لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

بازداشت ده نفر در ارتباط با درگيری ميدان صادقيه


نیروی نتظامی تاکنون در چارچوب طرح امنیت اجتماعی به ده هزار زن تذکر داده است.
عکس از EPA
نیروی نتظامی تاکنون در چارچوب طرح امنیت اجتماعی به ده هزار زن تذکر داده است. عکس از EPA

نیروی انتظامی ایران روز جمعه تاييد کرد که هفته گذشته پس از در گيری مردم با ماموران در اعتراض به نحوه رفتار آنها با زنی در ميدان صادقيه تهران، ده نفر از معترضان را بازداشت کرده است.


گشت های ارشاد در چارچوب طرح ارتقاء امنيت اجتماعی که از اواسط سال گذشته در ايران آغاز شده، با زنان و کسانی که مطابق با معیار های نیروی انتظامی «بدحجاب» خوانده می شوند، برخورد می کند.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، سردار پاسدار حسين ذوالفقاری، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، گفت: «ماموران گشت ارشاد در ميدان صادقيه تهران به يک زن در مورد نحوه پوشش او تذکر دادند اما اين زن، هنگام انتقال به اتومبيل گشت، با ايجاد سر و صدا، ديگران را تحت تاثير قرارداد که در نتيجه، عده ای در محل با ماموران ارشاد درگير شدند.»


جانشين فرمانده نيروی انتظامی با انتقاد از واکنش این زن به هنگام انتقال به اتومبیل گشت، گفت:«حتی بر فرض اين که اقدام مامور پليس فاقد ارزش ها باشد، آن دختر نبايد مقاومت کند و دليلی بر مقاومت در مقابل پليس وجود ندارد.»


  • «ماموران گشت ارشاد در ميدان صادقيه تهران به يک زن در مورد نحوه پوشش او تذکر دادند اما اين زن، هنگام انتقال به اتومبيل گشت، با ايجاد سر و صدا، ديگران را تحت تاثير قرارداد که در نتيجه، عده ای در محل با ماموران ارشاد درگير شدند.»
حسين ذوالفقاری، جانشين فرمانده نيروی انتظامی

به گفته آقای ذوالفقاری، با آمدن نيروی پليس، زن ياد شده و نه نفر ديگر دستگير شدند.


اين مقام نيروی انتظامی ايران درباره شرایط نگهداری وهويت بازداشت شدگان توضيحاتی ارايه نکرده است.


تصاويری از درگيری ميان مردم و نيروی انتظامی در جريان تلاش پليس برای بازداشت اين خانم در ميدان صادقيه بر روی وبسايت يوتيوب قرار گرفته است.


در مرحله اول طرح «ارتقای امنيت اجتماعی» به دليل برخورد خشن نيروی انتظامی با جوانانی که مطابق معيارهای مشخص نيروی انتظامی ايران«بد پوشش» خوانده می شوند، مورد انتقاد قشر وسيعی از جامعه ايران قرار گرفته است.


به دنبال افزایش انتقاد از طرح امنیت اجتماعی دولت نهم نیز مجبور شد از این طرح انتقاد کند.


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، روز جمعه ۲۳ آذر، گفته بود: «دولت مخالف برخی برخوردها در چهارچوب طرح امنيت اجتماعی، به خصوص با جوانان است».


غلامحسين الهام با افزوده بود: «نبايد با ادبياتی که با متخلفان صحبت می کنند، مردم را مخاطب قرار داد و اين گونه ادبيات بايد اصلاح شود».


اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، نيز پیشتر گفته بود که فقط در هشت ماه اول سال ۱۳۸۵ ماموران گشت ارشاد به يک ميليون و ۳۰۰ هزار مورد تذکر به بدحجابان داده اند.


«صحنه سازی»


در همين حال، احمد روزبهانی، رييس پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی، وقوع درگيری میان مردم و نيروی انتظامی در ميدان صادقيه را اقدامی از پيش طراحی شده خواند.


  • «به واقع اين تيپ که شامل مانتوی بالای زانو روسری ۵سانتيمتری می‌شود که ديگر با تذکر در خيابان درست نخواهد شد، بلکه با انتقال افراد به مقر پليس، درست می‌شود، چرا که همه اين برخوردها برای اين است که برای بار دوم، اين اتفاق از سوی فرد خاطی رخ ندهد. »
احمد روزبهانی، رييس پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی،

آقای روزبهانی گفت:«بارها شده با بررسی موضوع برخی برخوردها که گفته می‌شود از ناحيه ماموران پليس زن يا مرد با مردم صورت گرفته، پی برده‌ايم که راه انداختن چنين جوی در ميان مردم از قبل سازماندهی شده بوده است؛ به طوری که خانمی با وضعيتی ويژه به سمت مامور گشت ارشاد حرکت می‌کند، در حالی چند دوربين وی را تحت نظر دارد.»


وی افزود:« ته کار چنين اتفاقاتی همچون حادثه هفته گذشته ميدان صادقيه تهران مشکوک است و قطعا اين نيست که مامور نيروی انتظامی با زور و ضرب و شتم، کسی را به داخل خودرو گشت ارشاد برده باشد.»


رييس پليس امنيت اخلاقی نيروی انتظامی همچنين در پاسخ به اين پرسش که «پليس گشت ارشاد در ابتدا با اعلام اين که قصد گرفتن تعهد در داخل خودرو دارد، افراد متخلف را به داخل خودرو کشانده ، اما در ادامه به جای اظهارات صورت گرفته، آنها را به مقر برده و اقدام به تهيه عکس و انگشت‌نگاری می‌کند، در حالی که امکان ارشاد لفظی و عدم بازداشت نيز وجود داشته است»، گفت:«هيچ ماموری دروغ نمی گويد. مامور پليس با اعلام اين که قصد اخذ تعهد دارد، فرد خاطی را به داخل خودرو برده و طبق اظهارات صورت گرفته، تعهد اخذ می‌شود، اما در مقر پليس. »


آقای روزبهانی افزود: «مامور ناجا می ترسد به فرد خاطی بگويد سوار خودرو شو؛ به واقع اين تيپ که شامل مانتوی بالای زانو روسری ۵سانتيمتری می‌شود که ديگر با تذکر در خيابان درست نخواهد شد، بلکه با انتقال افراد به مقر پليس، درست می‌شود، چرا که همه اين برخوردها برای اين است که برای بار دوم، اين اتفاق از سوی فرد خاطی رخ ندهد. »


در همین حال، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته بود طی سال ۱۳۸۵ اين نيرو فقط در اجرای يک مرحله از طرح امنيت اجتماعی در تهران ۱۱ هزار و ۶۱۹ نفر را دستگير کرده است.


مرحله اول اين طرح در سال ۱۳۸۶ با شدت بيشتر ادامه يافته و به گفته رييس نيروی انتظامی تهران در اين شهر به گفته فرمانده نيروی انتظامی استان تهران،«در سه ماهه نخست سال ۱۳۸۶ در برخورد با بدحجابی به ۶۲ هزار و ۷۸۵ تن در اين استان تذکر داده شد و دو هزار و ۴۸۲ تن شامل ۶۴۵ مرد و يک هزار و ۸۳۷ زن دستگير و تعدادی از آنان پس از اخذ تعهد آزاد شدند.»


XS
SM
MD
LG