لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

کی‌روش: هدف ما صعود است، مثل فيلم سينمايی «ماموریت غيرممکن»


سرمربی تيم ملی فوتبال ايران در نشست خبری خود، برای نخستين بار با صراحت از احتمال صعود ايران به دور دوم جام جهانی خبر داد. او اين اتفاق تاريخی را منوط به عوامل متعددی از جمله تامين خواسته های خود توسط مسئولين در برپايی به موقع اردوها و در اختيار داشتن بازيکنان دانست.

کارلوس کي روش در برزيل و هنگام مصاحبه با رسانه های جهانی، بسيار محتاطانه صحبت کرده و تلاش کرده بود حساسيتی پيرامون تيمش ايجاد نکند. او صرفاً گفته بود بازيکنانی آماتور در اختيار دارد که برای لذت بردن از رويارويی با بزرگان فوتبال، به برزيل خواهند آمد. اما پس از بازگشت به تهران آنچه در ذهنش ميگذرد را بيان کرد و گفت: با سه تيم از سه قاره مختلف که دارای سه سبک متفاوت هستند روبرو شديم اما قصد صعود داريم. صحبت های من مثل فيلم سينمايی «عمليات غيرممکن» است. پس بايد از دو راه به اين موضوع نگاه کنيم. دراماتيک ببينيم و بگوييم موفق ميشويم. راه بعدی، راهی است که من نگاه ميکنم و معتقدم قرعه ايران هديه ای بود برای ما.

سرمربی پرتغالی تيم ملی ايران گفت: بازی مقابل آرژانتين به ۱۱ بازيکن اين سرزمين بستگی دارد که ميخواهند در تاريخ ماندگار شوند. حال اين سؤال پيش مي آيد که آيا برای اين بازي ها آماده هستيد يا خير. تا الان زمان را از دست داده ايم اما شش ماه ديگر باقی مانده و ما بايد با هوش بالا آن را بکار بگيريم تا بتوانيم به فاکتورهايی که مدنظرمان است برسيم. برای اين هدف بايد خانواده فوتبال را دور هم جمع کنيم.

او با اشاره به نتايج فوتبال ايران در سالهای اخير، يادآور شد: «فوتبال ايران ۳۰ سال بود در يک خط ثابت بوده و هيچ پيشرفتی نداشته. اين چيزی نيست که من بگويم بلکه فيفا مي گويد. اين جا هم يک سؤال پيش مي آيد که آيا نياز به ارتقا داريم يا مي خواهيم در همان سطح باقی بمانيم. معتقدم شانس هم در سرنوشت تيم دخيل است اما فقط شانس زمانی مي آيد که خيلی آماده باشی تا بتوانی از آن بهره ببری.»

طبق اعلام سرمربی پرتغال در جام جهانی قبلی که اين بار روی نيمکت ايران خواهد نشست، اولين بازی تدارکاتی ايران، چهاردهم اسفند با تيمی آفريقايی خواهد بود. او سعی کرده کيفيت فنی رقبای تدارکاتی ايران، شبيه همگروه هايش در جام جهانی باشد. روند ديدارهای دوستانه مانند جام جهانی خواهد بود. ابتدا مقابل تيم آفريقايی سپس يک تيم از آمريکای جنوبی و پس از آن هم بازی با تيمی از اروپای شرقی.

اولين اردوی تمرينی ايران در آفريقای جنوبی و بدون حضور لژيونرها برگزار خواهد شد. اين تيم سپس به ايران برميگردد و پس از چهار روز استراحت، راهی اردوی اروپا خواهد شد که در ارديبهشت برپا ميشود و محل برگزاری سه تا چهار بازی دوستانه خواهد بود. در ادامه، بازی خداحافظی ايران در ورزشگاه آزادی و مجدداً مقابل تيمی از آفريقا است. اين تيم سرانجام برای برپايی اردوی سوم يا نهايی، راهی برزيل ميشود.

کارلوس کي روش درباره چيدمان بازيهای دوستانه به خبرنگاران گفت: کره جنوبی ۱۱ بازی دوستانه انجام داده و هفت بازی ديگر هم دارد. يعنی برای اين تيم با ۱۸ بازی، مشکلی در تنوع رقبا نيست. اما ايران فرق دارد و انتخاب هايش محدودند. هنوز بازی شما و برزيل يادم مانده. فقط يک مورد از آن بازی بگوييد که باعث پيشرفت ايران شد. تقريباً ۴ سال پيش بود که با برزيل بازی کرديد. از نظر من پيشرفت و برداشتی که آن بازی داشتيد، صفر بوده!

