لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

پترائوس: نقش ايران در عراق مخرب است


ژنرال ديويد پتراووس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا،پیش از حضور در کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا.
(عکس از AFP)
ژنرال ديويد پتراووس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا،پیش از حضور در کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا. (عکس از AFP)

ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا درعراق، در گزارش خود را درباره وضعيت این کشور، ايران را متهم کرد که با تقويت شبه نظاميان شيعه عراقی نقش مخربی در روند تحولات عراق ایفا می کند.


بالاترين مقام نظامی ارتش آمريکا در عراق در کنار رايان کراکر، عالی ترين مقام ديپلماتيک اين کشور در بغداد، روز سه شنبه گزارش خود را درباره وضعيت عراق به کنگره آمريکا ارائه کردند.


ژنرال پترائوس در جریان ادای شهادت خود در برابر گنگره آمريکا، با اشاره به درگيری های اخير بين نيروهای دولتی و شبه نظاميان شيعه وابسته مقتدی صدر، «سپاه مهدی»، گفت:« نقش مخرب ايران در ايجاد، آموزش، و مسلح کردن آنچه گروه های ويژه خوانده می شوند، در جريان تشديد درگيری ها مشخص شد، و باعث نگرانی های تازه در بین رهبران عراقی درباره ايران شده است».


آمریکا ایران را متهم می کند که با تسلیح و آموزش گروه های شبه نظامی شیعه عراقی به خشونت ها در این کشور دامن می زند. ایران این اتهام را رد می کند و تاکید می کند خواهان عراقی با ثبات است.


در همین حال، مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه عراقی، روز سه شنبه تظاهرات عليه حضور نيروهای نظامی آمريکا در عراق به مناسبت پنجمين سال سقوط صدام حسين را لغو کرده است.


مقتدی صدر همچنين تهديد کرده است که ارتش مهدی به آتش بس خود با نيروهای ائتلاف پايان خواهد داد. مقتدی صدر در تابستان سال گذشته اعلام اتش بس کرده بود.


این در حالی است که تلاش دولت و ارتش عراق برای برخورد با شبه نظاميان شيعه وابسته به سپاه مهدی در ۲۵ مارس منجر به کشته شدن صدها نفر در جنوب این کشور شد.


به رغم اين که ارتش عراق در دست گرفتن کنترل بصره ناتوان نشان داد، روز ۳۰ مارس و با دستور مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه که از هوادارنش در سپاه مهدی خواست تا از درگيری دست بکشند، موج خشونت های تازه فروکش کرد؛ هر چند که زد و خوردهای پراکنده کماکان ادامه داشت.


درگيری های نيروهای عراقی و آمريکايی از روز ۲۵ مارس در شمال بغداد، شهرک صدر و شهر بصره آغاز شد. در آن زمان نوری المالکی نخست وزير عراق دستور حمله به شبه نظاميان را صادر کرده بود.


اين در حالی است که از روز يکشنبه در گيری ارتش با شبه نظاميان سپاه مهدی در شهرک صدر که به تسليحات سنگين نظامی مسلح هستند، درگير شده اند و بر اساس گزارش مقام های امنيتی عراقی تاکنون بيش از ۳۰ عراقی در اين درگيری ها کشته شده اند.


  • در صورت تکمیل کاهش نیروهای اضافی آمریکا، تعداد نيروهای نظامی این کشور در عراق از ۱۵۸ هزار به ۱۴۰ هزار نيرو تقليل خواهد يافت

شاهدان عينی می گويند که بسياری از خانواده های عراقی که ساکن شهرک صدر هستند، به دليل حجم کم سابقه درگيری ها، خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.


نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز دوشنبه به گروه صدر هشدار داد که اگر شبه نظاميان وابسته به آنها خلع سلاح نشوند، مشارکت سياستمداران اين گروه در انتخابات ممنوع خواهد شد.


توقف خروج نيروها


ژنرال ديويد پترائوس همچنين در گزارش خود به کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا خواهان توقف عقب نشينی نيروها آمريکا از ۴۵ روز پس از ماه ژوئيه شد.


ژنرال پترائوس این ۴۵ روز را فرصتی برای ارزیابی مجدد شرایط عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور دانست.


ژنرال پترائوس در گزارش خود به گنگره از بهبود «چشمگير»، اما «ناهمگون» وضعيت امنيتی در عراق سخن گفت و تاکيد کرد هرگونه تغيير در تعداد نيروها بايد بر اساس ارزيابی های فرماندهان نظامی صورت گيرد.


به گزارش خبر گزاری فرانسه، ارتش آمريکا تاکنون پنج گردان از نيروهای خود را که در چارچوب استراتژی اين کشور به عراق اعزام شده بودند را از عراق خارج کرده است و روند عقب نشينی نيروهای اضافه شده می بايست تا ماه ژوئيه تکميل شود. در صورت تکمیل اين اقدام، تعداد نيروهای نظامی آمريکا در عراق از ۱۵۸ هزار به ۱۴۰ هزار نيرو تقليل خواهد يافت.


در همين حال، رايان کراکر، سفير آمريکا در عراق، در ادای شهادت خود در برابر کميته نيروهای مسلح و روابط خارجی سنای آمريکا، گفت:«راهبردی که با افزايش نيروها اغاز شده بود، نتيجه داده است».


آقای کراکر با اين حال افزود:«اما اين بدين معنی نيست که حمايت آمريکا نا محدود است و يا ميزان و طعبيت حضور در طول کاهش نخواهد يافت».


هر سه سناتور نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸، يعنی سناتور هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات از ايالت نيويورک، سناتور باراک اباما، سناتور دموکرات از ايالت ايلی نويز و سناتور جان ماک کين، سناتور جمهوری خواه از ايالت آريزونا، فرصت دارند که پرسش های خود را درباره عراق مطرح کنند.


ادای شهادت ژنرال پترائوس و رايان کراکر روز چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پس از خاتمه ادای شهادت این دو، در روز پنجشنبه طی يک سخنرانی ويژه، ديدگاه دولت خود را درباره عراق به آگاهی شهروندان آمريکا خواهد رساند.


XS
SM
MD
LG