لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

پوتين: ايران در پی دستيابی به سلاح اتمی نيست


ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، در کنفرانس خبری در پاریس.
(عکس از AFP)
ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه، در کنفرانس خبری در پاریس. (عکس از AFP)

ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه گفت که ايران در صدد دستيابی به سلاح اتمی نيست و «تهران بهتر است از تحريک همسايگان خود پرهيز کند.»


آقای پوتين که برای ديدار با نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه، و ديگر رهبران اين کشور به پاريس سفر کرده است، به روزنامه لوموند گفت: «نشانه ای از اين که ايران در حال ساخت سلاح اتمی باشد در دست نيست.»


با اين حال، آقای پوتين پذيرفت همکاری ايران با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی مسئله است که بايد «حل» شود.


آقای پوتين در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاش احتمالی ايران برای دستيابی به سلاح اتمی گفت: «من اين راباور نمی کنم. هيچ نشانه ای برای وجود ندارد».


نخست وزير روسيه با اشاره به اين که «مردم ايران، ملت با افتخاری هستند»، افزود: «آنها می خواهند از استقلال خود لذت ببرند و حق از مشروع خود برای داشتن انرژی هسته ای، استفاده کنند.»


آقای پوتين همچنين گفت: «در سطح حقوقی اين مسئله، ايران تا اين لحظه تخلفی نکرده است. براساس قوانين آنها حق برابری مثل همه در استفاده از غنی سازی [اورانيوم] دارند.»


وی افزود: «ايران متهم شده است که همه ابعاد برنامه هسته ای خود را برای آژانس بين المللی اتمی روشن نکرده است، اين مسئله ای است که بايد حل شود».


نخست وزير روسيه با اشاره به اين که «اين موضع» کشورش در قبال بحران هسته ايران است، گفت: «استفاده از سلاح اتمی در منطقه ای به کوچکی خاورميانه مثل خودکشی است».


فرانسه و آمريکا ايران را متهم می کنند که در تلاش است تا در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی، سلاح اتمی توليد کند.


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در گزارش تازه ای روز دوشنبه اعلام کرده است که نگرانی جدی در باره تحقيقات اتمی - نظامی ايران وجود دارد و در اين زمينه «توضيحات زيادی» لازم است و تهران بايد اطلاعات بيشتری در ارتباط برنامه هسته ای این کشور با برنامه موشکی خود ارائه کند.


آقای پوتين با اشاره به «موقعيت بی ثبات خاورميانه» گفت که از مقام های ايرانی خواسته است تا به اين نکته توجه کنند و «همسايگان و جامعه بين المللی را تحريک نکنند و ثابت کنند که انگيزهايی فراتر از اين ندارند».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های غنی سازی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


تحولات در آژانس


روز پنجشنبه نشستی توجيهی درباره گزارش آقای البرادعی در مورد برنامه هسته ای ايران برگزار شد.


يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: در نشست روز پنجشنبه، چين با پيش نويس قطعنامه انتقادی عليه ايران که از حمايت آمريکا برخوردار است، مخالفت نکرده است.


به گفته اين ديپلمات، پيش نويس پيشنهادی در جريان نشست اعضای آژانس که از دوشنبه هفته آينده آغاز می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


چين به همراه روسيه به طور سنتی مخالف صدور قطعنامه های شديد عليه ايران هستند.


اين قطعنامه در صورت تصويب فقط جنبه نمادين خواهد داشت و به مثابه آن خواهد بود که آمريکا و کشورهای غربی همچنان به تلاش های خود برای مهار آنچه بلندپروازی های هسته ای ايران خوانده شده، ادامه می دهند.


يک ديپلمات حاضر در جلسه توجيهی روز پنجشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز گفته بود که اولی هاينونن، معاون دبير کل آژانس، در اين جلسه گفته است در اختيار داشتن نقشه طراحی بخشی از کلاهک هسته ای توسط ايران «هشدار دهنده» است و اکنون برعهده ايران است که ثابت کند که در صدد ساخت سلاح هسته ای نيست.


نشست توجيهی در مورد گزارش جديد محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، درباره برنامه هسته ای ايران که در روز پنجشنبه برگزار شد، مقدمه ای برای نشست هفته جاری با حضور اعضای شورای حکام آژانس بود.


به گفته اين ديپلمات مدارکی که در گزارش آژانس روز دوشنبه به آنها اشاره شده است مربوط به اوايل سال ۲۰۰۴ است و به همين دليل آژآنس اظهار نظر نهايی در خصوص احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه هسته ای ايران را به پايان تحقيقات خود در اين زمينه منوط کرده است.


به گفته مقامات آژانس اين مدارک توسط ده کشور عضو به آژانس ارائه شده اند که نشان می دهند ايران در گذشته به مطالعات اتمی-نظامی مشغول بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک ديپلمات که نخواست نامش فاش شود، گفته بود: «آقای هاينونن در جلسه روز پنجشنبه در خصوص اسناد موسوم به فلز اورانيوم صحبت کرده است.»


اين سند پانزده صفحه ای فرايند اعمال شده بر فلز اورانيوم را نشان می دهد که می تواند در توليد کلاهک هسته ای بکار رود.


اين ديپلمات گفته است دليلی وجود ندارد که کشوری چنينی اسنادی را در اختيار داشته باشد، مگر اين که بخواهند کره های اورانيوم توليد کنند که برای توليد سلاح هسته ای به کار می رود.


ايران می گويد اين اسناد را در سال ۱۹۸۷ همراه با اطلاعاتی درباره طراحی سانتريفيوژهای P1 که برای غنی سازی به کار می روند به دست آورده است.


تهران درهمين حال تاکيد می کند که قصدی برای برای دريافت مدارک موسوم به فلز اورانيوم نداشته است.


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران خواسته است تا توضيحات بيشتری در مورد اين اسناد ارائه کند تا آژانس بتواند در خصوص ماهيت برنامه هسته ای ايران اظهار نظر کند.


XS
SM
MD
LG