لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

گفت وگوی بوش و پوتين درباره سپر دفاع موشکی


جرج بوش و ولادیمیر پوتین آخرین مذاکرات درباره سپر موشکی را برگزار می کنند.
عکس از AFP
جرج بوش و ولادیمیر پوتین آخرین مذاکرات درباره سپر موشکی را برگزار می کنند. عکس از AFP

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز شنبه در حالی مذاکرات خود را آغاز کردند که کاخ سفيد نسبت به دستيابی به توافقی بر سر سپر دفاع موشکی در اروپا ابراز تردید کرده است.


مذاکرات روسای جمهور روسيه و آمريکا در فضايی دوستانه و در اقامتگاه شخصی ولاديمير پوتين در «سوچی» سواحل دريای سياه برگزارشد. به گفته مقام های روسیه این بیست و هشتمین ملاقات دو رییس جمهوری طی هفت سال گذشته است.


جرج بوش در آستانه ديدار با ولاديمير پوتين درکرواسی از گسترش دمکراسی غربی در شرق اروپا استقبال کرده بود. اين در حالی است که کرملين از گسترش پيمان دفاعی آتلانتيک شمالی، ناتو، تا نزديک مرزهای این کشور ابراز نگرانی کرده است.


جرج بوش و و ولاديمير پوتين عصر روز شنبه در ديداری غير رسمی با يکديگر گفت وگو کردند.


دميتری مدودف، رييس جمهوری آينده روسيه که از هفتم ماه مه جانشين آقای پوتين می شود، برای صرف شام به اين دو پيوست.


جرج بوش و ولاديمير پوتين آخرين ديدار رسمی خود را روز يکشنبه به مدت يک ساعت برگزار خواهند کرد و سپس آقای بوش با آقای مدودوف به مدت نيم ساعت ملاقات می کند.


در آستانه پايان دوران رياست جمهوری هردو رييس جمهوری، آخرين ديدار جرج بوش و ولاديمير پوتين در در حالی برگزار شد که اين دو اميدوارند برای جانشينان خود ميراثی از همکاری و نه رويارويی به جای بگذارند.


در همين حال، دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، در مسير کرواسی به سمت «سوچی» به خبرنگاران گفت :«ما کار های بسياری پس از سوچی انجام دهيم».


  • « ما فکر می کنيم که گفت و گو ها درباره سیستم دفاع موشکی در مسير درستی قرار دارد و اين ملاقات می تواند اين روند را تسريع کند».
دنا پرینو

وی چشم انداز دستیابی به هرگونه توافقی در اين ديدار را «زودهنگام» دانسته بود.


خانم پرينو گفته بود:«هيچ کسی نگفته است که همه چيز نهايی شده و همه خشنود خواهند شد، چرا که ما هنوز کار درباره جنبه های تکنيکی اين سيستم را آغاز نکرده ايم».


در همين حال خانم پرينو تصريح کرد:«اما ما فکر می کنيم که گفت و گو ها در مسير درستی قرار دارد و فکر می کنم اين ملاقات می تواند اين روند را تسريع کند».


انتظار می رود که جرج بوش و ولاديمير پوتين توافقنامه «چارچوب استراتژيک» را امضاء کنند و مقام های آمريکايی اميدوارند که در اين توافقنامه روس ها تمايل خود به همکاری در سيستم فاع موشکی در اروپا را اعلام کنند.


به گفته خانم پرينو اين چارچوب در خصوص همکاری امنيتی، مسايل منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، مبارزه با تروريسم و مسايل اقتصادی خواهد بود.


روسيه برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا را تهديدی برای خود می داند، اما آمريکا می گويد اين سپر دفاعی برای جلوگيری از حمله موشکی کشورهايی نظير ايران است که گاه از سوی برخی سياستمداران «کشورهای ياغی» توصيف می شوند.


ولاديمير پوتين در جلسه روز جمعه ناتو در بخارست، خطاب به رهبران ناتوتاکيد کرده بود که روسيه با گسترش ناتو در شرق و مرزهای روسيه و با برنامه سپر دفاع موشکی آمريکا در کشورهای شرق اروپا مخالف است.


اما آقای پوتين از لحن خود که طی يک سال گذشته توام با حمله به واشينگتن و متحدانش بود و برخی تحليلگران را واداشته بود تا دوره جديد را دوره «جنگ سرد خفيف» بنامند، دست برداشت.


با اين حال آقای پوتين در کنفرانس خبری پس از جلسه روز جمعه با اشاره به عضويت اوکراين و گرجستان در پيمان ناتو گفته بود: «حضور يک تجمع نظامی در مرزهای روسيه، يک تهديد مستقيم برای امنيت روسيه است. شنيده ام که می گويند اين به طور مستقيم عليه روسيه نيست، اما بايد بگويم اين پتانسيل وجود دارد.»


وی افزوده بود: «ميزان همکاری ما [با ناتو] به ميزان توجه اعضای ناتو به خواسته های ما بستگی دارد. ما می خواهيم حرف هايمان شنيده شود و می خواهيم ببينيم که مشکلاتمان حل می شود.»


آقای پوتين از اين که آقای بوش به نگرانی های روسيه درباره امنيت اين کشور گوش می کند، سپاسگزاری کرده و گفته است آنها به دنبال راه هايی برای همکاری دو کشور هستند.


XS
SM
MD
LG