لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

لاریجانی، پوتین و «پیشنهاد هسته ای»


ولادیمیر پوتین در شانزدهم اکتبر به ایران سفر کرد و همچنان گمانه زنی درباره مذاکرات وی با مقام های ایرانی ادامه دارد
ولادیمیر پوتین در شانزدهم اکتبر به ایران سفر کرد و همچنان گمانه زنی درباره مذاکرات وی با مقام های ایرانی ادامه دارد

چند روز پس از برکناری علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی و مذاکراه کننده ارشد هسته ای ايران، هموز گمانه زنی ها در باره دلايل اين برکناری و ارتباط اين رويداد با سفر پوتين رييس جمهوری روسيه به تهران و پيشنهاد وی در باره برنامه هسته ای ايران ادامه دارد.


در همین زمینه، روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماينه روز دوشنبه نوشت که پس از سخنرانی دان فريد، معاون و سرپرست بخش اروپای وزارت امور خارجه آمريکا، دربروکسل و در برابر سفيران کشورهای عضو ناتو، سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، در باره احتمال نزديکی روسيه و آمريکا در زمينه برنامه استقرار سپر موشکی در اروپای شرقی از سوی ايالات متحد آمريکا، اين حدس زده شد که «اگر روسيه بتواند ايران را به تعليق سازی عمليات غنی سازی قانع کند، می تواند در برنامه سپر دفاعی موشکی شرکت داده شود».


در واکنش به اين گمانه زنی تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، چنين گمانه زنی هايی را نادرست خواند.


در اين ميان علی‌اکبر ولايتی وزير پيشين خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به استعفای علی لاريجانی گفته است بهتر بود در فضای منفی موجود بين‌المللی عليه ايران، مسوولان با کمی‌«خويشتنداری» به مسير حاکم بر پرونده هسته‌‌ای ادامه می‌دادند و مشکلات را در بين خود حل می‌کردند.


بگفته آقای ولايتی «در شرايط حساس و مهمی‌که پرونده‌ هسته‌‌ای مطرح است، بهتر بود که اين نوع تحولات مهم اتفاق نيفتد».


این در حالی است که بيش از ۱۸۰ نماينده مجلس هم با تهيه طوماری از زحمات و تلاش‌های علی لاريجانی دبير سابق شورای عالی امنيت ملی تقدير و تشکر کرده اند.


  • «آقای پوتين به ايران توصيه کرده است، غنی سازی اورانيوم مورد نياز ايران در روسيه انجام شود در مقابل روسيه امنيت ايران را تضمين خواهد کرد و مدرنترين سلاح های دفاعی را در اختيار ايران قرار خواهد داد و روابط ويژه بازرگانی و اقتصادی را با ايران بر قرار خواهد کرد».
رجب صفر اوف، مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو

اما آيا ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه با خود پيشنهادی برای حل بحران هسته ای ايران را با رهبران جمهوری اسلامی به تهران برده بود و آيا برکناری علی لاريجانی ارتباطی با پيشنهاد ریيس جمهوری روسيه داشته است.


در همين زمينه، رجب صفر اوف، مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو، به راديو فردا می گويد: «ولاديمير پوتين پيشنهادی را به تهران برد، منتها اين پيشنهاد را بيشتر به صورت يک توصيه دوستانه با مقام های ايرانی در ميان گذاشت».


به باور آقای صفر اوف، آقای پوتين به ايران توصيه کرده است، «غنی سازی اورانيوم مورد نياز ايران در روسيه انجام شود در مقابل روسيه امنيت ايران را تضمين خواهد کرد و مدرنترين سلاح های دفاعی را در اختيار ايران قرار خواهد داد و روابط ويژه بازرگانی و اقتصادی را با ايران بر قرار خواهد کرد».


آقای صفر اوف به راديو فردا می گويد:«با توجه به ديدارهای رييس جمهوری روسيه با وزير خارجه و وزير دفاع آمريکا و با صدر اعظم آلمان پيش از سفرش به تهران، توصيه و يا پيشنهاد آقای پوتين به رهبران ايران با آگاهی کشورهای غربی بوده است».


رجب صفر اوف مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو در باره ارتباط ميان تلاش های رييس جمهوری روسيه برای وادار کردن ايران به توقف عمليات غنی سازی اورانيوم و اختلاف هايی که ميان آمريکا و روسيه بر سر برنامه آمريکا برای استقرار يک سپر دفاعی موشکی در اروپای شرقی وجود دارد به راديو فردا می گويد «ظاهرا اين پيشنهاد آمريکا پس از سفر آقای پوتين به تهران مطرح شده است».


مدير مرکز مطالعات ايران معاصر در مسکو در پاسخ به اين پرسش که آيا برکناری علی لاريجانی را می توان در ارتباط با پيشنهاد رييس جمهور ی روسيه در تهران ديد، می گويد:« قطعا بی ارتباط نبوده است».


XS
SM
MD
LG