لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

درخواست شورای مشورتی اصلاح‌طلبان برای رفع حصر موسوی و کروبی


شورای مشورتی اصلاح طلبان در بيانيه شماره پنج خود ضمن تبريک به حسن روحانی، از رهبر ایران و ديگر مقام های نظام جمهوری اسلامی خواسته است تا به رييس جمهوری منتخب کمک کنند تا ضمن دلجويی از آسيب ديدگان حوادث سال ۱۳۸۸،‌ زمينه رفع حصر مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد فراهم شود.

به گزارش وب سايت رسمی محمد خاتمی، رييس جمهور پيشين ايران، شورای مشورتی اصلاح طلبان روز یکشنبه ۲۶ خرداد در بيانيه خود درباره يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری و پيروزی حسن روحانی گفته است:«رأی به آقای دکتر روحانی، صدای گروه خاصی نبود، بلکه صدای ملت بود که همچون حماسه دوم خرداد سال ۱۳۷۶ با نگاه مثبت به آينده از فرصت های موجود استفاده کرده و با مدنی ترين شيوه ها و به دور از هرگونه خشونت، زمينه های تشکيل دولت وحدت ملی را فراهم آورد.»

شورای مشورتی اصلاح طلبان متشکل از شماری از اصلاح طلبان نزدیک به محمد خاتمی است و نخستین نشست خود را در ۲۱ اردیبهشت با حضور رییس جمهوری پیشین ایران برگزار کرد. شورای مشورتی اصلاح طلبان پس از این نشست نخستین بیانیه خود را در حمایت از حضور اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت در انتخابات ریاست جمهوری صادر کرد.

شورای مشورتی اصلاح طلبان در بيانیه پنجم خود نکاتی را در خصوص «مسائل و مشکلات کنونی کشور» و راه های « برون رفت از تنگناهای موجود» مطرح کرده است.

شورای مشورتی اصلاح طلبان گفته است:«بجا است که مقام معظم رهبری و همه مسؤولان ذی ربط و شخصيت های دلسوز نظام در اين فضای عطرآگين، رئيس جمهوری منتخب را ياری کنند تا ضمن دلجويی از آسيب ديدگان حوادث پس از انتخابات ۸۸ و خانواده ها و بستگان آنان، نسبت به فراهم آوردن زمينه رفع حصر و محدوديت از حصر شدگان و زندانيان تلاش کند.»

پس از اعلام پيروزی محمود احمدی نژاد در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، به نتيجه اين انتخابات اعتراض کرده و خواهان ابطال نتايج شدند. تهران و شماری از شهرهای ايران پس از اعلام نتايج انتخابات شاهد اعتراضات بود. در اين اعتراضات دهها نفر کشته شدند و به گفته مقام های انتظامی جمهوری اسلامی هزاران نفر بازداشت شدند.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد نيز از بهمن سال ۱۳۸۹ تا کنون در حصر به سر می برند.

طرفداران حسن روحانی در جريان شادمانی خود پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در شب شنبه شعارهايی برای رفع حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همچنين آزادی زندانيان سياسی سر می دادند.

«نجات کشور از بحران»

شورای مشورتی اصلاح طلبان همچنين در بخش ديگری از بيانيه خود گفته است:«اکنون پس از فراز و نشيب های انتخابات سال ۸۸ و ۹۲ ملت نياز به آرامش دارد و اميد است که رئيس جمهوری منتخب بتواند سياست های اعلامی خود را در دفاع از حقوق ملت و نجات کشور از بحران های ناشی از رويه های نادرست و تحريم های ناروا به خوبی اجرا کند.»

در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد شورای امنيت سازمان ملل چهار قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی صادر کرد. اتحاديه اروپا و امريکا نيز به طور يکجانبه خريد نفت ايران و نظام بانکی جمهوری اسلامی را تحريم کردند.

شورای مشورتی اصلاح طلبان همچنين خواستار حل مشکلات اقتصادی کشور شده و گفته است که رييس جمهور منتخب از همه ظرفيت های موجود مديريتی کشور استفاده کند.

شورای مشورتی اصلاح طلبان همچنين از نقش « نقش مؤثر و محوری» محمد خاتمی که توانست «با تدبير و دورانديشی در سامان يافتن سرمايه اجماعی اصلاح طلبان و اتحاد عقلانی آنان» در فضای انتخابات و افزايش مشارکت سياسی شهروندان تأثيرگذار باشد، تمجید کرده است .

در اين بيانيه همچنين از نقش اکبر هاشمی رفسنجانی، دبير مجمع تشخيص مصلحت، و محمدرضا عارف تقدير شده است.

محمدرضا عارف نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری بود ولی به پيشنهاد شورای مشورتی اصلاح طلبان و با توصيه محمد خاتمی از حضور در انتخابات انصراف داد.
XS
SM
MD
LG