لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

هاشمی: انتخابات رياست جمهوری بازگشت به اعتدال وعقلانيت است


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز يکشنبه ۲۶ خردادماه در بيانيه ای، پيروزی حسن روحانی را در انتخابات رياست جمهوری ايران تبريک گفته و نتيجه اين انتخابات را بازگشت به راه اعتدال و عقلانيت دانسته است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيانيه خود گفته است: «انتخابات ۲۴ خرداد فقط يک رويداد سياسی نبود، بلکه يک اتفاق فرهنگی، يک هشدار اقتصادی و يک همراهی اجتماعی برای اعلام انزجار از کلّه‌شقی، قانون‌گريزی و فراز و فرودهای افراط و تفريط و برگشت به راه اعتدال و عقلانيت است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در اين بيانيه تصريح کرده است که انتخابات رياست جمهوری ايران « نتايج معنادار» داشته که می توان از آن در ابعاد «سياست داخلی و خارجی» درس گرفت.

رييس مجمع تشخيص مصلحت همچنين خطاب به حسن روحانی گفته است: « ايشان خوب می‌دانند که صدف‌های اصلاح‌طلبی، اصول‌گرايی و مستقل‌های سياسی، در اين سرزمين پُر از مرواريدهای درخشان است که دلشان برای سربلندی ايران می‌تپد و رويگردانی مردم از تنگ‌نظری دراستفاده از ظرفيت‌های انسانی و خانه‌نشين کردن سرمايه‌های ملی و دينی است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی به همه مردم ايران «دست‌مريزاد» گفته و ابراز امیدواری کرده است که رییس جمهوری جديد، در پايان رقابت‌ها و آغاز فصل رفاقت‌ها، در راه رسيدن به «حماسه اقتصادی» که وعده‌اش را داده است، از ظرفيت‌های مديريتی وکارشناسی استفاده کند.

در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران شش نامزد حضور داشتند و حسن روحانی که مورد حمايت اصلاح طلبان و اعتدال گرايان بود توانست اکثريت آرا را کسب کند.

در حالی اکبر هاشمی به رييس جمهور منتخب تبريک گفته است که حسن روحانی در نخستين بيانيه اش پس از پيروزی از «نقش اميدآفرين» اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، رييس جمهوری اسبق ايران، در انتخابات ریاست جمهوری قدرانی کرده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، و محمد خاتمی به طور کامل از حسن روحانی در اين انتخابات حمايت کردند.

در روزهای پايانی تبليغات انتخابات رياست جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی از «اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان» خواسته بود حضور حسن روحانی در عرصه انتخابات را «فرصتی مناسب برای رسيدن به خواست‌ها و مطالبات خود بدانند» و از او حمايت کنند.

پیام های تبریک به روحانی

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری واکنش های گسترده ای در پی داشته است. شماری از گروههای اصلاح طلب و شخصیت های سیاسی به حسن روحانی تبریک گفته اند.

خانواده های مهدی کروبی،‌میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ ، نیز در پیام های جداگانه ای به حسن روحانی تبریک گفته اند.

کوکب، زهرا و نرگس موسوی، دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد در پیام خود خطاب به حسن روحانی گفته اند:«پيروزی شما در انتخابات دوريازدهم رياست جمهوری نتيجه ايست گوارا برای تلاش مردمی صبور، باگذشت و مقاوم که در سالگرد ۲۵ خرداد، ميوه ايستادگی ها، از جان گذشتنها، زندانها و حصرها را دريافت کردند.»

دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی پيروزی حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری را به همه از جمله کسانی که به دليل «آزردگی از حوادث تلخ دوره های پيشين»، در این انتخابات شرکت نکردند، تبریک گفته اند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر بسر می برند.
XS
SM
MD
LG