لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

گفت وگوی تلفنی پوتین با اوباما درباره بحران اوکراین


کاخ سفيد می گويد،‌ ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه روز جمعه ۲۸ مارس از طريق تلفن با باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا تماس گرفته و در خصوص پيشنهاد ديپلماتيک آمريکا بری حل بحران کريمه و اوکراين گفت وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ باراک اوباما در اين گفت و گو با ابراز نگرانی در مورد اهداف مسکو، خواستار عقب نشينی نيروهای روسی از مرزهای اوکراين شد.

طبق اين گزارش کاخ کرملين نيز با تاييد گفت وگوی تلفنی روسای جمهور روسيه و آمريکا تصريح کرده است، ولاديمير پوتين در اين گفت وگو پيشنهاد کرده است تا گام های احتمالی که از سوی جامعه بين المللی برای ايجاد ثبات در منطقه پیشنهاد شده، مورد ارزيابی قرار گيرند.

کاخ کرملين همچنين خبر داده که وزيران امور خارجه روسيه و آمريکا به زودی در اين زمينه گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش رويترز، اين احتمالا نخستين گفت وگو باراک اوباما و ولاديمير پوتين از زمان اعمال تحريم های اروپا و آمريکا عليه شماری از افراد نزديک به رييس جمهوری روسيه و تهديد به تحريم های اقتصادی است.

کاخ سفيد در بيانيه خود تصريح کرده است که ولاديمير پوتين اين تماس تلفنی را برقرار کرده است و اين هنگامی بوده است که باراک اوباما پس از دیدار خود با پادشاه عربستان به هتل محل اقامتش در رياض برگشته بود.

گزارش ها حاکی است که طی روزهای اخير روسيه نزديک به ۴۰ هزار نيروی خود را در نزديکی مرزهای اوکراين مستقر کرده است و اين مساله باعث نگرانی امريکا شده است.

به گزارش رويترز، آمريکا از زمان آغاز بحران اخير در اوکراين به روسيه پيشنهاد کرده است، نيروهای خود را به پايگاه های اين کشور در شبه جزيره کريمه برگردانده و با ميانجيگری جامعه بين المللی برای حل اختلافات بين مسکو و کيف موافقت کند.

در بيانيه ای که کاخ کرملين در وب سايت خود منتشر کرده، آمده است، ولاديمير پوتين در اين تماس تلفنی، دلايل روسيه برای اقدامات اخير را توضيح داده است به ويژه به اقدامات اخير افراطيون عليه اقليت روس زبان اوکراين اشاره کرده است.

اعتراضات در اوکراین سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ را درپی داشت. با روی کار امدن دولت جدید اوکراین روسیه نیروهای تازه ای را به شبه جزیره کریمه اعزام کرد.

در ۲۵ اسفندماه در شبه جزیره کریمه نیز همه پرسی پیوستن به روسیه برگزار شد. این همه پرسی با اکثریت آرا تصویب شد. اما جامعه بین المللی،‌آمریکا و اتحادیه اروپا این همه پرسی را غیر قانونی دانسته اند.
XS
SM
MD
LG