لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

المپيک ۲۰۱۲ لندن: کسب ۲ طلا و ۲ نقره ديگر برای ايران


در مسابقات فوق سنگین وزنه برداری بهداد سليمی طلا گرفت و سجاد انوشيروانی نیز نقره همین دسته را کسب کرد.
در مسابقات فوق سنگین وزنه برداری بهداد سليمی طلا گرفت و سجاد انوشيروانی نیز نقره همین دسته را کسب کرد.
در مسابقات روز سه شنبه ورزشکاران ايرانی توانستند با کسب دو طلا و دو نقره دیگر روز پر فروغی را پشت سر بگذارند. ابتدا قاسم رضايی در وزن ۹۶ کشتی فرنگی طلا گرفت و سپس بهداد سليمی، وزنه بردار فوق سنگين، مدال طلای المپيک اين وزن را کسب کرد و در همين دسته سجاد انوشيروانی مدال نقره گرفت. احسان حدادی نيز در پرتاب ديسک مدال نقره را کسب کرد.

با توجه به مدال هایی که اعضای کاروان ورزشی ایران در المپیک لندن به دست آورده اند، این بهترین نتیجه ای است که ایران در طول ادوار مختلف بازی های المپیک کسب کرده است.

پیش از این، تعداد مدال های به دست آمده توسط کاروان ورزشی ایران در المپيک ۱۹۵۲ هلسينکی بالاترين تعداد مدال در تمام اداوار محسوب می شد. ایران در آن مسابقات سه مدال نقره و چهار برنز و مجموع هفت مدال کسب کرده بود.

در المپیک لندن تاکنون سوريان، نوروزی، رضايی و سليمی مدال طلا و حدادی، نصيرشلال و انوشيروانی مدال نقره و رسمتی، برنز گرفته اند.


طلای قاسم رضایی

قاسم رضايی روز سه شنبه در فينال وزن ۹۶ کيلوگرم کشتی فرنگی توانست با غلبه بر رستم توتروف از روسيه مدال طلای مسابقات المپيک ۲۰۱۲ لندن را کسب کند.

قاسم رضايی در اين مسابقه در دو وقت بازی با نتيجه ( ۲-۰، ۱-۰) بر حريف روس غلبه کرد.

در وقت نخست قاسم رضايی طبق قانون کلينج در خاک نشست . ولی در دقايق پايانی وقت نخست توانست حريف را از تشک خارج کرده و يک امتياز بگيرد.

در وقت دوم نيز قاسم رضايی با اداره اين بازی توانست سومين طلای کشتی فرنگی را برای ايران به ارمغان بياورد.

رستم توتروف مدال برنز سال ۲۰۱۱ بزرگسالان جهان در شهر استانبول ترکيه را در کارنامه خود دارد.

قاسم رضایی پيشتر توانسته بود فالکون استرادا از کوبا در دو وقت (۲-۰، ۱-۰) را شکست دهد.

پیشتر در روزهای یکشنبه و دوشنبه دو کشتی گیر فرنگی کار ایرانی یعنی حمید سوریان در وزن ۵۵ کیلوگرم و اميد نوروزی در وزن ۶۰ کيلوگرم دو طلا برای تیم خود کسب کرده بودند.

گزارش حاکی است که ایران با کسب بیشترین طلای مسابقات کشتی فرنگی المپیک لندن برای نخستین بار توانست قهرمانی کشتی فرنگی المپیک را کسب کند.

در همین حال، محمد بنا، سر مربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران، پس از قهرمانی تیم کشتی فرنگی ایران گفته است که «خوشحال ترین فرد روی زمین» است.

محمد بنا به خبرگزاری دانشجويان ايران ،ايسنا، گفته است: پيش از اينکه به لندن بياييم، گفته بودم شش دلاور داريم که همه آنها به دنبال قهرمانی هستند. ما شش شانس مدال بوديم که برای کسب آنها تلاش کرديم. حتی می‌دانستيم در شرايط خاص شايد اجازه ندهند مدال بگيريم، کشتی‌گيران ما جنگيدند و مبارزه کردند.

وی اضافه کرده است:«خوشبختانه سه مدال طلا به کاروان ايران اضافه شد و به نظر من سعيد عبدولی نيز حقش بود که طلايی باشد. حبيب اخلاقی و بشير باباجان‌زاده نيز دلاورانه جنگيدند و در مجموع عملکرد خوبی داشتيم.»

محمد بنا گفته است: خوشحال‌ترين آدم روی زمين هستم اما از طرف ديگر نيز برای فرنگی‌کارانی که مدال نگرفتند، ناراحتم. واقعا اين نتيجه افتخاری برای ورزش ايران بود، چراکه ما هيچ‌وقت در تاريخ المپيک چه قبل و بعد از انقلاب ورزشی نداشتيم که قهرمان المپيک شود اما فرنگی‌کاران ما دلاورانه مبارزه کردند و با سه مدال طلا بالاتر از روسيه قهرمان المپيک شدند.

وی در ادامه گقته است: کشتی برای محمد بنا تمام شد. عاشقانه کشتی را دوست دارم، اما بعد از ده سال خسته شدم و دلم نمی‌خواهد برگردم.

طلا و نقره فوق سنگين برای ايران

در مسابقات دسته سنگین وزن وزنه برداری، بهداد سليمی در يک‌ضرب وزنه ۲۰۸ کيلوگرمی را بالای سر برد. وی در حرکت دو ضرب نيز وزنه ۲۴۷ را زد و طلا گرفت.

در همين دسته وزنه برداری، سجاد انوشيروانی در تک ضرب وزنه ۲۰۴ را بالای سر برد. وی در دو ضرب نیز توانست وزنه ۲۴۷ کيلوگرمی را بالای سر ببرد و مدال نقره اين وزن را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بهداد سلیمی درباره کسب مدال طلای المپیک لندن گفته است:«اين مدال طلا کار مرا برای آينده سخت تر می کند و قطعا توقع مردم از من با گرفتن طلای المپيک بالاتر رفته است و من هم وظيفه دارم مطابق همين انتظار سطح تمرينات خودم را افزايش دهم.»

بهداد سلیمی درباره نحوه انتخاب وزنه های خود نیز گفته است: «درتمريناتم تا ۲۶۴ کيلوگرم در حرکت دو ضرب وزنه زده بودم اما برنامه ای را که با هدايت کادر فنی طراحی کرديم اين بود که در حرکت يک ضرب پا به پای روسلان از روسيه پيش بروم و قدرت خودم را در حرکات دو ضرب نشان بدهم که همين هم شد ... در واقع توان واقعی من بيش از آن چيزی است که امشب نظاره گر بوديد .»

نخستین مدال دو ومیدانی

این در حالی است که ایران توانست در دو و میدانی صاحب یک مدال نقره بشود. احسان حدادی در پرتاب ديسک مدال نقره المپيک لندن را کسب کرد.

نخستين پرتاب احسان حدادی به ميزان ۶۸ متر و ۱۸ سانتی متر بود. اما پرتابگر آلمانی توانست با ۶۸ متر و ۲۸ سانتی متر از حدادی پيشی بگيرد.

احسان حدادی با به دست آوردن مدال نقره در پرتاب دیسک، نخستين مدال ايران را در طول تاريخ المپيک در رشته دو و ميدانی کسب کرد.

ايران با کسب ۴ طلا، سه نقر و يک برنز تا پايان روز سه شنبه به مقام يازدهم مسابقات المپيک ۲۰۱۲ لندن دست يافته است.
XS
SM
MD
LG