لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

پترائوس فرمانده جدید نيروهای آمريکا در خاورميانه می شود


ديويد پتريوس فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق را به عنوان رييس ستاد فرماندهی نيروهای نظامی اين کشور در خاورميانه معرفی خواهد کرد.
(عکس از AFP)
ديويد پتريوس فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق را به عنوان رييس ستاد فرماندهی نيروهای نظامی اين کشور در خاورميانه معرفی خواهد کرد. (عکس از AFP)

رابرت گيتس گفت: جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ديويد پترائوس فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق را به عنوان رييس ستاد فرماندهی نيروهای نظامی اين کشور در خاورميانه پیشنهاد خواهد کرد.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که انتظار می‌رود اين تغيير سمت طی چهار يا پنج ماه آينده صورت گيرد.


در همين حال، وزير دفاع آمريکا افزود که آقای بوش ژنرال ری اويرنو را به عنوان جايگزين ژانرال پترائوس در بغداد معرفی خواهد کرد.


ستاد نيروهای آمريکا در خاورميانه مسئوليت فرماندهی جنگ عراق و افغانستان را بر عهده دارد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ژانرال پتريوس در يک بيانيه کوتاه اعلام کرد:«باعث افتخار من است که برای تصدی اين پست معرفی شوم و اين فرصت را خواهم داشت تا به همراه سربازان، ملوانان ، نيروهای هوايی، تفنگداران دريايی، افراد گارد ساحلی و غيرنظاميان به خدمت خود ادامه دهم» .


رابرت گيتس در کنفرانس خبری خود افزود: مسئوليت جنگ در عراق و افغانستان نيازمند اگاهی از شيوه های مبارزه با شورش ها و درگيری های غير متعارف است.


وزير دفاع آمريکا درباره ژنرال ديويد پترائوس گفت:«من شخصی لايق تر از او برای هدايت اين تلاش ها در ارتش آمريکا نمی شناسم».


  • در صورت تاييد ژنرال پترائوس توسط سنای آمریکا، وی جانشين ويليام فالون می‌شود که ماه مارس از مقام خود کناره‌گيری کرد.

در حالی که جمهوريخواهان حاضر در کنگره آمريکا از نامزدی ژنرال پترائوس استقبال کرده اند نمايندگان دموکرات با احتياط بيشتری با معرفی او برخورد کردند.


در همين حال، آقای گيتس گفت که وی با قانونگذاران آمريکا درباره معرفی ژنرال پترائوس به عنوان فرمانده جدید نيروهای آمريکایی در خاورميانه مذاکره است.


آقای گيتس همچنين پيش بينی کرد که سنای آمريکا بدون هيچ مشکلی، ژنرال پترائوس را تاييد کند.


وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به اين پرسش که در صورت جابه جايی ژنرال پترائوس احتمال دارد برتری نيروی های آمريکايی در عراق متوقف شود، گفت که او مطمئن است که زمان لازم برای زمينه سازی مناسب در خصوص اين جايگزينی وجود خواهد داشت.


وی افزود: ژنرال ری اويرنو از تجربه لازم برخوردار است و طی يک سال گذشته در عراق او به عنوان دستيار اصلی ژنرال پترائوس فعاليت می کرده است.


در صورت تاييد ژنرال پترائوس توسط سنا، وی جانشين ويليام فالون می‌شود که ماه مارس از مقام خود کناره‌گيری کرد.


دريا سالار ويليام فالون به دنبال انتشار مقاله ای مبنی بر اختلاف نظر وی و دولت جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، بر سر سياست مربوط به ايران، استعفا کرده بود.


مطلبی که گفته می شود در مجله اسکواير به استعفای دريا سالار فالون منجر شد، تصريح کرده بود که درياسالار فالون کاخ سفيد را به خويشتنداری در قبال ايران فرا می خواند.


آقای فالون که در جريان تهيه اين مطلب با نويسنده همکاری کرده بود، پس از انتشار آن، به شدت از نويسنده انتقاد کرده و اين مقاله را مطلبی«احساساتی» خوانده بود.


XS
SM
MD
LG