لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

درگيری تظاهرکنندگان با پليس در اوکراين


در جريان تظاهرات روز یکشنبه ۲۹ دیماه بيش از صد هزار نفر در کيف، پايتخت اوکراين عليه قانون جديد تجمعات در اين کشور، تظاهرکنندگان با پليس ضد شورش درگير شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تظاهرکنندگان کوشيدند تا اتوبوسی را که مسير آنها به سمت پارلمان اين کشور مسدود کرده بود، واژگون کنند.

پارلمان اوکراين هفته گذشته قانونی را تصويب کرد که بر اساس آن، سخت‌گيری بر اعتراضات خيابانی تشديد شده و مصونيت سياسی نمايندگان پارلمان نيز محدودتر شده است.

به گزارش رویترز،‌ سياسمتداران مخالف دولت می گويند، اين قانون زمينه استقرار «دولت پليسی» در اوکراين را فراهم می کند.

طبق اين گزارش معترضان در اعتراض به بندهايی از قانون جديد که تظاهرکنندگان را از پوشاندن صورت منع کرده، نقاب به صورت زده‌ بودند.

به گزارش رويترز، ويتالی کليچکو، از رهبران مخالفان دولت اوکراين، با حضور در جمع تظاهرکنندگان خواستار خويشنداری آنها شده است.

اما به رغم درخواست ويتالی کليچکو، تظاهرکنندگان به درگيری و همچنين پرتاپ اشيا مختلف به سمت پليس ضد شورش ادامه دادند.

به گزارش رويترز،‌اين تظاهرات، بزرگترين تظاهرات اعتراضی در سال جاری ميلادی است.

طبق اين گزارش مخالفان ويکتور يانوکويچ، رييس جمهوری اوکراين اعلام کرده اند، طوماری از امضاهای مردم درخصوص عدم اعتماد به رييس جمهور و پارلمان جمع آوری خواهند کرد.

مخالفان دولت اوکارین، مصوبه پارلمان در روز پنجشنبه هفته گذشته را نقض قانون اساسی این کشور خوانده و خواستار تهيه قانون اساسی جديد شده اند.

مساله اوکراين باعث بروز اختلافاتی عميق بين غرب و روسيه شده است. در اواکراين گروهی از سياستمداران و شهروندان هوادار نزديکی بيشتر به روسيه‌اند و گروهی نيز از پيوستن تدريجی به اتحاديه اروپا حمايت می‌کنند.

هوادران نزديکی به اتحاديه اروپا که مخالف توافق‌های اخير ميان دولت کشور خود و مسکو هستند، ماه گذشته دست به تظاهرات و اعتراضاتی بزرگ زدند که از زمان تحولات موسوم به «انقلاب نارنجی» در آن کشور بی‌سابقه بود.

اين در حالی است که رئيس‌جمهوری اوکراين از چشم گیر بودن سود ناشی از تجارت با روسيه در مقابل همکاری اقتصادی با اتحاديه اروپا دفاع کرده و خواست‌های معترضان را نيز رد کرده است.

او ۲۲ آذر ماه گفته بود اوکراين نمی‌تواند توافق‌نامه اقتصادی با اروپا را در شکل فعلی آن بپذيرد و برای نجات اقتصاد لازم است که روابط تجاری با روسيه را احيا کند.
XS
SM
MD
LG