لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

پور محمدی:فشار‌ها کاهش يابد٬ می‌توان راحت‌تر درباره موسوی و کروبی تصميم گرفت


مصطفی پور محمدی،‌ وزير دادگستری ايران،
مصطفی پور محمدی،‌ وزير دادگستری ايران،
مصطفی پور محمدی،‌وزير دادگستری ايران، روز شنبه ۱۹ بهمن در خصوص وضعيت «حصر» ميرحسين موسوی و مهدی کروبی،‌ دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، گفته است که «نظام» جمهوری اسلامی در حال ارزيابی و «سبک و سنگين» در اين زمينه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزير دادگستری ايران در مورد «تعيين تکليف» پرونده ميرحسين موسوی و مهدی کروبی گفته است: «در اين زمينه در نظام در حال تدبير و ارزيابی و سبک و سنگين شدن است و فکر می کنم بايد عوامل داخلی و فضای بيرونی دست به دست هم بدهد تا نظام يک تصميم با منفعت بيشتر را بگيرد.»

مصطفی پور محمدی همچنين اضافه کرده است: «تاکنون هم بنای نظام همين بوده تا تصميمی بگيرد تا حاشيه های کمتری داشته باشد و خسارتها کاهش يابد و سوء استفاده کمتری شود به هر حال اگر فضای کشور آرامش بيشتری داشته باشد و عوامل تحريک و فشار کاسته شود راحت تر می توان تصميم گرفت و برخی سخت گيری ها را می توان به حداقل رساند.»

وزير دادگستری ايران توضيح بيشتری در مورد عوامل «تحریک و فشار» و همچنين چگونگی کاهش سخت گيری در خصوص وضعيت مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد ارائه نکرده است.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و همسر او زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه و برگزاری دادگاه در حصر خانگی به‌سرمی‌برند که اين مسئله اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و گروه‌ها و چهره‌های مختلف سياسی را در پی داشته است.

اين در حالی است که وی هفته گذشته گفته بود، اگر مهدی کروبی و ميرحسين موسوی «بگويند که ما قانون‌مند هستيم و به آرامش کشور پايبنديم و اگر چنين چيزی را اعلام کنند می‌توانند مشمول عفو شوند».

وزير دادگستری گفته بود، در مورد محاکمه اين افراد «صحبت‌ها زيادی مطرح شده» و حکومت ايران نيز اين موضوع را «سبک‌وسنگين کرده است». او در ادامه افزوده است «نظام هوشمندانه تلاش می‌کند تا از فتنه جديد جلوگيری کند».

وزیر دادگستری ایران پیشتر گفته بود که اگر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ، «توبه» کنند می توانند به جامعه بازگردنند.

این در حالی است که فرزند مهدی کروبی در گفت وگو با رادیو فردا و در خصوص درخواست مقام های جمهوری اسلامی برای «توبه» پدرش،٬ ضمن تاکید بر این که پدرش خطایی مرتکب نشده است٬ گفته بود: «آقای کروبی معتقد به خدایان زمینی نیست که نزد خدایان زمینی توبه کند.»
XS
SM
MD
LG