لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

سفر رييس کميسيون سياست خارجی پارلمان ايتاليا به تهران


اومبرتو رانيری، رييس کميسيون سياست خارجی مجلس ايتاليا، راهی تهران شده تا در روزهای آينده با مقامات جمهوری اسلامی ديدار کند.
اومبرتو رانيری، رييس کميسيون سياست خارجی مجلس ايتاليا، راهی تهران شده تا در روزهای آينده با مقامات جمهوری اسلامی ديدار کند.

همزمان با انعقاد قرار داد نفتی ايران و ايتاليا، رييس کميسيون سياست خارجی پارلمان ايتاليا در راس هيئتی شنبه رم را به مقصد تهران ترک کرد.


در روزهای گذشته شرکت نفتی ايتاليايی اديسون قراردادی به ارزش ۱۰۷ ميليون دلار برای اکتشاف نفت در جمهوری اسلامی ايران به امضا رساند.


به دنبال امضای اين قرارداد ۱۰۷ ميليون دلاری، روز شنبه هيئتی پارلمانی به رياست اومبرتو رانيری، رييس کميسيون سياست خارجی مجلس ايتاليا، راهی تهران شده تا در روزهای آينده با مقامات جمهوری اسلامی ديدار کند.


هدف از اين ديدار بنابراطلاعيه ای که پارلمان ايتاليا منتشر ساخته است، بررسی روابط دوجانبه، گفت وگو در رابطه با بحران منطقه ای و بررسی آينده روابط اتحاديه اروپا با جمهوری اسلامی ايران است.


در این سفر پيترو مرچه نارو از حزب دمکرات، سابينا سی نيس کاکی از حزب زنده باد ايتاليا و مارکو زاکرا از حزب راستگرای اتحاد ملی، آقای رانیری را همراهی می کنند.


در همین حال، شرکت نفتی اديسون ايتاليا برنده مناقصه توسعه بلوک نفتی در شمال خليج فارس و در نزديکی ميدان گازی پارس جنوبی شده است.


شرکت ملی نفت ايران سال گذشته در جريان کنفرانسی در پايتخت اتريش برگزار شد، توسعه اين ميدان نفتی را که ۸۵۰۰ کيلومتر مربع وسعت دارد به مناقصه گذاشته بود.


مدت زمان اين قرارداد که اکتشاف در ۱۷ بلوک نفتی را شامل می شود چهار سال پيش بينی می شود.


برپايه اين قرارداد که درتهران از سوی محمود محدث مدير اکتشاف شرکت ملی نفت و پيترو کاوانا، مديرعامل اديسون، به امضا رسيد، در صورتی که عمليات اکتشاف به نتيجه نرسند، دولت تهران هيچگونه خسارتی به طرف ايتاليايی پرداخت نخواهد کرد، در حاليکه در صورت موفقيت و ورود به مرحله استخراج، شرکت اديسون از طريق فروش نفت مخارجی را که متقبل شده است دريافت خواهد کرد.


شرکت اديسون ايتاليا درحالی اين قرارداد را به امضا می رساند که بسياری از شرکت های غربی به دنبال تصويب تحريم هايی از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد در صدد ترک بازار نفتی و گازی ايران هستند و يا سرمايه گذاری هايشان در اين کشور تقليل را داده اند.


جمهوری اسلامی ايران از سال گذشته در تلاش است مشارکت بين المللی را برای ده ها بلوک اکتشافی در ۹ استان جنوبی کشور به وسعت ۱۲۹ هزار کيلومتر مربع جلب کند، ولی تا کنون تنها شرکت اديسون ايتاليا حاضر به امضای قراردادی با شرکت ملی نفت شده است.


در حالی رييس کميسيون سياست خارجی پارلمان ايتاليا به تهران سفر کرده است که، پیشتر، وی در ماه ژوئيه گذشته از فراخوان آزادی هيوا بوتيمار و عدنان حسن پور دو خبرنگار کرد مريوانی که به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بودند پشتيبانی کرده بود و اين احکام را «غيرعادلانه و در تناقض با حقوق ابتدايی انسانی» خوانده بود.


XS
SM
MD
LG