لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

واکنش ها به کشته شدن چهار یهودی در کرانه باختری


مراسم خاکسپاری چهار اسرائیلی که در حمله سه شنبه حماس کشته شدند.
مراسم خاکسپاری چهار اسرائیلی که در حمله سه شنبه حماس کشته شدند.
کشتن چهار شهروند اسرائيلی در حمله مسلحانه شبه نظاميان حماس در نزديکی شهر حبرون فضای کنفرانس صلح اسرائيلی- فلسطينی را که از چهارشنبه در واشينگتن آغاز می شود، تحت تاثير قرار داده و موجی از واکنش های منطقه ای و جهانی را درپی آورده است.

شبه نظاميان مسلح حماس شامگاه سه شنبه با آتشباری به سوی يک خودروی اسرائيلی های ساکن يک آبادی يهودی نشين کرانه باختری، چهارسرنشين آن را کشتند و سپس دست کم يکی از شبه نظاميان حماس پياده شده و بسوی اتومبيل قربانيان رفت تا از کشته شدن چهار اسرائيلی اطمينان يابد.

اين حمله مسلحانه درهمان ساعتی صورت گرفت که محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی در وزارت خارجه آمريکا در حال گفتگو با خانم هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا بود.

کشتن چهار غير نظامی اسرائيلی، بويژه در آستانه يکی از مهمترين تلاش های دولت باراک اوباما که با هدف دميدن خونی تازه در کالبد نيمه جان روند صلح خاورميانه در جريان بوده، رخدادی هرچند پيش بينی شده اما با اثرات مهم ارزيابی شده است.

در دو سال اخير، و از زمان پايان عمليات «سرب مذاب» ارتش اسرائيل عليه سازمان حماس در باريکه غزه و عليرغم نبود تلاش های جدی صلح، منطقه در آرامش نسبی بود و غير از چند مورد حمله به نيروهای نظامی اسرائيل، حادثه مرگباری رخ نداد و اين آرامش نسبی فرصت داد که مذاکرات غير مستقيم اسرائيلی- فلسطينی در چهار ماه برگزار شود و به مرحله ازسرگيری گفت و گوهای مستقيم ارتقا يابد.

باراک اوباما چهارشنبه با سران اسرائيل، فلسطينی ها، پادشاه اردن و رييس جمهوری مصر که همگی به واشينگتن، پايتخت آمريکا برای شرکت در آغاز همايش صلح رفته اند، ديدار می کند، و هيات های ارشد گفت و گو کننده اسرائيلی و فلسطينی پنجشنبه با حضور در وزارت خارجه آمريکا، برگ تازه ای از دفتر پربرگ مذاکرات بين خود را ورق می زنند.

اما حمله مسلحانه نيروهای حماس، فضای همآيش را کاملا تغيير داده؛ موضع نخست وزيراسرائيل را بشدت تقويت کرده و محمود عباس را منفعل کرده است بويژه آنکه حمله در شهر حبرون، که نيروهای تشکيلات فلسطينی عهده دار امور امنيتی آن هستند، رخ داده است.

واکنش اسرائيل

بنيامين نتانياهو، نخست وزی راسرائيل که دو ساعت پيش از فرود آمدن هواپيمايش در واشينگتن، در جريان سفر هوائی، و با تلفن از سوی وزير دفاع اسرائيل از حمله حبرون آگاه شده بود، با پياده شدن از هواپيما در بيانيه ای اعلام کرد که اسرائيل قاتلان را خواهد يافت و مجازات خواهد کرد.

دريک بيانيه مطبوعاتی نيز به نقل از آقای نتانياهو گفته شد که وی دستور داده است که نيروهای امنيتی و نظامی اسرائيل، «فارغ از آغاز مذاکرات جديد صلح» تدابير لازم را برای يافتن قاتلين انجام دهند.

نخست وزيراسرائيل همچنين در ملاقات با وزير خارجه آمريکا گفت «تروريسم نمی تواند سرنوشت آبادی نشين ها يا مرزها را تعيين کند»، و اضافه کرد که «تدابير موثر امنيتی که مانع از تکرار چنين جناياتی شود، مهمترين درخواست اسرائيل است».

ارتشبد گابی اشکنازی، رييس ستاد کل ارتش اسرائيل که خود بلافاصله به محل قتل رسيده بود، گفت که ارتش همراه با تشکيلات امنيت داخلی اسرائيل همه گامهای لازم را برای «به دام انداختن تروريست ها» بر می دارد.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل نيز چهارشنبه گفت « حماس بيشترين ضربه را به ملت فلسطين می زند و وجود حماس «بيشترين فاجعه ابتدا برای خود فلسطينی هاست».

آبادی نشين های اسرائيلی که هزاران نفر آنها چهارشنبه در آيين تشيع جنازه کشته های حمله روز سه شنبه شرکت کرده بودند، از نخست وزيراسرائيل خواسته اند که از واشينگتن بازگردد و دستور فوری ازسرگيری ساخت و سازهای يهودی در کرانه باختری و شرق اورشليم را صادر کند و «منتظر موعد بيست و ششم سپتامبر برای از سرگيری خانه سازی ها نماند».