سرمربی تيم ملی ادامه داد: اگر تمرين کنيم و بازی نکنيم اشتباه است. همانطور که بازی کنيم و تمرين نکنيم هم کافی نيست. چيزی که من نياز دارم خوب تمرين کردن و خوب بازی کردن است. به نظرات دايی، باقری، مهدوي کيا و علی کريمی که من با آنها موافق هستم دقت کنيد. زيرا حقايق را بهتر درک ميکنند. اينها به جام جهانی رفته و خيلی زود برگشتند. علی پروين در خصوص آماده سازی، مانند مربيان سابق تيم ملی صحبت هايی را مطرح کرده و با من هم عقيده بود.

کي روش در خصوص تيم نيجريه اولين رقيب ايران در جام جهانی گفت: آنها ۲۳ بازيکن در خط اروپا دارند. تيم هايی مانند چلسی، ميلان، سلتيک تفاوت دارند با فولاد يا سپاهان. شايد عده ای عقيده داشته باشند سپاهان و دورتموند شبيه هم بازی ميکنند اما با همه احترامی که قائلم و دايی هم به آن اشاره کرده، بازی در بايرن با پرسپوليس متفاوت است.

سرمربی سابق رئال مادريد با اشاره به اينکه در فداکاری باشگاه ها برای همکاری با تيم ملی ترديدی ندارد، ادامه داد: دو نوع آماده سازی ويژه و عادی را مدنظر قرار دادم. هيچوقت نگفتم اين کار را بکنيد يا نکنيد. انتخاب برعهده مقامات است. رسانه ها نوشتند من مانع حضور بازيکنان در ليگ قهرمانان آسيا هستم اما اين صادقانه نيست. در عين حال، راه ديگری نداريم. من ميگويم اگر فوتبال ايران نمي خواهد برای جام جهانی آماده شود، شفاف بگوييد.

سرمربی تيم ملی در توضيح تفاوت های راه آماده سازی عادی با راه ويژه گفت: اگر ميخواهيد راه اول را انتخاب کنيد و اگر نمي خواهيد راه دوم. اگر برخی بگويند موافق نيستيم به آن احترام ميگذارم، تنها چيزی که احترام نميگذارم زمانی است که ميگويند اين مسئله در کشورهای ديگر رخ نميدهد. در حاليکه اسپانيا ۸۰ سال طول کشيد به قهرمانی برسد. من فقط ۳ هفته وقت دارم تا تيمم را آماده حضور در جام جهانی کنم. پس نظر من اين است که چارهای جز اين نداريم که راه ويژه را انتخاب کنيم تا بازيکنان برای مدت بيشتری در اردو باشند.

سرمربی تيم ملی ايران حق را به مربيان معترض داد و سال ۱۹۹۸ که خودش در ژاپن بود را مثال زد و گفت: آن موقع سرمربی تيمی بودم که يک بازيکن در تيم ملی داشت. فدراسيون ژاپن ۱۲ بازيکن ناگويا را برای شش ماه از حضور در تمرينات باشگاه معاف کرد تا در برنامه تيم ملی قرار بگيرند. من چه کردم؟ گفتم نه! موافق نيستم. رييس فدراسيون هم گفت کي روش متشکر هستيم از تمامی خدمات شما، اما تمام بازيکنان بايد به تيم ملی ملحق شوند. اينجا هم شفاف ميگويم که دو راه پيش رو داريم. حرکت با قايق يا با هواپيما.

سرمربی تيم ملی فوتبال ايران با اصرار دوباره بر اولويت آماده سازی ويژه تيم ملی گفت: در اين راه، شانس ما برای صعود بالاتر ميرود. اگر اعتقادی به صعود نداشتم بر روی اين موضوع اصرار نمي کردم. اگر راه ويژه را طی کنيم، زمان بيشتری بازيکنان را در اختيار داريم اما اگر فقط بخواهيم راه عادی را برويم، نمي گويم شانس صعود نداريم اما چون بازيکنان را کمتر در اختيار داريم، شانس کمتری هم برای صعود خواهيم داشت.
XS
SM
MD
LG