لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

«پ‌کاکا» رسما با ترکيه اعلام آتش بس کرد


 مراد قره ايلان؛ فرمانده عملياتی «پ‌کاکا»
مراد قره ايلان؛ فرمانده عملياتی «پ‌کاکا»
حزب کارگران کردستان،‌ پ‌کاکا، روز شنبه ۲۳ مارس،‌ سوم فروردين ماه، دو روز پس از پيام عبدالله اوجالان، رهبر زندانی اين گروه،‌ به طور رسمی با ترکيه اعلام آتش بس کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مراد قره ايلان، فرمانده عملياتی «پ‌کاکا» در پيامی ويدئويی گفته است: «از بيست و يکم ماه مارس( اول فروردين) و از هم اکنون به بعد به طور شفاف و رسمی اعلام آتش بس می کنيم .»

اين پيام ويدئويی در يک پايگاه اينترنتی وابسته به گروه «پ‌کاکا» منتشر شده است.

عبدالله اوجالان روز بيست يکم ماه مارس اول فروردين ماه درپيامی به مناسبت نوروز که درمراسمی با حضور صدها هزار کرد در دياربکر خوانده شده، از «پ‌کاکا» خواست ضمن اعلام آتش، نيروهای خود را ترکيه خارج کند.

عبدالله اوجالان،‌ ملقب به «آپو» در سال ۱۹۹۹ در کنيا دستگير شد سپس به زندانی امنيتی درجزيره امرالی ترکيه منتقل شد. مقام های ترکيه از ماه اکتبر سال گذشته تا کنون با عبدالله اوجالان برای برقراری آتش بس مذاکره کرده اند.

مراد قره ایلان در پيام ويدئويی خود گفته است:«تصميم اتخاذ شده توسط آپو، رهبر ما،‌ تصميم همه ماست. اين تصميم را می پذيريم و آن را قبول داريم.»

مراد قره ايلان اضافه کرده است: «اين تصميم را تاريخی، درست و مهم می‌دانيم و آن را سرآغاز عصر جديدی ارزيابی می کنيم.»

مراد قره ایلان همچنين گفته است، در صورتی که دولت و پارلمان مسئوليت های خود را انجام دهند نيروهای پ ک ک نيز عقب نشينی خواهند کرد.

مراد قره ایلان توضيح بيشتری در خصوص اين «مسئوليت»ها ارائه نکرده است.

به گزارش رويترز،‌ عبدالله اوجلان به رغم اين که سال‌هاست در زندان به سر می‌برد، همچنان از نفوذ گسترده‌ای در بين نيروهای پ‌کاکا برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌از آغاز اعلام مباررزه مسلحانه توسط «پ کا کا» عليه دولت ترکيه در سال ۱۹۸۴،‌ تاکنون دستکم ۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

پ‌کاکا، خواستار اعطای حقوقی مانند خودمختاری به کردهای ترکيه است.
XS
SM
MD
LG