واکنش آمريکا و سازمان ملل


هيلاری کلينتون در ديدار با نخست وزير اسرائيل و نيز در ملاقات پيش از آن با محمود عباس که خبر وقوع حمله مسلحانه از طريق يک ورقه يادداشت به آگاهی او و محمود عباس رسيده بود، گفت که «آمريکا ضامن امنيت اسرائيل و مردم آن است و خشونت را محکوم می کند».

کاخ سفيد نيز در بيانيه ای ضمن «نکوهش شديد» اين رخداد و تاکيد بر «لزوم مجازات عاملان حمله وحشيانه» اعلام کرد که اين حمله «لزوم رسيدن طرفين به صلح را عليرغم دوران های سختی که با آن روبرو هستند، نشان می دهد».

جرج ميچل، فرستاده صلح آمريکا به خاورميانه، که در يکسال و نيم اخير در تکاپوی از سرگيری روند صلح بود، با اذعان به «وجود مشکلات بسيار» تاکيد کرد که «پنجره فرصت ها برای صلح هنوز گشوده است»، و استدلال کرد که «هشتاد درصد اعراب از انديشه وجود دو کشوراسرائيل و فلسطين در جواريکديگر حمايت می کنند».

به گزارش وبسايت رسمی سازمان ملل، رابرت سری، همآهنگ کننده ويژه سازمان ملل متحد در امور خاورميانه نيز با نکوهش حمله صورت گرفته بدست حماس و تاکيد بر «لزوم مجازات» عاملان و آمران حمله، گفت که «نبايد به دشمنان صلح اجازه داد که بر روند صلح اثر بگذارند».

دستگيری های گسترده در کرانه باختری

محمود عباس در واشينگتن با نکوهش شديد حمله صورت گرفته، اعلام کرد که به نيروهای امنيتی تشکيلات فلسطينی دستور داده است که سريعا بازداشت مظنونان را آغاز کنند.

سلام فياض، نخست وزير تشکيلات خود گردانی نيز با صدور بيانيه ای در رام الله تاکيد کرد که چنين حمله ای و بويژه زمان انجام اين تهاجم «به تلاشهای پيگيرانه سازمان آزاديبخش فلسطين برای رسيدن به صلحی که حقوق حقه فلسطينی ها را تضمين کند و کوششهای بين المللی صورت گرفته برای پايان اشغالگری لطمه می زند».

آقای فياض همچنين گفت که «ملت فلسطين به خوبی می تواند که منافع مهم خود را تشخيص دهد و لذا همه فلسطينی ها حول محور مبارزه مسالمت جويانه و کاملا بدور از خشونت برای پايان اشغالگری متحد هستند».

رسانه های فلسطينی خبر داده اند که نيروهای امنيتی تشکيلات فلسطينی در طول چند ساعت نخست پس از اين حمله، حدود دويست نفر از فعالان حماس در کرانه باختری، بويژه در مناطق اطراف محل حادثه را دستگير کرده اند.

تشکيلات خود گردانی در دو سال اخير مدعی بود که توانسته شاخه نظامی حماس را در کرانه باختری خنثی کند اما اقدام مسلحانه اخير در حبرون ممکن است نشان دهد که حماس هنوز پايگاههای عملياتی خود را در کرانه باختری حفظ کرده است.

حماس: حمله سه شنبه «سرآغاز حملات مرگبار ديگراست»

حماس تنها دقايقی پس از اين حمله، رسما مسووليت آنرا بر عهده گرفت. حماس اعلام کرد که شاخه نظامی اين جنبش اين اقدام را انجام داده تا مخالفت با روند جديد صلح را نشان دهد.

ابو عبيده، سخنگوی عزالدين القسام، شاخه نظامی حماس، سه شنبه تهديد کرد که «اين تازه آغاز راه است و عمليات هولناک ديگری در راه خواهد بود».

حماس در دو سال اخير از پذيرش مسووليت بسياری از حملات راکتی و يا اقدامات تهاجمی ديگر عليه اسرائيلی ها دوری می کرد و همواره مدعی بود که «گروههای خودسر» به اين اقدامات دست زده اند. حماس در دو سال اخير بر «سياست مهار» با هدف بازسازی توان تحليل رفته و نوسازی باريکه غزه تاکيد داشت.

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس با تشويق فعالان مسلح حماس در کرانه باختری که حمله سه شنبه را عملی کردند و ضمن نکوهش شديد محمود عباس و جنبش فتح و سازمان آزاديبخش فلسطين، در سخنانی در دمشق گفت «سازشکاران بزدل و ضعيفی که از ملت فلسطين جدا شده و بر سر ارض تاريخی فلسطين چوب حراج گذاشته اند به نشستی شکست خورده رفته اند که مشروعيت سياسی، ملی و اخلاقی ندارد».

درباريکه غزه، مردم فلسطينی از شب گذشته به جشن و پايکوبی و توزيع نقل و شيرينی در معابر عمومی برای بيان شادی خود از حمله نيروهای مسلح حماس پرداخته و کاروان های اتومبيل ها با چراغهای روشن و به صدا در آوردن بوق، در خيابانهای غزه در حرکت است هرچند که فلسطينی های بسياری نيز از واکنش نظامی احتمالی اسرائيل ابراز بيم می کنند.
XS
SM
MD
LG