لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

شرکت پتروناس فروش بنزين به ايران را متوقف کرد


با افزايش احتمال تحريم های يکجانبه آمريکا عليه شرکت هايی که به ايران بنزين می فروشند، يک سخنگوی پتروناس، شرکت نفت دولتی مالزی، روز پنجشنبه گفته است که این شرکت فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است.

اين سخنگوی شرکت پتروناس به خبرگزاری رويترز گفته است که از اواسط ماه مارس، اواخر اسفندماه سال گذشته، اين شرکت صادرات بنزين خود به ايران را متوقف کرده است.

در همين حال، يک منبع مطلع به خبرگزاری رويترز گفته است ، که آخرين محموله بنزين صادراتی پتروناس به ميزان ۲۵۵ هزار بشکه به مقصد ايران، در روزهای ۴ و ۵ مارس در بندرعباس در جنوب ايران تخليه شده است.

اين منبع تاکيد کرده است که شرکت پتروناس از سه ماه آخر سال ۲۰۰۹ روزانه به ميزان ۱۶ هزار بشکه بنزين به ايران صادر می کرده است.

تاکنون از بيم مجازات‌های آمریکا چندين شرکت نفتی صادرات بنزين به ايران را قطع کردند. شرکت نفتی لوک اويل روسيه، دومين شرکت بزرگ نفتی روسيه، در ماه جاری اعلام کرد صادرات بنزين خود به ايران را قطع کرده است.

شرکت نفتی رويال داچ شل، در ماه مارس نيز اعلام کرد که صادرات بنزين به ايران را متوقف کرده است. اين در حالی بود که دو شرکت مهم بين المللی گلينکور و ويتول نيز چنين تصميمی را اتخاذ کرده بودند.

ايران پنجمين شرکت صادر کننده نفت جهان به دليل تحريم های آمريکا با مشکل در عرصه پالايش بنزين مواجه است و به همين دليل مجبور است ۴۰ درصد نياز خود را از طريق واردات تامين کند.

به نظر می رسد همزمان با اقدام شرکت های بين المللی برای توقف فروش بنزين به ايران، شرکت های چينی از اين فرصت استفاده کنند.

دلالان نفتی روز گذشته گزارش دادند که دو شرکت چينی به ايران بنزين فروخته اند. طبق اين گزارش شرکت نفتی سينوپک چين طبق برنامه قرار است روز پنجشنبه ۳۰ هزار تن بنزين صادراتی خود را به نفتکش «هنگ‌بو» در سنگاپور انتقال دهد که اين تانکر احتمالا مستقيما از سنگاپور به مقصد ايران حرکت خواهد کرد.

ويکتور شوم، يک تحليلگر بازار در اين زمينه به رويترز گفته است: «يک کسی می باست اين خلا را پر بکند. احتمال بسيار زيادی وجود دارد که شرکت های نفتی چين از اين شرايط سود ببرند، به ويژه اين که آنها مازاد بر عرضه هم دارند.»

در همين حال، به گزارش رويترز، امار نشان می دهد که واردات نفت چين از ايران در ماه اول سال ۲۰۱۰ نسبت به سال گذشته ۴۰ در صد کاهش داشته است.
XS
SM
MD
LG