدام به قطع برنامه کرد.

برپايه اين گزارش ماموران گارد ويژه و برخی از اتومبيل‌های نيروی انتظامی وارد زمين ورزشگاه شدند. آنها بازيکنان پرسپوليس را که در حال خوشحالی بودند و همچنين بازيکنان ملوان را فورا به رختکن بردند.

آشوب پس از مسابقه و تشنج در ورزشگاه که به شکستن صندلی ها منجر شد، در حالی شکل گرفت که پيش از آن معاون سياسی و امنيتی استاندار گيلان از اقدامات کامل برای امنيت کامل به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

غلامعلی رضوانی به ايرنا گفته بود:«با امکان سوء استفاده برخی از افراد از شرايط موجود برای ايجاد بی نظمی و بی انضباطی، با افرادی که قصد بر هم زدن نظم و امنيت فضا را داشته باشند با قاطعيت برخورد می شود.»

شايان ياد آوری است که در جريان بازی ورود يک تماشاگر هيجانزده انزلی چی به زمين بازی با خشونت گارد ويژه رو به رو شد.

به گزارش خبرگزاری فارس «ماموران انتظامی با حضور در ورزشگاه تلاش کردند تماشاگران عصبانی ملوان را آرام کنند و در نهايت با توسل به پرتاب گاز اشک آور، ورزشگاه تقريبا خالی شد.»

خبرگزاريهای داخلی عنوان کردند: سردار عزيز محمدی، رييس سازمان ليگ، که به عنوان ناظر ويژه فدراسيون در بندر انزلی حضور داشت، به محض ورود به کنار زمين با واکنش تماشاگران رو به رو شد و تماشاگران شعار «سياست، تبانی؛ اين فوتبال را نمی خواهيم » را سردادند.

در پايان مسابقه علی دايی و حبيب کاشانی حاضر به آشتی با يکديگر نشدند و کاشانی کناره گيری از راس پرسپوليس را اعلام کرد. دايی هم گفت: با وجدان راحت از پرسپوليس می روم؛ من قول جام نداده بودم، آقايان داده بودند.

عليرضا حقيقی، دروازه‌بان پرسپوليس بار ديگر با پيراهنی بازی کرد که نام ناصر حجازی، اسطوره تازه گذشته ورزش ايران روی آن به چشم می خورد. او در آغاز بازی يک بار آن را عوض کرد اما در جريان بازی با همان پيراهن از دروازه اش دفاع کرد.

دوربين و خبرنگار شبکه خبر که برای تهيه گزارش به ميان تماشاگران پرسپوليس رفته بودند، با واکنش تند تماشاگران ملوانی و پرتاب بطری و سنگ از طرف آنها رو به رو شدند.

حدود ۵۰ عکاس از خبرگزاريها و نشريه های ايران در پشت دروازه پرسپوليس قرار داشتند.

در حالی که ورزشگاه و پشت بامهای اطراف آن پر از تماشاگر بود، بيش از ۵۰۰۰ تماشاگر در پشت درهای بسته ماندند.

حضور بانوان انزلی چی با بادکنکها و پرچمهای سپيد

خيابان‌های منتهی به ورزشگاه تختی انزلی شاهد حضور بانوان طرفدار ملوان بود که با در دست داشتن بادکنک و پرچم‌های سفيد در انتظار قهرمانی تيم ملوان انزلی بودند.

بر روی جايگاه اسکوربورد ورزشگاه شماری از تماشاگران نشسته‌ بودند. بعضی از تماشاگران نيز کنار زمين و چسبيده به فنس‌ها بازی را تماشا ‌کردند.

به گزارش خبرگزاريها پيش از مسابقه تماشاگران دو تيم به سوی يکديگر بطری آب پرتاب ‌کردند و شعارهايی عليه يکديگر سردادند که ماموران وارد عمل شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عکاسانی که دور زمين بودند توسط مسئولان برگزار کننده مسابقات از زمين بيرون رانده شدند و به آنها اعلام شد بايد پس از کنترل جواز حضور در ورزشگاه را کسب کنند. اين مسئله با اعتراض شديد عکاسان روبه رو شد و آنها پس از درگيری با با برخی از عوامل نيروی انتظامی و مسئولان برگزار کننده بازی موفق شدند در جايگاه خود قرار گيرند.

هرج و مرج به هنگام ورود سرخپوشان به قدری زياد بود که بازيکنان به سرعت وارد رختکن شدند.

کمبود آب در ورزشگاه

شيرهای آب ورزشگاه تختی هم پس از کار افتادن پمپ آب ورزشگاه تختی قطع شد. مسئولان اعلام کردند پمپ‌های آب ورزشگاه تختی سوخته است.

تماشاگرانی که موفق به حضور در ورزشگاه نشده‌اند، سعی کردند با استقرار بر روی بام‌های اطراف، اين بازی را تماشا کنند. بعضی از آنها با دخالت‌ نيروی انتظامی از اين کار منصرف شدند، اما سايرين با سماجت به تماشای بازی از جاهای خطرناک پرداختند.

استقبال از دوربين ۹۰

دوربين ۹۰ در ميان تماشاگران به دنبال سوژه بود. مجری اين برنامه با استقبال هواداران حاضر در ورزشگاه مواجه شد.

يکی از نمايندگان فدراسيون به سمت پرسپوليسی ‌ها رفت و با گرفتن بلندگو برای آنها سخنرانی کرد که همين موضوع خشم انزلی ‌چی ‌ها را به همراه داشت و موجب شد به سمت او صندلی پرتاب کنند. در نهايت مسئولان ورزشگاه بلندگو را از دست او گرفتند تا جو ورزشگاه بيش از پيش ملتهب نشود.

ورزشگاه کاملا پر شد و تنها محلی که خالی ماند VIP بود. همين باعث شد تا تماشاگران به اين قسمت از ورزشگاه هجوم آورند و وارد اين قسمت شوند.

کريم باقری (کاپيتان پيشين سرخپوشان) که به همراه پرسپوليس به انزلی رفته بود، در جايگاه ويژه ورزشگاه حضور پيدا کرد.
XS
SM
MD
LG