لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

راهپيمايی جهانی در اعتراض به سرکوب معترضان در ايران


تجمع روز شنبه در واشینگتن در همبستگی با اعتراضات در ایران
تجمع روز شنبه در واشینگتن در همبستگی با اعتراضات در ایران
هزاران نفر در سراسر جهان روز شنبه در همبستگی با اعتراضات در ایران گرد هم آمدند و خواستار پايان دادن به سرکوب معترضان و آزادی بازداشت شدگان نا آرامی های پس از انتخابات در ايران شدند.

راهپيمايی روز شنبه ۲۵ ژوئيه، سوم مردادماه، به دعوت گروه های طرفدار حقوق بشر برگزار شد. بسیاری از گروه های بين المللی مدافع حقوق بشر و از جمله عفو بين الملل و سازمان ديده بان حقوق بشر از برگزاری مراسم «روز جهانی اتحاد برای ايرانيان» حمايت کرده بودند.

راهپيمايی هايی روز شنبه در شهرهای سئول، ملبورن، سیدنی، مسکو، اسلام آباد، آمستردام، لندن، استکهلم، برلين، بارسلون، واشينگتن و جند شهر دیگر برگزار شد. در استکهلم بيش از چهار هزار در خيابان های اين شهر دست به راهپيمايی زدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در آمستردم نيز بيش از يک هزار نفر دست به راهپيمايی زدند. در اين راهپيمايی که شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، در پيشاپيش آنها حرکت می کرد، تظاهر کنندگان شعارهايی در اعتراض به خشونت ها در ايران سر می دادند.

تام وندن براند، سخنگوی سازمان عفو بين الملل در آمستردام، در اين زمينه گفت: «ما اينجا هستيم تا همبستگی خود را با مردم ايران نشان دهيم و از مقامات ايران بخواهيم که حقوق بشر را رعايت کند.»

در لندن نيز نزدیک يک هزار تن در مقابل سفارت ايران در لندن دست به تظاهرات زدند.سخنرانان در اين تجمع در حمايت از اعتراض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری صحبت کردند.

در واشينگتن نیز تجمعی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد برگزار شد و سپس تجمع کنندگان با راهپيمايی به سمت «نشنال مال» و کنگره آمريکا حرکت کردند. در این تجمع نزدیک به هفتصد نفر در«نشنال مال» حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار راديو فردا، در اين مراسم جودی ويليامز، برنده جايز صلح نوبل، سخنرانی کرد. او در حالی که در همبستگی با معترضان ايران لباس سبز پوشیده بود، خطاب به دولتمردان ايران گفت که جهان نظاره گر آنچه در ايران می گذرد است.

جودی ويليامز همچنین خطاب به محمود احمدی نزاد گفت: به دروغ گويی پايان دهيد و به خواست ميليون ها ايرانی برای رعايت حقوق شان احترام بگذاريد.

پس از جودی ويليامز، جو استورک معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر، نیز سخنرانی کرد و اعتراف گيری ها با زور را بی ارزش دانست.

جو استورک سپس با اشاره به اظهارت جودی ويليامز درباره دورغگويی در نظام ايران گفت: دروغ هميشه پايدار نخواهند ماند و حقيقت پديدار خواهد شد.

در ادامه اين مراسم داريوش اقبالی خطاب به حاضران گفت: بايد چهره جديدی از ايرانيان خارج از کشور نشان داد. چهره ای فراتر از هرگروه و ايدئولوژی و به قولی فرا جناحی.

همزمان با آغاز برنامه داريوش بارش باران در محل برگزاری اين مراسم شدت گرفت. با شدت گرفتن باران حاضران در اين مراسم همراه با داريوش ترانه «دوباره می سازمت وطن» را به صورت دستجمعی خواندند.

در سيراکيوز، نيويورک نيز گروهی از مردم اين شهر روز شنبه در همبستگی با معترضان در ايران تجمع کرده اند.

در همين زمينه روز شنبه شعبه سازمان «عفو بين‌الملل» در شهر سئول،‌ پايتخت کره جنوبی، در تجمعی اعتراضی «آزادی فوری و بی قيد و شرط» تمام بازداشتی‌ها در ايران را خواستار شد.
XS
SM
MD
LG