لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

زندانیان سياسی: دولت روحانی نقش خود را در برخورد با موسوی و کروبی روشن کند


۳۷ تن از زندانيان سياسی زندان اوين در بيانيه ای از برخورد ماموران امنيتی با دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد انتقاد کرده و از دولت حسن روحانی خواسته‌اند تا جايگاه خود را در قبال برخورد با ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد روشن کند.

در اين بيانيه که در روز شنبه چهارم آبان در وب سايت «کلمه» منتشر شده، آمده است:«در عيد غدير بجای رفع حصر، سيلی به صورت دختران مير حسين نواخته شد و در همين ايام از درمان ضروری بيماری خطير آقای کروبی ممانعت به عمل آمد؛ اقداماتی که امروزه بدنام‌ترين حکومت‌ها نيز از آن اجتناب می‌کنند. عمق ظلم و ستم جاری، در گزارش دختران ميرحسين موسوی از برخوردهای وقيحانه روز عيد غدير با آن‌ها و همچنين از نامهٔ سراسر مظلوميت اخير سرکار خانم کروبی به رييس جمهور آشکار است.»

روز پنجشنبه دوم آبان نرگس موسوی، فرزند زهرا رهنورد و ميرحسين موسوی،‌ در فيس بوک خود نوشت، يکی از ماموران حصر پس از آنکه وی و خواهرش به بازديد بدنی غيرمتعارف اعتراض کردند، به صورت هردو خواهر سيلی زد. انتشار اين خبر به موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منجر شد. در واکنش به اين موج يک مقام وزارت اطلاعات روز جمعه اعلام کرد که دختران موسوی و رهنورد آغازگر درگيری بوده اند.

اين زندانيان سياسی در بيانيه خود تصريح کرده اند که در صدد نيستند تا انتظارات از «دولت نوپايی» که در« معرض انواع فشارهاست» را بالاببرند، بلکه خواهان آن هستند که دولت حسن روحانی در قبال حصر و برخوردها با زهرا رهنور، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی جایگاه خود را روشن کند.

در بيانيه اين ۳۷ زندانی سياسی آمده است:«ما را با آمران و عاملان مظالم و فجايع سالهای گذشته سخنی نيست . ...درک اين نکته نيز دشوار نيست که برخورد‌های عصبی آن‌ها انتقام گيری از مردم به دليل رايشان در انتخابات اخير است ولی انتظار از دولتی که در می‌تينگ‌های انتخاباتی خود اعلام کرده است در دولت آن‌ها ديگر حصری نخواهيم داشت متفاوت است.»

اين زندانيان سياسی اضافه کرده اند:« از دولتمردان می‌خواهيم روشن کنند در اين وقايع در چه جايگاهی قرار دارند؟ در دولت قبل وزارت اطلاعات آن دولت عهده دار حصر و محدودسازی آقايان موسوی و کروبی بود، و برخوردهای سخيف آن‌ها نيز مطابق شأن‌‌ همان دولت بود ولی امروز نقش دولت چيست؟»

در ادامه اين بيانيه آمده است:«بايد روشن شود که مسئوليت اين اقدامات غيرانسانی با کيست و تا کجا و تا به کی قرار است ناروايی‌های موجود بر بزرگان ملت و رهبران جنبش سبز ادامه يابد؟»

زندانيان سياسی مانند ابوالفضل قديانی، عليرضا رجايی، مصطفی تاج زاده، عماد بهاور، محسن ميردامادی،‌کيوان صميمی، عليرضا بهشتی شيرازی، قربان بهزادی نژاد و سعيد مدنی اين بيانيه را امضا کرده اند.

زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی از بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون درحصر به سر می برند. زهرا رهنورد و ميرحسين موسوی در خانه خود در حصر هستند ولی مهدی کروبی در ساختمان امنيتی ويژه نگهداری می‌شود

در همين زمينه، فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی ، هفته گذشته در نامه ای به حسن روحانی با يادآوری مسئوليت‌های قانونی وی به عنوان رئيس جمهور و رئيس شورای عالی امنيت ملی از آقای روحانی خواسته بود تا مبنای حقوقی رفتارهای صورت گرفته با همسرش را از «مقامات مسئول» کشور جويا شود
XS
SM
MD
LG