لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

موضع گيری تند نامزدهای حزب جمهوری خواه عليه ايران


میت رامنی(چپ) به همراه ریک پری
میت رامنی(چپ) به همراه ریک پری
به دنبال انتشار گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی که وجود عناصری از برنامه های تسليحاتی در فعاليت اتمی ايران را اثبات می کند، نامزدهای حزب جمهوری خواه آمريکا برای انتخابات رياست جمهوری آينده، مواضع تندتری عليه ايران اتخاذ کرده اند.

به گزارش روزنامه آمريکايی «بوستون گلوب» فرماندار سابق ايالت ماساچوست « ميت رومنی» در بيانيه ای گفت:« برای مجبور کردن ايران به قطع فعاليت های هسته ای به شکل مسالمت آميز، من از پرزيدنت اوباما می خواهم که عليه حکومت ايران تحريم های فلج کننده ای اعمال کرده ، از مخالفان حکومت حمايت کند ونه فقط از طريق حرف بلکه با اقدامات جدی از جمله گزينه عمليات نظامی اين کشور را تحت فشار قرار دهد.»

«ريک سنتروم» نامزد ديگر حزب جمهوری خواه نيز در بيانيه خود گفته است:« شواهد آشکاری که فعاليت های ايران برای توليد سلاح هسته ای را ثابت می کند و خواست آن رژيم برای نابودی اسرائيل اکنون به شکل خطرناکی در برابر ما قرار گرفته است. اکنون زمان آن فرا رسيده که وجود اين تهديد را پذيرفت، با آن برخورد کرد و آن را از بين برد.»

« ريک پری» نيز خواستار مد نظر قرار دادن تمام گزينه ها از جمله اقدام نظامی شد و گفت:« ما بايد در روش تا به امروز پرزيدنت اوباما که گزينه نظامی را کنار گذاشته است تجديد نظر کنيم. برای حفاظت از منافع حياتی آمريکا رييس جمهور اين کشور بايد آمادگی آن را داشته باشد که در بدترين حالت ممکن برای نابود کردن توان هسته ای ايران از نيروی نظامی استفاده کند.»

وی افزود که دولت آمريکا بايد از مخالفان حکومت های ايران و سوريه حمايت کند.

روزنامه « بوستون گلوب » يادآوری می کند که مقامات ارشد دولت آمريکا هنوز به تفصيل در مورد جزييات گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی موضع گيری نکرده اند. ولی نامزدان رياست جمهوری از حزب جمهوری خواه به فاصله کوتاهی پس از انتشار اين گزارش ، بر مواضع تند خود در برخورد با ايران تاکيد کرده اند.

« ميت رومنی » که در طول تبليغات انتخاباتی خود همواره بر اهميت حضور نظامی نيرومند آمريکا تاکيد کرده است می گويد در صورت پيروزی در انتخابات حضور نيروی دريايی آمريکا در منطقه را تقويت کرده، در همکاری با متحدان اروپايی يک سپر دفاع ضد موشکی ايجاد خواهد کرد و همکاريهای نظامی آمريکا با اسرائيل و دولتهای عربی را افزايش خواهد داد. وی طرفدار تشديد و توسعه دامنه تحريم ها عليه ايران از جمله صنايع نفت و انرژی آن کشور است.

از ميان نامزدهای حزب جمهوری خواه « ريک سنتروم» سناتور سابق و عضو کميته امور دفاعی مجلس سنا، بيش از سايرين در مورد چگونگی برخورد با ايران سابقه و تجربه دارد. او در سال ۲۰۰۴ متن پيش نويس قانون مربوط به حمايت از تغيير رژيم در ايران را تنظيم کرد. سال بعد از آن وی از مقررات مربوط به تشديد تحريم های آمريکا عليه ايران حمايت کرد.

البته هيچيک از اين پيشنهادها در مجلس سنای آمريکا تصويب نشدند ولی بالاخره در سال ۲۰۰۶ با امضای مقررات مربوط به مجازات شرکت های طرف معامله با ايران توسط جورج بوش رييس جمهور وقت آمريکا، «ريک سنتروم» به هدف خود رسيد. اين مقررات همچنين به دولت آمريکا اجازه می دهد که از مخالفان حکومت ايران حمايت کند.

«ريک سنتروم» اخيرا در يک جلسه انتخاباتی گفت که با اقدامات دولت جورج بوش برای مذاکره با رژيم ايران مخالفت کرده است و مقامات کاخ سفيد توصيه کرده که به جای مذاکره به فکر نابود کردن برنامه های هسته ای ايران و حمايت از گروههای مخالف و طرفدار دمکراسی در آن کشور باشند.

روزنامه « بوستون گلوب» در بخش پايانی اين گزارش يادآوری می کند که ساير نامزدهای حزب جمهوری خواه نيز در مورد چگونگی برخورد با ايران مواضع مشابهی دارند. « ميشل بکمن » در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی ای بی سی در روز ۳۰ اکتبر گفت:« برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته ای بايد از تمام امکاناتی که در اختيار ما هست، استفاده کنيم»

« جان هانتسمن » که طرفدار عدم مداخله گسترده آمريکا در صحنه جهانی و پايان دادن به حضور نظامی اين کشور در افغانستان و عراق است، در سخنرانی روز ۱۰ اکتبر گفت :« من نمی توانم يک ايران صاحب سلاح هسته ای را بپذيريم . ايران يکی از معدود مواردی است که به اعتقاد من بايد از نيروی نظامی استفاده کرد.»

ازميان نامزدان حزب جمهوری خواه تنها فردی که طرفدارشدت عمل و يا اقدام نظامی عليه ايران نيست «رون پل » نماينده کنگره از ايالت تگزاس است. او به طور کلی به روش عدم مداخله آمريکا در امور کشورهای ديگر اعتقاد دارد و می گويد با عمليات نظامی و تحريه عليه ايران مخالف است و به جای اين اقدامات بايد به طرف ايران دست دوستی دراز کرد.
XS
SM
MD
LG